یک متخصص تغذیه بیان کرد؛ تدابیر بهره مندی از تغذیه سالم در فصل پائیز

یسکافه: یک متخصص تغذیه به ارائه نکاتی برای بهره مندی از تغذیه سالم و تقویت سیستم ایمنی در مقابل بیماریها به ارائه نکاتی پرداخت.

محمد مهدی حاجی فرجی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباب تقویت سیستم ایمنی و بهره مندی از تغذیه سالم اظهار داشت: تغذیه سالم نه فقط موجب تقویت سیستم ایمنی در مقابل بیماریها می شود بلکه می تواند برای کاهش و کنترل آلودگی ها و ابتلاء به بیماریهای فصلی نیز مؤثر باشد.
وی اضافه کرد: به طور معمول رابطه مستقیمی بین رژیم غذایی ناسالم و ابتلاء به بیماریهای زمینه ای مثل فشار خون، چربی خون، چاقی و انواع آنفلوانزاها وجود دارد اما افراد می توانند با اصلاح الگوی تغذیه ای خود یک گام مؤثر را به سمت سلامتی خود بردارند.
این متخصص تغذیه با اشاره به این که تغییرات کوچکی در سبک زندگی و اصلاح عادت های بد گذشته می تواند سیستم دفاعی خوبی برای بدن بوجود آورد بیان کرد: به طور معمول مصرف غذاهای متنوع، و محدود کردن مصرف نمک، شکر و نوشیدن مقدار کافی آب، کاهش مصرف چربی ها و غذاهای فست فود آماده می توانند رژیم غذایی سالم ما را تشکیل دهند.
وی درباب تدابیر تغذیه ای جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل پاییز عنوان کرد: برنامه ریزی تغذیه ای برای فصل پاییز باید متفاوت تر از سایر فصل ها است، چونکه به طور معمول فصل پاییز همراه با آلرژی های فصلی است و سرماخوردگی های مقطعی را در پی خواهد داشت و به ویژه در این شرایط که بحث کووید ۱۹ درگیری بیشتری دارد تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با جلوگیری از ابتلاء و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
حاجی فرجی اظهار نمود: به طور معمول نخستین نکته که در مورد بیماریها مطرح می شود کمبود مواد غذایی، عناصر، املاح و ویتامین هایی است که مصرف می کنیم؛ عناصر غذایی مثل پروتئین و انرژی برای افرادی که عمدتا کم وزن هستند و یا بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید دارند، از سنین پایین تری برخوردار می باشند و یا حامله هستند بسیار مهم می باشد.
وی اظهار داشت: افراد می توانند با مصرف مواد غذایی مناسب که الزامی ندارد حتما گوشت ها یا سایر فراورده های گرانقیمت دیگر باشد این نیاز را تامین کنند.
این متخصص تغذیه اشاره کرد: اگر بخواهیم بگوییم که کدام یک از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب هستند باید به ویتامین های C، E و D اشاره نمود که بسیار مؤثر هستند این مواد در دسته آنتی اکسیدان ها طبقه بندی می شوند که اگر میزانشان افزایش پیدا کند بطور قطع به شکل مناسبی می توانند با عفونت ها خصوصاً بیماریهای قلبی و عروقی رادیکال های آزاد مبارزه کنند.
وی اشاره کرد: برای مثال ویتامین C در خیلی از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و می توان تنوعی از آنها را داشته باشیم که همچون آنها می توان به گوجه فرنگی، سیب زمینی، کلم ها و سبزیجات اشاره نمود.
حاجی فرجی بیان کرد: ویتامین D هم همانطور که می دانید بوسیله تابش آفتاب به پوست می رسد و مقادیر کمی از این ویتامین را در مواد غذایی داریم پس در وضعیت پاندمی کرونا و کاهش قرارگیری در معرض آفتاب برای به دست آوردن این ویتامین سفارش می شود که حتما با سنجش میزان ویتامین D بدن این ویتامین بصورت قرص مصرف شود.
این متخصص تغذیه درباب نحوه مصرف ویتامین D اظهار داشت: در وضعیت عادی سفارش می شود افراد یک کپسول ویتامین D پنجاه هزار مصرف کنند اما خیلی از افراد گرفتار فقر این ویتامین هستند و یا در بیماران مبتلا به دیابت که سطح کمتری از این ویتامین را دارند سفارش می شود سنجش صورت گیرد و برمبنای سطح میزان بدنی این قرص تجویز شود و یا بصورت قرص و تزریق توسط پزشک مصرف شود.
وی اظهار نمود: یکی دیگر از ویتامین هایی که می توان گفت آنتی اکسیدان بسیار قوی است ویتامین A است که در سبزیجات برگ زرد و نارنجی را حاوی این ویتامین می دانیم حتی در کره نیز موجود است اما افراد چاق باید در مصرف آن دقت کنند.
فرجی اشاره کرد: ویتامین E نیز نقش زیادی در جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی و عروقی دارد در حقیقت به وفور در مغزها و دانه های روغنی وجود دارد اما حد مجاز آنها باید با اطلاع متخصص تغذیه مصرف شود در وضعیت معمول اگر روزانه به مقدار مناسب از مغز دانه ها به اندازه ده عدد در روز مصرف کنند نیاز بدن را تامین خواهند کرد.
این متخصص تغذیه اشاره کرد: توجه به این نکته لازم است که به سبب بالا بودن میزان کالری دانه های روغنی افراد مبتلا به دیابت و چاقی مزمن در مصرف آن دقت کنند.
وی با اشاره به این که مصرف عنصر فلزی روی که تقریباً مشابه آهن است برای کودکان و نوجوان بسیار دارای اهمیت است اضافه کرد: این ماده غذایی در انواع گوشت ها و غذاهای دریایی، پنیر، ماست، لوبیا و غلات خصوصاً غلات صبحانه به وفور یافت می شود؛ همین طور مصرف غذاهای پرچرب، فست فود و نوشیدنی های گازدار بمنظور تقویت سیستم ایمنی باید از سبد غذایی حذف شوند.
حاجی فرجی در آخر اشاره کرد: مصرف تخم مرغ بصورت روزانه هیچ ضرری برای افراد ندارد و توجه به این نکته لازم است که نوشیدن آب بصورت مستمر بسیار مناسب است؛ هرچه که وزن ما بالاتر باشد مغز فعالیت بیشتری پیدا می کند که برای بهره مندی از سیستم ایمنی قوی نوشیدن آب به مقدار کافی و مناسب را نباید از یاد برد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.