مطالعات نشان می دهد؛ ارتباط خواب ناکافی نوجوان و مصرف قند بیشتر در طول سال تحصیلی

نتایج تحقیقات نشان داد نوجوانانی که خواب کمی داشتند، تمایل زیادی به مصرف غذاهای داشتند که قند خون را سریع بالا می برد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، خواب برای همه افراد حیاتی می باشد، اما بخصوص برای نوجوانان مهم می باشد، چونکه بدن آنها در طول سالهای شکل گیری خود رشد قابل توجهی می کند. متأسفانه بیشتر نوجوانان به اندازه کافی نمی خوابند. داده های تحقیقاتی نشان داده است که ۷۳ درصد از دانش آموزان دبیرستانی کمتر از ۸ تا ۱۰ ساعت سفارش شده در شب می خوابند.
تحقیقات قبلی کمبود خواب را با افزایش ریسک ابتلاء به سلامت روان ضعیف، عملکرد ضعیف تحصیلی و مشکلات رفتاری مرتبط دانسته است.
اما تحقیقات جدید مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی آمریکا نشان داده است که خواب ناکافی خطر افزایش وزن و سایر بیماری های قلبی متابولیک را در میان نوجوانان بالا می برد، چونکه نوجوانان وقتی کمتر می خوابند، عادات غذایی بدتری دارند.
دکتر «کارا دوراسیو»، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «کم خوابیدن، خطر مصرف کربوهیدرات ها و قندهای افزودنی بیشتر و نوشیدن نوشیدنی های شیرین بیشتر را برای نوجوانان نسبت به زمانی که خواب سالمی دارند، بالا می برد.»
این تحقیق، الگوهای خواب و غذا خوردن ۹۳ نوجوان را در دو وضعیت خواب مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است: شش ساعت و نیم خواب هر شب به مدت یک هفته (خواب کوتاه) و نه و نیم ساعت خواب هر شب برای یک هفته دیگر (خواب سالم). محققان میزان کالری دریافتی، محتوای درشت مغذی ها، انواع غذا و بار گلوکزی غذاهای مصرف شده توسط نوجوانان را اندازه گیری کردند.
نتایج نشان داد نوجوانانی که خواب کوتاهی داشتند، در مقایسه با زمانی که خواب سالم داشتند، غذاهای بیشتری مصرف می کردند که احتمالاً قند خون را سریع افزایش می داد، خوراکی هایی مانند مواد غذایی پُر کربوهیدرات و قند افزودنی یا نوشیدنی های شیرین. این تغییرات به طور عمده در اواخر عصر (بعد از ساعت ۹: ۰۰ شب) رخ داد. نوجوانانی که خواب کوتاهی داشتند، در مقایسه با زمان دارای خواب سالم، میوه و سبزیجات کمتری در طول روز مصرف کردند.
دوراسیو می گوید: «نکته جالب این است که خواب کمتر سبب نمی گردد نوجوانان بیشتر از همسالان خود غذا بخورند، بلکه هر دو گروه تقریباً مقادیر یکسانی کالری از غذا مصرف می کردند. اما خواب کمتر سبب می شد نوجوانان غذای ناخواسته بیشتری بخورند.»
وی در ادامه اضافه کرد: «ما گمان می نماییم که نوجوانان خسته به دنبال انفجارهای سریع انرژی هستند تا آنها را تا وقتی که بتوانند به رختخواب بروند سرپا نگه دارد، ازاین رو آنها به دنبال غذاهایی هستند که کربوهیدرات و قندهای افزودنی بالایی دارند.»
این تحقیق نشان داد که نوجوانان دارای خواب کوتاه روزانه ۱۲ گرم قند بیشتری مصرف می کنند. از آنجاییکه اغلب نوجوانان در طول ۱۸۰ شب سال تحصیلی خواب کافی ندارند، ۱۲ گرم شکر اضافه در روز می تواند منجر به مصرف بیشتر از ۲ کیلوگرم شکر اضافی در سال شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.