به مناسبت روز جهانی سکته مغزی تاکید شد چند راهکار ساده برای جلوگیری از سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به بخشی از مغز قطع شود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بیشتر سکته های مغزی بر اثر لخته شدن خون یا عوامل دیگری که سبب انسداد جریان خون در مغز می شوند، رخ می دهند که “سکته های ایسکمیک” نام دارند.
بر مبنای داده های رسمی، حدود ۱۰ درصد از سکته های مغزی هم به علت خونریزی در مغز رخ می دهند که این نوع از سکته ها، “سکته های هموراژیک” نام دارند.
همینطور به قول کارشناسان سلامت، ۸۰ درصد از سکته های مغزی قابل پیشگیری می باشند. طبق گزارش ها، یک چهارم آمریکایی هایی که سکته مغزی کرده اند، پیش از آن هم تجربه این عارضه را داشته اند.
به گزارش یسکافه به نقل از “وِب ام دی”، راهکارهایی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت در پیشگیری از بروز عارضه سکته مغزی مفید و موثر هستند:
فشار خون خویش را کاهش دهید
فشار خون بالا، مهم ترین علت بروز عارضه سکته مغزی است. فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است اما اگر فشار خون فردی مرتباً بالای ۱۳۰/۸۰ است، امکان دارد به عارضه فشار خون بالا یا “پرفشاری شریانی” مبتلا باشد.
در صورت عدم مدیریت صحیح و مناسب فشار خون بالا، این عارضه می تواند افراد را چهار تا شش برابر بیشتر در معرض خطر بروز سکته مغزی قرار دهد.
افراد در صورت داشتن فشار خون بالا، باید با مشورت و همکاری با پزشک، فشار خون خویش را در محدوده سالم نگه دارند که در این حوزه داروها و تغییرات در سبک زندگی همچون ورزش منظم و تغذیه سالم می توانند سودمند باشند.
سیگار نکشید
تنباکو، خطر بروز سکته مغزی را دو برابر می کند.
نیکوتین موجود در سیگار فشار خون را افزایش و مونوکسید کربن موجود در دود آن هم میزان اکسیژنی که خون می تواند حمل کند را می کاهد. حتی تنفس دود سیگار هم می تواند احتمال بروز سکته مغزی را افزایش دهد.
افراد می توانند از یک پزشک در مورد راه های ترک سیگار مشورت بگیرند.
مراقب سلامت قلب خود باشید
نوعی ضربان قلب نامنظم به نام “فیبریلاسیون دهلیزی” (AFib)، علت بروز بعضی از سکته های مغزی ناشی از لخته شدن خون است.
فیبریلاسیون دهلیزی سبب جمع شدن خون در قلب می شود که این می تواند سبب لخته شدن خون شده و در نهایت اگر این لخته خون به مغز برسد می تواند سبب بروز عارضه سکته مغزی شود. فیبریلاسون دهلیزی می تواند به علت فشار خون بالا، وجود پلاک در شریان ها، نارسایی قلبی و عوامل دیگری رخ دهد.
در صورت احساس لرزش نامعمول در ناحیه قلب یا تنگی نفس می بایست با یک پزشک در مورد مبتلا شدن به عارضه فیبریلاسیون دهلیزی مشورت کرد.
دیابت خویش را کنترل کنید
قند خون بالا می تواند افراد را دو تا چهار برابر بیشتر در معرض خطر بروز سکته مغزی قرار دهد. اگر عارضه قند خون بالا به طرز صحیح و مناسبی مدیریت نشود، می تواند منجر به ایجاد رسوبات چربی یا لخته های خون درون رگ های خونی شده و در نهایت این اتفاق می تواند رگ های خونی را که در مغز و گردن قرار دارند تنگ کند و سبب قطع شدن جریان خون به مغز شود. افراد مبتلا به دیابت می بایست قند خون خویش را به صورت مرتب چک کرده، طبق تجویز پزشک داروهایشان را مصرف و هر چند ماه یکبار بار هم به منظور بررسی شرایط خود به پزشک رجوع کنند.
خروپف را نادیده نگیرید
خروپف مداوم و با صدای بلند امکان دارد نشانه اختلالی به نام “آپنه خواب” (وقفه تنفسی در خواب) باشد که می تواند صدها بار در طول شب سبب توقف تنفس شده و در نهایت می تواند با پیشگیری از دریافت اکسیژن کافی و همینطور با افزایش فشار خون، احتمال سکته مغزی را در افراد افزایش دهد.
با مشورت پزشک، آسپرین مصرف کنید
مصرف روزانه یک آسپرین با دُز پایین امکان دارد از بروز سکته مغزی و حملات قلبی در افراد در معرض خطر جلوگیری نماید. آسپرین می تواند بعنوان رقیق کننده خون عمل کرده و از تشکیل لخته های خون در شریان هایی که تا حدی توسط کلسترول و پلاک مسدود شده اند، جلوگیری نماید.
با این وجود، مصرف این دارو برای همه افراد مناسب نمی باشد و استفاده از آن منوط به تجویز پزشک است بخصوص این که در بعضی از تازه ترین تحقیقات، یافته های ضدونقیضی در مورد مصرف این دارو در افراد سالم مطرح شده و احتیاج به بررسی های بیشتر در این حوزه وجود دارد.
همینطور مصرف این دارو به افرادی که علایم سکته مغزی همچون “تکلم نامفهوم” یا “افتادگی صورت” دارند هم سفارش نمی گردد چونکه می تواند سبب وخیم تر شدن شرایط و وضعیت ناشی از سکته هموراژیک شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.