دوربین مداربسته حرارتی

یسکافه: دوربین های مدار بسته حرارتی به وسیله یک لنز که بر روی آنها تعبیه شده است‌ پرتوهای گرمایی که توسط اجسام منتشر می شوند را به چیپ تصویر گرمایی منتقل میکنند.

دوربین مدار بسته انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع کارایی، مناسب محیط های متفاوت بوده و قیمت های مختلفی نیز دارند یکی از آن‌ها دوربین مداربسته حرارتی می باشد( Thermal CCTV Camera) که در ادامه مقاله نحوه کارایی این دوربین ها را شرح می دهیم.

 

دوربین های مدار بسته حرارتی به وسیله یک لنز که بر روی آنها تعبیه شده است‌ پرتوهای گرمایی که توسط اجسام منتشر می شوند را به چیپ تصویر گرمایی منتقل میکنند در دوربین های حرارتی از دیود های حساس به گرما به جای دیودهای حساس به نور استفاده می شود که این دیودها پس از گرفتن پرتوهای گرمایی با توجه به شدت آن ها ولتاژی را تولید می کنند که در انتها این ولتاژها به سیگنال های آنالوگ و دیجیتال تبدیل شده و شما می توانید تصاویر را بر روی صفحه نمایش خود مشاهده کنید.  

در واقع دوربین حرارتی به کمک اختلاف دمای بین اجسام و محیط طیف بصری را ایجاد می کنند که هر چه این اختلاف دما بیشتر باشد این طیف رنگی پر رنگ ترخواهد شد و جزئیات بیشتری در تصویر نمایش داده می شود.

همانطور که می دانید نور مادون قرمز طول موج بلند تری از نور مرئی دارد که دوربین های حرارتی طول موج میانی و طول موج بلند مادون قرمز که به ترتیب در محدوده سه تا پنج میکرون و ۸ تا ۱۲ میکرون هستند را تشخیص می دهد.

 

دوربین مدار بسته حرارتی مناسب چه مکانی است

 

با توجه به ویژگی هایی که بیان شد از دوربین های حرارتی برای تشخیص و ردیابی استفاده می شود  در واقع در مکان هایی که نیاز به امنیت بالایی داشته و از حساسیت بیشتری برخوردارند افراد ترجیح میدهند تا ازنصب دوربین مدار بسته حرارتی استفاده کنند چرا که این دوربین ها اطلاعات حرارتی محیط اطراف خود را جمع آوری کرده و در اختیار کاربر می گذارند که همین امر باعث ایجاد امنیت بیشتر محیط موردنظر می شود. به طور کلی اصلی ترین کاربرد دوربین مدار بسته حرارتی در مکان هایی است که شرایط ضبط تصاویر با دوربین های معمولی فراهم نباشد.

 

ویژگی های دوربین مدار بسته حرارتی

 

نقاط قوت

 

  • با استفاده از دوربین های مدار بسته حرارتی امکان تشخیص موجودات زنده و همچنین خودروها تا برد بسیار بالا برای کاربران فراهم است.

 

  • در شرایط جوی نامناسب دوربین های حرارتی این قابلیت را دارند تا موجودات زنده و خودرو ها را تشخیص داده و مکان یابی کنند.

 

  • یکی دیگر از ویژگی های دوربین های مداربسته حرارتی قابلیت دسترسی به اطلاعات حرارتی محیط است به طور مثال دوربین های حرارتی می توانند زنده بودن یک شی یا جسم را به کاربر نشان داده و یا روشن یا خاموش بودن خودرو های بی حرکت را تشخیص دهند.

 

  • از دیگر قابلیت های دوربین مداربسته حرارتی ضبط تصاویر واضح در تاریکی مطلق، روشنایی زیاد خورشید، دود، گرد و غبار، مه و غیره است.

 

  • تصاویری که توسط دوربین های حرارتی ضبط میشود تحت تاثیر سایه یا نور تغییری در کیفیت آن ایجاد نمی شود.

 

  • دوربین های مداربسته حرارتی این توانایی را دارند که یک فرد یا موجود زنده را از میان درختها، سبزه ها و بوته ها تشخیص دهند.

