بار روانی یک همه گیری بر دوش جامعه جهانی

بیماری کووید۱۹ که برای نخستین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی شناسایی شد، منجر به یک بیماری همه گیر جهانی شده که با گذشت بیشتر از ۲ سال، نتایج فرسایشی بر بهداشت روانی مردم دنیا داشته و همچنان هم به طرق مختلف بر زندگی و سلامت افراد تاثیر می گذارد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بر مبنای یک گزارش تخصصی که از جانب سازمان جهانی بهداشت (WHO) انتشار یافت، تنها در سال اول همه گیری بیماری کووید۱۹، شیوع جهانی اضطراب و افسردگی به میزان ۲۵ درصد افزوده شد.
به قول کارشناسان، یکی از علل افزایش مشکلات روانی در طول پاندمی کووید۱۹، استرس بی سابقه بوجود آمده ناشی از انزوای اجتماعی بوده است.
در این دوران تنهایی، ترس از مبتلا شدن به کووید۱۹، سوگ بعد از داغدیدگی و نگرانی های مالی همگی بعنوان عوامل استرس زا که منجر به ابتلای افراد به اضطراب و افسردگی می شوند، بودند.
همینطور خستگی هم یکی از محرک های اصلی برای داشتن تفکر خودکشی در بین کارکنان بهداشتی بوده است.
در چنین مواقع بی ثباتی همچون دوران پاندمی کووید۱۹ می بایست انتظار نگرانی، استرس، اضطراب و سایر واکنش های عاطفی را در افراد داشت با این وجود فشار اضافی منجر به تشدید اختلالات روحی و روانی در کسانی می شود که از قبل هم از یک بیماری روانی رنج می بردند.
چالش دیگر برای کسانی که در طول این بیماری همه گیر گرفتار پریشانی روانی می شوند این است که مقررات در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی، دسترسی افراد به خدمات بهداشت روانی مناسب را دشوارتر کرده و باعث وخامت اختلالات روحی در آنها می شود.
نتایج روانی کووید برای کودکان و نوجوانان به گزارش یونیسف (UNICEF)، در عین حال کودکان و جوانان هم می توانند تأثیرات پاندمی کووید۱۹ را تا سالهای طولانی بر سلامت روان و بهزیستی خود احساس کنند.
در واقع بیماری همه گیر کووید۱۹ تابحال صدمه های روانی قابل ملاحظه ای را برای افراد به جا گذاشته است. بر مبنای یافته های اولیه از یک نظرسنجی بین المللی از کودکان و بزرگسالان در ۲۱ کشور که توسط یونیسف و گالوپ در ارتباط با اثرات قرنطینه انجام شد به صورت میانگین از هر پنج جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله که مورد بررسی قرار گرفته اند، یک نفر اغلب احساس افسردگی می کند یا علاقه و رغبت کمی برای انجام کارها دارد.
همینطور بر مبنای آخرین داده های موجود از یونیسف، در سرتاسر جهان دستکم یک کودک از هر هفت کودک هم به صورت مستقیم تحت تاثیر نتایج ناشی از قرنطینه کرونایی قرار گرفته است.
ایجاد اختلال در برنامه های روزمره، آموزش، تفریح و همینطور نگرانی در مورد درآمد و سلامتی خانواده در دوران پاندمی کووید۱۹ از عواملی هستند که باعث می شوند تا خیلی از جوانان احساس ترس، عصبانیت و نگرانی نسبت به آینده خود داشته باشند.
شیوع اضطراب و افسردگی ناشی از پاندمی در زنان و مردان بر مبنای داده های یک مطالعه دیگر در آمریکا، مشکلات روانی نظیر افسردگی و اضطراب در طول پاندمی کرونا در میان زنان و مردان افزایش ۱۰ درصدی داشته است.
در این مطالعه از داده های ۲۳۵۹ بزرگسال استفاده شده و متخصصان دو دوره زمانی مختلف که شامل سال ۲۰۱۸ و از ژوئیه تا سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی بوده را برای مشخص کردن سطوح پریشانی روانی افراد مورد مقایسه قرار دادند.
آنها دریافتند ۴۲ درصد از افراد در این مطالعه گزارش کرده اند که در سال ۲۰۲۰ میلادی گرفتار برخی ناراحتی های روانی خفیف در طول پاندمی کووید۱۹ شده اند و این در شرایطی است که این آمار در سال ۲۰۱۸ تنها ۳۲ درصد بوده است.
متخصصان همینطور دریافتند که در طول این بیماری همه گیر، زنان بیشتر از مردان از مشکلات روانی خودشان بخصوص “اضطراب” اطلاع داده اند.
به قول متخصصان، سطوح بالاتری از عوامل تنش زای شغلی/زندگی با بروز افسردگی برای زنان و اضطراب برای مردان همراه بوده و این در شرایطی است که سطوح بالای تنش های مالی با افسردگی در مردان، ارتباط بیشتری داشته است.
لزوم کوشش برای احیای سلامت روانی این متخصصان در ادامه خاطر نشان کردند که یافته های آنها بر احتیاج به ارزیابی منظم سلامت روان توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی تاکید می کند.
همینطور مهم می باشد که پیش از به وجود آمدن احساس ناراحتی مانند اضطراب و افسردگی، افراد به فعالیتهایی مشغول شوند که از آنها لذت می برند و زمانی را هم به منظور رسیدگی به خود همچون پیاده روی با یک دوست، دیدن فیلم مورد علاقه و… در برنامه روزانه خود اختصاص دهند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، متخصصان اظهار می کنند که اگر کسی با مشکلات روانی خود دست و پنجه نرم می کند و نمی تواند آنها را با انجام تکنیک های ساده مدیریت کند، بهتر است که از یک روانشناس یا مشاور در این حوزه کمک تخصصی دریافت کند.

منابع: ۱، ۲، ۳، ۴

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.