حفظ محیط زیست در گرو حفاظت مشارکتی

به گزارش یسکافه، رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر این که محیط زیست را تنها با مشارکت مردم می توان حفظ کرد، اظهار داشت: دیدگاه ما در خصوص حفاظت مشارکتی و لایحه حفاظت مشارکتی در مجلس در دست بررسی می باشد. صیانت از زیستگاه ها باید با بهره گیری از ظرفیت مردم باشد و بدون کمک مردم هیچ کاری صورت نمی گیرد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا علی سلاجقه امروز در اولین نشست خیرین محیط زیست با اعلان اینکه در قرآن مجید بیش از ۱۰۰ آیه درباره ی نیکوکاری و انفاق داریم، اظهار داشت: همه انسان ها با هر دین و مسلکی و با هر زبانی، احسان و نیکوکاری را دوست دارند. وقتی کار خیر در جامعه استمرار پیدا کند، مردم خوشان بانی می شوند و در همین راستا در دولت سیزدهم، اتفاقات خوبی افتاده و بخشنامه هایی درباره ی استفاده از ظرفیت مردم مصوب شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست را وظیفه تک تک آحاد مردم می داند. اصل کار در دست خود مردم است و ما فقط تسهیلگر هستیم. ما در سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم با همین اعتقاد بیش از ۱۰۰۰ خانه محیط زیست راه انداختیم که این خانه ها محل حضور ظرفیتهای مردمی ازجمله خیرین هستند.

معاون رئیس جمهوری با تأکید بر این که محیط زیست را تنها با مشارکت مردم می توان حفظ کرد، اظهار داشت: دیدگاه ما در خصوص حفاظت مشارکتی و لایحه حفاظت مشارکتی در مجلس در دست بررسی می باشد. ما اعتقاد داریم صیانت از زیستگاه ها باید با بهره گیری از ظرفیت مردم باشد و بدون کمک مردم هیچ کاری صورت نمی گیرد.

سلاجقه افزود: این مشارکت تنها در بحث تنوع زیستی نیست و در همه ابعاد حفظ آب و خاک، صرفه جویی در مصرف انرژی، پسماند و… می توان از ظرفیت مردم بهره برد.

وی با اعلان اینکه از همان ابتدا اعتبارات محیط زیست کشور کوچک در نظر گرفته شده و این ظرف محدود کفاف صیانت از عرصه های طبیعی بی بدیل کشور را نمی دهد، اظهار داشت: دولت برمبنای وظیفه خود، بخشنامه ها را تصویب، خط کش گذاری و دستگاهها را مکلف به انجام تکالیف خود می کند اما سازمان حفاظت محیط زیست سیبل اصلی است و بارها دیده ایم که اگر دستگاهی تکلیف خود در قبال محیط زیست به درستی انجام ندهد، سازمان حفاظت محیط زیست مواخذه می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به درگیری مدیرکل میراث گلستان با محیط بانان جزیره آشوراده توضیح داد: به جهت اینکه شان محیط بان ما حفظ شود، باید فضای محیط زیست را از فضای مجازی بیرون بکشیم. اگر محیط بان ما با مشکل مواجه شود، قرص و محکم حمایتش می نماییم و در شان این نیروهای خدوم نیست که در فضای مجازی برای آنها صدقه جمع کنند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت اجتماعی بالای سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: دیدیم که زمانی که توله یوزی به دنیا می آید، همه ایرانیان در همه جهان شاد می شوند و بالعکس زمانی که یوزی تلف بشود ناراحتی عمومی را در کشور مشاهده می نماییم. این نشان میدهد که انسان به عنوان اشرف مخلوقات عاشق حفظ گونه های حیات وحش است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان سازمانی که وظیفه حفظ تمام مخلوقات خداوند متعال به جز انسان را دارد، می تواند به خوبی از این ظرفیت مردمی استفاده نماید.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه اشاره کرد: هم از داخل و هم از خارج کشور درخواست های زیادی برای مساعدت با حفظ محیط زیست مطرح است که این در امتداد سیاست دولت سیزدهم و همان اصل مشارکت های مردمی است. امیدوار هستم با کمک شما بتوانیم مجمع خیرین محیط زیست را بنیان بگذاریم و در امتداد حفظ محیط زیست کشور گام برداریم.
نورالله مرادی – معاون آموزش و مشارکت های مردمی و سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست – نیز در این جلسه اظهار داشت: همانطور که رییس سازمان حفاظت محیط زیست بارها بر این مساله تاکید کرده، این سازمان سازمانی مردم پایه و مردم محور است و باید اداره و مدیریت آن بر پایه مردمی سازی باشد. در همین راستا سعی کردیم تا تشکل خیرین محیط زیست ایجاد شود تا به جهت استفاده از تجربه خیران، بنیان محکمی برای ساخت یک تشکل جدید برای صیانت و صیانت از محیط زیست کشور شکل بگیرد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: واقعیت این است که محیط زیست تنهاست و نیاز به کمک دارد. باید همه ما در همکاری با یکدیگر برای حفظ محیط زیست برای نسل های آینده تلاش نماییم.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست مظلوم ترین دستگاه کشور است و هر دستگاهی کم کاری خودش را گردن سازمان ما می اندازد این در حالیست که همکاران خدوم و مخلص بنده در سازمان با تلاش مضاعف و شبانه روزی خود، محیط زیست را چون فرزند خویش دوست دارند و برای بهسازی و ارتقای وضعیت آن تلاش می کنند.

مرادی خطاب به خیرین محیط زیست اظهار داشت: دست شما که به مشارکت در حفظ محیط زیست اعتقاد دارید را می فشاریم و مطمئنم با همکاری شما و استفاده از اندیشه شما، قدمهای بزرگی را برای حفظ محیط زیست برخواهیم داشت. هر کدام از شما علاوه بر کارهای عام المنفعه ای که انجام می دهید، تریبون سازمان حفاظت محیط زیست هستید و اعتقاد دارم بهتر می توانید مباحث محیط زیست را در نظام برنامه ریزی کشور تببین کنید.

وی اشاره کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همه ماست و هر کار کوچکی برای محیط زیست، مصداق عمل صالح است.

منبع:

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.