 

  • اگر در پارکینگ یک ماشین به تازگی خاموش شده باشد دوربین حرارتی این توانایی را دارد که ماشین مورد نظر را برای شما شناسایی کند.

 

  • دوربین های حرارتی امکان برنامه ریزی دارند برای مثال شما می توانید یک الگوی رفتاری برای آنها تعیین کنید که در صورت حرکت منبع گرما آن را تعقیب کرده و محل قرار گیری سوژه را به شما اطلاع دهند.

 

  • در مواردی که دورببن های مدار بسته عادی و یا چشم انسان قادر به تشخیص وجود افراد و یا هر موجود زنده ی دیگری نباشند دوربین های حرارتی به کمک چیپ حساس به پرتوهای گرما بدون کمترین جلب توجه سوژه را تشخیص داده و ردیابی می کنند.

 

  •  دوربین های معمولی ممکن است در طول شبانه روز آلار های کاذبی به دلایل مختلفی مانند وجود چراغ قوه، نور وسایل نقلیه، وجود حیوان ها، شرایط جوی خاص و غیره برای شما ایجاد کنند اما دوربین های حرارتی بخاطر داشتن ویژگی های منحصر به فرد خود کمتر دچار خطا می شوند.

 

  • از دوربین های حرارتی می توان در مراکز درمانی نیز استفاده کرد در واقع به کمک این دوربین ها می توان درجه حرارت بدن بیماران و افراد را تشخیص داد و از ورود آنها به بخش های خاص مانند بخش کودکان و بیماران قلبی جلوگیری کرد یا به عنوان مثال اگر فردی کرونا گرفته باشد دوربین های مدار بسته حرارتی قابلیت تشخیص میزان دمای فرد مبتلا به کرونا را دارند.

 

  • قابلیت تشخیص حرکت، توانایی تشخیص هوشمند، عبور از خط، اندازه گیری میزان دما، رد یابی هوشمند، تشخیص حرارت، انعطاف پذیری زیاد، توانایی کاهش نویز، قابل استفاده در مکانهایی مانند کارخانه ها، بنادر، مرز ها، کسب و کارهایی با محیط بزرگ و غیره از دیگر ویژگی های دوربین های مدار بسته حرارتی می باشد.

 

نقاط ضعف

 

  • متاسفانه یکی از نقاط ضعف این دوربین ها رزولوشن محدود دوربین های حرارتی است که نهایتا کیفیت تصویری تا ۲۸۸*۳۸۴ دارند و امکان تشخیص جزئیات را برای شما فراهم نمی کنند.

 

  • به دلیل اینکه دوربین های مدار بسته حرارتی تنها حرارتی از صورت افراد یا موجود زنده را به تصویر می کشند قابلیت تشخیص هویت افراد را ندارند بنابراین اگر نیاز دارید تا تصویر برداری از محیط و تشخیص چهره فرد را داشته باشید بهتر است از دوربین های معمولی نیز درکنار دوربین حرارتی استفاده کنید.

 

  • دوربین های مدار بسته حرارتی نسبت به سایر دوربین ها پر هزینه تر هستند.

 

 

اصطلاح پالت رنگ در دوربین های مداربسته حرارتی

 

میزان درجه حرارت در دوربین های حرارتی با طیفی از رنگها مشخص می شود در واقع رنگهای گرم زرد، قرمز، نارنجی نشان دهنده درجه حرارت بالا و رنگهای آبی و بنفش نمایانگر درجه حرارت پایین هستند که ترکیب این رنگهای متضاد باعث می شود تا چشم انسان آنها را به راحتی تشخیص دهد.

 

انواع دوربین مدار بسته حرارتی

 

دوربین های حرارتی به طور کلی به دو دسته cooled و uncooled تقسیم می شوند که دوربین های مدار بسته حرارتی cooled حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات دما دارند و در محدوده وسیع تری می توان از آنها استفاده کرد علاوه برآن قیمت بیشتری نیز نسبت به دوربین های حرارتی uncooled دارند.

برای نصب و راه اندازی انواع سیستم های امنیتی همچون نصب دوربین مدار بسته و نصب دزدگیر اماکن می توانید با شرکت رهاورد نیرو تماس بگیرید .

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.