توصیه محققان؛ رنگ پریدگی و خستگی از علایم کمبود آهن است

به گزارش یسکافه علایم کمبود آهن در رژیم غذایی می تواند بر سلامت تاثیر بگذارد و در صورت کمبود این ماده مغذی در رژیم غذایی، شدت آن افزایش می یابد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از دیلی اکسپرس، در میان زنان دارای کمبود آهن در رژیم غذایی، دوره عادت ماهیانه و حاملگی باعث تشدید آن می شود. علایم کمبود آهن شامل موارد زیر است.
خستگی ناگهانی و طولانی مدت
این نشانه یکی از شایع ترین علایم کمبود آهن است و به این علت رخ می دهد که بدن به اندازه کافی هموگلوبین تولید نمی کند تا اکسیژن را در بدن حمل می کند.
عدم وجود مقدار کافی آهن، باعث می شود بافت ها و ماهیچه ها از انرژی محروم شوند و قلب باید بیشتر کار کند تا خون را در سرتاسر بدن پمپاژ کند که این امر سبب خستگی می شود.
چهره رنگ پریده
پوست رنگ پریده یا رنگ پریدگی در داخل پلک ها هم می تواند نشانه کمبود آهن باشد.
دلیل رنگ پریدگی این است که هموگلوبین به خون، رنگ قرمز می دهد و بنابراین است که بعضی از نقاط بدن می توانند رنگ خویش را از دست بدهند. دیگر نواحی بدن که امکان دارد رنگ پریده تر از معمول به نظر برسند شامل لثه ها و ناخن های دست هستند.
سردرد و سرگیجه
سردردهای ناشی از کمبود آهن به اندازه سایر علایم رایج نیست و بیشتر در زنان همراه با سرگیجه ایجاد می شود.
میزان پایین هموگلوبین در گلبول های قرمز امکان دارد به این مفهوم باشد که اکسیژن کمتری به مغز می رسد و عروق خونی متورم شده و فشار را افزایش داده و سبب سردرد می شود.
تحقیقات سلول های بنیادی نشان داده است که ارتباطی بین میگرن و وضعیت آهن در زنان وجود دارد، اما این ارتباط هنوز نامشخص است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
تنگی نفس
اگر سطح هموگلوبین پایین باشد اکسیژن کافی در سرتاسر بدن جابجا نمی گردد و در نتیجه ماهیچه ها آنچه را که برای انجام فعالیتهای عادی روزانه نیاز دارند دریافت نمی کنند.
نتیجه این است که سرعت تنفس همراه با کوشش برای بدست آوردن اکسیژن افزایش پیدا کرده و منجر به تنگی نفس می شود.
خشکی مو و پوست
کمبود هموگلوبین در خون امکان دارد میزان اکسیژن موجود در سلول های مورد نیاز برای رشد مو را کم کند.
وقتی اکسیژن موها و پوست کم می شود، می تواند باعث خشکی و سستی آنها شود. کمبود آهن همینطور می تواند منجر به ریزش مو شود، اما ریزش مو در هنگام شانه کشیدن یا شستن روزانه موها غیرعادی نیست، ولی اگر به صورت توده ای ظاهر شود، می تواند نشان دهنده کمبود آهن باشد.
عفونت های مکرر
آهن در ایمنی و بخصوص گردش سلول های ایمنی مانند لنفوسیتها نقش دارد که با ایجاد واکنش خاص به عفونت مرتبط می باشد.
اگر از عفونت های مکرر رنج می برید، امکان دارد نشانه کمبود آهن در رژیم غذایی باشد.
حس ناخوشی
تحقیقات نشان داده است که سطح آهن پایین امکان دارد با خلق و خوی پایین و همینطور احساس اضطراب و افسردگی همراه باشد.
یکی از علل این امر امکان دارد به علت ارتباط بین آهن و دوپامین باشد چونکه این ماده معدنی برای تولید آن مورد نیاز است. همینطور مشخص شده است که زنان آبستن در صورت کمبود آهن بیشتر مستعد افسردگی هستند.
هوس های عجیب
این علامت امکان دارد یکی از عجیب ترین علایم کمبود آهن باشد، اما زمانی است که افراد هوس اقلام غیر خوراکی می کنند، پدیده ای که به سندرم پیکا مشهور است.
انواع چیزهایی که برخی افراد امکان دارد هنگام کمبود آهن هوس خوردنش را داشته باشند یخ، خاک، گچ یا کاغذ است.
مواد خوراکی سرشار از آهن عبارتند از:
استیک فیله کبابی، جگر، صدف، کلم پیچ، انجیر خشک شده، دانه سویا، عدس، جودوسر، تخم مرغ، مغزیجات جیلی،
آجیلی، کنسرو لوبیا و حبوبات، سبزیجات خشک شده و ادویه جات، و غلات صبحانه غنی شده.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.