مطالعات نشان می دهد؛ قند شیر مادر به جلوگیری از عفونت نوزاد کمک می نماید

به گزارش یسکافه باکتری GBS عامل شایع عفونت های خونی، مننژیت و مرده زایی در نوزادان است. باآنکه عفونت های GBS اغلب با آنتی بیوتیک ها قابل درمان یا پیشگیری هستند، اما باکتری ها به شدت مقاوم می شوند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، محققان دریافتند که قند موجود در شیر مادر می تواند از عفونت های استرپتوکوک گروه B معروف به GBS در سلول ها و بافت های انسان و موش ها پیشگیری کند.
محققان دانشگاه وندربیلت آمریکا می گویند که الیگوساکاریدهای شیر انسانی (HMOs) یا رشته های کوتاه مولکول های قند فراوان در شیر مادر می تواند جایگزین آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت در نوزادان و بزرگسالان شود.
«ربکا مور»، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «آزمایش های ما قبلاً نشان داده است که مخلوط HMOs جدا شده از شیر چندین مادر اهدا کننده مختلف دارای فعالیت ضدمیکروبی و ضد بیوفیلمی ضد GBS است.»
وی در ادامه می افزاید: «ما می خواستیم از این مطالعات آزمایشگاهی به این مورد برسیم که آیا HMO می تواند از عفونت در سلول ها و بافت های بدست آمده از یک زن آبستن جلوگیری نماید.»
به گفته وی: «ما متوجه شدیم که HMO ها می توانند رشد باکتریایی را در ماکروفاژها و غشاها به صورت کامل مهار کنند.»
به مادر حاملگی که تست GBS آن مثبت است، معمولا در طول زایمان آنتی بیوتیک های داخل وریدی تجویز می شود تا از عفونت های اولیه که در هفته اول عمر نوزاد رخ می دهد جلوگیری شود.
جالب است که میزان عفونت های دیررس (که از یک هفته تا سه ماه بعد از تولد اتفاق می افتد) در نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می کنند در مقایسه با نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می کنند بیشتر است، که نشان داده است عوامل موجود در شیر مادر می تواند در مقابل GBS نقش حفاظتی داشته باشد.

منبع:

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.