مطالعات نشان می دهد؛ چاقی به سلامت مغز صدمه می رساند

به گزارش یسکافه چاقی و اضافه وزن با گذشت زمان صدمه جدی وارد می کنند و شما را در معرض خطر طیف گسترده ای از بیماری ها قرار می دهند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان اخطار می دهند وزن بیش از اندازه زیاد بدن می تواند به مغز صدمه برساند.
تحقیقات نشان داده است که چاقی بر سلامت مغز از کودکی تا بزرگسالی تاثیر می گذارد و همه چیز از مهارت های عملکرد اجرایی تا افزایش قابل ملاحظه خطر زوال عقل را تحت تاثیر قرار می دهد.
در میانسالی، عواقب اضافه وزن قابل توجه است. چندین مطالعه نشان داده است که افراد میانسالی که شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۳۰ یا بالاتر از آن دارند، بیشتر از همسالان با وزن سالم خود به زوال عقل مبتلا می شوند.
با این حال، محققان هنوز درحال بررسی این مورد هستند که چگونه و چرا وزن اضافی به مغز صدمه می رساند.
«الکسیس وود»، سرپرست تیم تحقیق در مرکز تحقیقات تغذیه کودکان در کالج پزشکی بیلور در هیوستون تکزاس، اظهار داشت: «شواهد بسیار قوی و قابل توجهی وجود دارد که نشان داده است در کل دوران کودکی، از کودکی تا نوجوانی، وضعیت وزن بالاتر با عملکرد شناختی پایین تر، بخصوص در زمینه عملکرد اجرایی مرتبط می باشد.»
نتایج یک مطالعه نشان داد کودکانی که مهارت های کلامی و عملکرد اجرایی بالاتری در دوران پیش دبستانی دارند، کمتر احتمال دارد که در اواخر دوران کودکی گرفتار اضافه وزن شوند. تحقیقات دیگر نشان داده است کودکان خردسالی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند نسبت به کودکان دارای وزن سالم کمتر قادر به کنترل تکانه ها هستند.
وود می گوید: «اگر چالش های عملکرد شناختی در ابتدا ایجاد شوند، تفکر غالب این است که این مورد نحوه تعامل کودکان با محیط خویش را تنظیم می کند. آنها امکان دارد در کنترل مصرف غذا برای متعادل کردن نیازهای انرژی خود چندان خوب عمل نکنند. امکان دارد زمانی که گرسنه نیستند غذا بخورند، مثلا وقتی خوراکی ای بسیار اشتها آور مانند یک کیک کوچک می بینند. عملکرد شناختی پایین در این حوزه رفتار خوردن را تغییر می دهد و فرد را مستعد رفتارهای غذایی ضعیف می کند.»
وی در ادامه اضافه کرد: «با این حال، اگر مشکلات وزن پیش از تغییرات شناختی باشد، امکان دارد چربی اضافی التهاب را افزایش دهد که با گذشت زمان، می تواند منجر به تغییر در اتصال، ساختار و عملکرد مغز شود.»
با این حال محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این حوزه تاکید دارند تا دریابند که آیا چاقی منجر به بروز مشکلات شناختی می شود یا وجود مشکلات شناختی از ابتدا عامل بروز تغذیه نامناسب و چاقی است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.