توصیه محققان؛ فواید کافئین در کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان و سنگ کلیه

به گزارش یسکافه کافئین متداول ترین و پرمصرف ترین ماده محرک در جهان است که دارای قابلیت افزایش سطح هوشیاری، رفع خستگی و بهبود تمرکز است.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از دیلی اکسپرس، کافئین می تواند بر سلامت کلی بدن تاثیر مثبت بگذارد و احتمال مبتلا شدن به بیماری های تغییردهنده زندگی را کم کند.
تحقیقات نشان داده است کافئین در کاهش مبتلا شدن به بیماری های زیر موثر است.
سرطان
ثابت شده است که کافئین در کاهش بروز سرطان های دهان و گلو تأثیر دارد. در مطالعه ای که روی بیشتر از ۹۰۰ هزار شرکت کننده انجام شد، مردان و خانمهایی که چهار فنجان یا بیشتر قهوه در روز می نوشیدند ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان های دهان قرار داشتند، در مقایسه با کسانی که قهوه نمی نوشیدند یا فقط گاهی اوقات می نوشیدند.
همچنین با محافظت در مقابل عود مجدد سرطان سینه، کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات و خطر کمتر مبتلا شدن به سرطان آندومتر در ارتباطست.
دیابت نوع۲
یک مطالعه طولانی مدت نشان داده است که افزایش مصرف قهوه بیشتر از یک فنجان در روز در خلال یک دوره چهار ساله می تواند خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را یک درصد کم کند.
همچنین مشخص شده است کسانی که مصرف روزانه خویش را به بیشتر از یک فنجان قهوه کم می کنند، ۱۷ درصد بیشتر با خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ مواجهند.
با این حال، علل این ارتباط نامشخص است. اما امکان دارد به علت کاهش حساسیت به انسولین باشد، بدین مفهوم که بدن از انسولین ساخته شده به صورت موثر استفاده نمی نماید.
سکته مغزی
مطالعه بر روی بیشتر از ۳۴ هزار زن در سوئد که سابقه بیماری های قلبی عروقی نداشتند، نشان داد اگر بیشتر از یک فنجان قهوه در روز بنوشند، ۲۲ تا ۲۵ درصد کمتر با خطر سکته مغزی روبرو هستند.
علاوه بر این، مطالعه نشان داد که عدم نوشیدن قهوه می تواند با افزایش ریسک مبتلا شدن به سکته مغزی ارتباط داشته باشد.
سنگ کلیه
مطالعه بر روی ۲۱۷، ۸۸۳ شرکت کننده نشان داد کسانی که کافئین بیشتری مصرف می کردند کمتر در معرض مبتلا شدن به سنگ کلیه قرار داشتند.
اما تحقیقات به صورت گسترده انجام نشده است، ازاین رو جهت بررسی وجود ارتباط بین سنگ کلیه و مصرف کافئین به مطالعات بیشتری نیاز است.
با این حال محققان اخطار می دهند اعتیاد به کافئین یک مشکل بهداشتی شناخته شده است و معمولا با بیماری هایی مانند بی خوابی و افسردگی در ارتباط می باشد و برخی شواهد نشان داده است که می تواند سبب مشکلات باروری در زنان شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.