دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد بیم پیک ششم کرونا در کشور

به گزارش یسکافه دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اعلان اینکه رعایت بهداشت شخصی، رعایت پروتکل ها بصورت جمعی و واکسیناسیون سه ضلع جلوگیری از بروز کرونا محسوب می شوند، اظهار داشت: باتوجه به عدم رعایت موازین بهداشتی در بعضی مناطق و این که هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم، ممکنست پیک ششم را تجربه نماییم.

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا و بروز نشانه های پیک ششم کرونا در کشور، اظهار داشت: چندین بار اعلام کردم که تا زمانیکه به ایمنی جمعی نرسیم و در عین حال اگر رعایت پروتکلهای بهداشتی چه از طرف افراد و چه بصورت جمعی وجود نداشته باشد، انتظار می رود که ما با این پیک ها مواجه شویم. باید توجه کرد که اگر بهترین واکسن ها را هم استفاده نمائیم، باز هم رعایت پروتکلهای بهداشتی لازم است. مطالعاتی در جوامع مختلف انجام شده و واکسن ها برحسب نوع واکسن، می توانند حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کارایی داشته باشند. البته این میزان در کمیت ها زیاد است، وگرنه در مطالعات بالینی میزان کارایی بیشتر نشان داده می شود. بعنوان مثال فایزر در مطالعه بالینی ۹۳ تا ۹۴ درصد کارایی داشته، اما وقتی همین واکسن در یکی از کشورهای اطراف ما مورد ارزیابی قرار گرفته، در جمعیت زیاد شاهد بودند که کارایی اش حتی به زیر ۵۰ درصد رسیده است.
رعایت پروتکلهای بهداشتی ۳۰ درصد در جلوگیری از انتشار کرونا کارایی دارد
وی اضافه کرد: بدین سبب حتی اگر واکسن را هم تزریق کرده و برمبنای سوشی که در آن جامعه قابلیت انتشار داشته و منجر به بروز بیماری می شود، به پوشش واکسیناسیون مورد انتظار هم برسیم، باز هم حتما باید رعایت پروتکلهای بهداشتی را در کنار آن داشته باشیم. باید توجه کرد که رعایت پروتکلهای بهداشتی شامل فاصله گذاری، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها و اقداماتی که از طرف مسئولان در حوزه قرنطینه، بستن مجامع و محدود کردن مراسم های با جمعیت زیاد و… انجام می شود، در مطالعات نشان داده شده که ۳۰ درصد می تواند جلوی انتشار عفونت را بگیرد و ۳۰ درصد کاراست. حال بر حسب نوع واکسنی که استفاده می شود، اگر کارایی را ۶۰ درصد در نظر بگیرید، هنوز هم نمی توانید بصورت ۱۰۰ درصد جلو پیشرفت بیماری و پاندمی را بگیرید. البته می توانید تا حدود زیادی آنرا کنترل کنید، اما در پاندمی باید همه این موارد با هم اتفاق بیفتد تا بتوان به ۸۰ تا ۹۰ درصد کارایی رسید و تا حدودی بتوان عفونت را کنترل کرد.
۳ ضلع کنترل کرونا
جماعتی با اعلان اینکه بدین سبب با اقدامات بهداشتی شخصی، جمعی و واکسیناسیون شاید بتوان ۸۰ تا ۹۰ درصد بتوان جلوی بیماری را گرفت و تا حدودی پاندمی را کنترل کرد، اظهار داشت: حال هر یک از این ها اگر رعایت نشود، می تواند دلیلی باشد که پاندمی کنترل نشود و در این صورت شاهد پیک خواهیم بود. حال متاسفانه گزارشاتی داریم از شهرهایی که البته اسم نمی برم که مردم اقدامات بهداشتی را رعایت نمی کنند، ماسک نمی زنند و… حال در چنین جامعه ای اگر واکسن هم تزریق کنید، باز هم یک بازوی پیشگیری مشکل دارد و از آنجا که رعایت پروتکلهای بهداشتی نقص دارد، منجر به گردش ویروس شده و پیک هایی را خواهیم داشت که از آنجا به سایر مناطق کشور سرایت می کند. به هر حال واکسیناسیون ما هنوز به اندازه کافی نیست و هنوز به ایمنی جمعی مورد نظر نمی رسیم و این در حالیست که در بسیاری مناطق پروتکل ها را رعایت نمی کنند و منجر به گسترش بیماری می شود.

وی اشاره کرد: بدین سبب موضوع مهم در کنترل کرونا، بحث واکسیناسیون و رسیدن به ایمنی جمعی و دوم رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه هایی است که گوشزد می شود. در عین حال سومین نکته هم استفاده از دزهای بوستر و یادآور است که سفارش می نماییم که ابتدا گروههای هدف که در برخورد مستقیم با کرونا هستند، اینها را استفاده کنند که در کادر درمان شروع شده است. به هر حال درگیری گروه درمان می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری شود.
بیم پیک ششم در پاییز
جماعتی اظهار داشت: امید ما این است که با واکسیناسیون و با انجام پروتکلهای بهداشتی با کمک مردم، بتوانیم تا حدودی این پیک را بگذرانیم، اما باتوجه به عدم رعایت موازین بهداشتی در بعضی مناطق و این که هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم، ممکنست پیک ششم را تجربه نماییم. البته اگر پیک ششم ایجاد هم شود باتوجه به سرعت واکسیناسیون، ممکنست خسارات زیان باری که در پیک پنجم داشتیم، به آن صورت خسارات را نداشته باشیم. هرچند که ما در فصل پاییز هستیم و فصول سرد، فصولی هستند که این ویروس ها می توانند بیشتر فعالیت کنند. بدین سبب از نظر آب و هوا هم باید دقت نماییم که فعالیت ویروس ها می تواند بیشتر باشد و درگیری بیشتری را در افراد جامعه به وجود آورند.

وی اشاره کرد: بدین سبب باید مواظب باشیم و حتما موازین بهداشتی را رعایت نمایند. افراد به صرف این که دو دز واکسن را تزریق کردند، فکر نکنند که واکسینه شدند و گرفتار نمی شوند. بدین سبب پروتکلهای بهداشتی باید همچنان رعایت شود. برای اینکه هر نوع واکسنی که در دنیا دراین زمینه تولید شده، کارایی ۱۰۰ درصد ندارد و جلوگیری ۱۰۰ درصدی از بیماری را با هیچ واکسنی نداریم، بلکه اثربخشی بیشتر واکسن هایی که ساخته شدند، در جلوگیری از شدت بیماری و بستری شدن در بیمارستان ها و در مرگ ومیر ناشی از عفونت کرونائی است. بدین سبب در بحث مبتلاشدن به بیماری و انتقال آن به سایر افراد خانواده و جامعه، واکسن ها کارایی ۱۰۰ درصد ندارند و حتی کسانیکه دو دز واکسن را تزریق کردند و حتی دز بوستر را هم تزریق کنند، باید اقدامات بهداشتی را رعایت نمایند، وگرنه احتمال ابتلایشان به بیماری و انتقال آن به سایر افراد خصوصاً افراد مسن و دارای بیماریهای زمینه ای وجود دارد و در کنترل چرخش ویروس مشکل به وجود آمده و منجر به ادامه و استقرار پاندمی شده و شاهد پیک های جدید خواهیم بود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.