سرپرست دفتر سلامت آموزش و پرورش: مجوز تزریق دز سوم واکسن زیر ۱۸ساله ها فعلا صادر نشده

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره امکان دریافت دز سوم واکسن برای دانش آموزان اظهار داشت: وزارت بهداشت در حوزه دز سوم فقط به بالای 18 سال مجوز داده و هنوز از دریافت دز سوم برای زیر 18 ساله ها خبری اعلام نشده است. اکنون دانش آموزان ما در حال تکمیل دز دوم هستند.
اعظم گودرزی در گفت و گو با ایسنا، ابتدا به ارائه آخرین آمار واکسیناسیون دانش آموزی پرداخت و اظهار نمود: از سنین ۱۲ تا ۱۸ سال که سن مجاز برای واکسیناسیون است؛ ۹۲.۵ درصد دانش آموزان دز اول و ۷۲.۹ درصد دز دوم را دریافت کرده اند. مدیران مدارس درحال اقناع سازی دانش آموزانی هستند که هنوز واکسن نزده اند.
وی ادامه داد: لینک سامانه هوشمند رصد واکسن کووید ۱۹ فعال شده و مدیران مدارس می توانند وارد سامانه سیدا شده و کلاس به کلاس دانش آموزان را رصد کنند تا ببینید آیا دانش آموزان واکسینه شده اند یا خیر؟.

هنوز از دریافت دز سوم برای زیر ۱۸ ساله ها خبری اعلام نشده است

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره امکان دریافت دز سوم واکسن برای دانش آموزان اظهار داشت: وزارت بهداشت در حوزه دز سوم فقط به بالای ۱۸ سال مجوز داده و هنوز از دریافت دز سوم برای زیر ۱۸ ساله ها خبری اعلام نشده است. اکنون دانش آموزان ما درحال تکمیل دز دوم هستند. ما از مدیران خواسته ایم طبق همین سامانه که به آن اشاره شد افرادی را که واکسینه نشده اند از سایر دانش آموزان جدا کرده و با والدین آنها صحبت کنند و به آنها اطلاع دهند که بهتر است دانش آموزان برای حفظ جان خود واکسینه شوند.
گودرزی اضافه کرد: برای واکسیناسیون زیر ۱۲ساله ها نیز هنوز دستورالعملی از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا به ما اعلام نشده است. اگر ابلاغ کنند اساسا انجام خواهیم داد، ضمن اینکه برای سن ۱۲ تا ۱۸ سال دو نوع واکسن سینوفارم و پاستوکووک موجود است و دانش آموزان می توانند برمبنای اختیار خودشان یک مورد را انتخاب کنند. با عنایت به سویه جدید امیکرون و طبق نظر متخصصین و اپیدمیولوژیست ها در خصوص سرایت پذیری بالای این سویه ویروس، والدین باید به واکسیناسیون توجه نمایند.
وی با تکیه بر این که البته واکسن زدن هم به این معنا نیست که دیگر فردی بیماری کرونا را نمی گیرد، برای اینکه سازمان جهانی بهداشت اولویت ها را با رعایت پروتکلهای بهداشتی مطرح کرده است اظهار داشت: دانش آموزان باید ماسک داشته باشند، فاصله فیزیکی را رعایت نمایند و تهویه کلاس مناسب باشد. اگر تهویه کلاس مناسب نیست؛ حتما باید پنجره ها و درب ورودی کلاس درس باز باشد. همین طور دانش آموزان باید مرتب دست خودرا بشویند.

حتی الامکان در مدرسه چیزی نخورید

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش سفارش های بهداشتی دیگری نیز برای دانش آموزان داشت و اظهار داشت: دانش آموزان حتی الامکان در مدرسه چیزی نخورند و نیاشامند. یک بطری آب همراهشان باشد و از مواد غذایی بسته بندی شده استفاده کنند. لازم است پیش از مصرف حتما دست هایشان را بشویند و اگر ژل شست وشو به همراه دارند دست های خودرا ضدعفونی کنند، سپس به هوای باز بروند، آن ماده بسته بندی غذایی باز کنند و به دور از همکلاس های خود با فاصله 1.5 متری آن مواد غذایی را استفاده کنند.
گودرزی افزود: دانش آموزان باید حتما لباس های گرم بپوشند. اگر هم پنجره را می بندند معلم باید حواسش باشد که هر ۱۰ دقیقه یک دفعه پنجره را باز کند و باردیگر ببندد تا هوا جریان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه طبق پروتکل ۰۶ وزارت بهداشت حداکثر تعداد دانش آموزان در کلاس درس ۱۵ نفر و فاصله بین دانش آموزان یک و نیم متر است اظهار داشت: هر دانش آموز باید فضای ۲.۲۵ متر مربع در کلاس درس داشته باشد.

والدین در روزهای امتحانات مقابل مدرسه تجمع نکنند

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به برگزاری حضوری امتحانات دانش آموزان در دی ماه نیز اشاره نمود و اظهار داشت: از والدین در خواست می نماییم در روزهای امتحانات مقابل در مدرسه ازدحام نکنند. یکی از اشکالات ما ازدحام مقابل در مدرسه است بدین سبب دانش آموزان اهتمام کنند در همان زمان امتحان و نه زودتر، وارد مدرسه شوند تا تجمعی صورت نگیرد. این تجمع سبب انتقال ویروس می شود، خصوصاً این که امیکرون سرعت انتقال بیشتری دارد.

کودکان با علایم سرماخوردگی را مدرسه نفرستید

گودرزی افزود: همین طور از والدینِ دانش آموزانی که سرما خورده و یا علایم مشکوک به کرونا دارند تقاضا می نماییم به هیچ عنوان اجازه ندهند که آنها به مدرسه بروند و طی تماس تلفنی به مدرسه اعلام کنند که این علایم مشکوک یا محتمل بیماری کرونا در فرزند آنها مشاهده شده است. والدین در این شرایط فرزندشان را در خانه نگهداری کرده و برای بهبودی به پزشک مراجعه کنند.

تذکر به مدارسی که پروتکل ها را رعایت نکنند

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام مدرسه با مشاهده کرونای مثبت در یک دانش آموز اظهار داشت: ما اطلاع رسانی کرده ایم که در صورت مشاهده مورد کرونا مثبت یا pcr مثبت در مدرسه، مدیران مدرسه اجازه ورود دانش آموز را به مدرسه ندهند. ناظران میدانی در استانهای مختلف سرزده وارد مدارس می شوند و اگر مدارسی پروتکل ها را رعایت نکند به آنها تذکر داده می شود.
سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش افزود: حدود ۶۰۰۰ مراقب سلامت در سطح کشور داریم که دوره های مختلف جلوگیری از مبتلاشدن به کووید را دیده اند و با آن کاملا آشنا هستند. در مدارسی که مراقب سلامت حضور دارد، اگر پروتکلی رعایت نشود اساسا مراقب سلامت تذکر خواهد داد. در مدارسی که مراقب سلامت وجود ندارد مدیر یک نفر را بعنوان رابط سلامت به مدرسه معرفی می کند که آن رابط نیز در زمینه سلامت یک سری دوره ضمن خدمت را گذرانده و با پروتکلهای بهداشتی کاملا آشنا است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.