محققان اتریشی خاطرنشان می کنند؛ شیر دادن به نوزاد از سلامت قلب زنان در سنین بالاتر محافظت می کند

یسکافه: نتایج یک پژوهش جدید روی نزدیک به 1.2 میلیون زن نشان میدهد مادرانی که به نوزادشان شیر می دهند ممکنست خودشان نیز از فواید سلامتی بهره ببرند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، در مقایسه با بانوانی که نوزاد داشتند اما هیچ گاه به نوزادشان شیر مادر نداده بودند، مادرانی که به نوزادشان شیر داده بودند کمتر در معرض ابتلاء به بیماری قلبی، سکته مغزی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی در ضمن ۱۰ سال پیگیری بودند.
مطالعات قبلی نشان داده است بانوانی که به نوزادشان شیر سینه می دهند کمتر به دیابت نوع ۲ و برخی سرطان ها مبتلا می شوند، اما کمتر در مورد تأثیر شیردهی بر قلب زنان مطلب وجود دارد.
مطالعه جدید دقیقاً بیان نمی کند چگونه شیردهی از قلب محافظت می کند، اما پژوهشگران ایده هایی در این مورد دارند.
«لنا شیدرر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پزشکی اینسبروک اتریش، می گوید: «تغذیه با شیر مادر می تواند کاهش سریع تر وزن بعد از زایمان را تسهیل کند، و این ممکنست مفید باشد، برای اینکه مشخص است که وزن بالا فاکتور پرخطر برای بیماریهای قلبی عروقی است.»
از سوی دیگر، شیردهی به نوزاد به تنظیم مجدد متابولیسم بدن یک زن کمک می نماید.
برای این مطالعه، تیم تحقیق اطلاعات نزدیک به ۱.۲ میلیون زن را در هشت مطالعه انجام شده بین سالهای ۱۹۸۶ و ۲۰۰۹ در چندین کشور تجزیه و تحلیل کردند. آنها به بررسی مدت زمان شیردهی زنان، تعداد فرزند، سن آنها در نخستین زایمان و این که آیا در طول پیگیری، گرفتار حمله قلبی یا سکته شده اند، پرداختند.
بر اساس این گزارش، بانوانی که به نوزادشان شیر داده بودند در مقایسه با مادرانی که هیچ گاه شیر نداده بودند، در ضمن ۱۰ سال پیگیری ۱۱ درصد کمتر به بیماری قلبی مبتلا شدند؛ احتمال سکته مغزی در آنها ۱۲ درصد کمتر بود؛ و احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی نیز ۱۷ درصد کمتر بود.
آکادمی اطفال آمریکا سفارش می کند که نوزادان در حدود ۶ ماه اول زندگی منحصراً با شیر مادر تغذیه شوند.
به گفته پژوهشگران، تغذیه با شیر مادر به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می نماید و از سرماخوردگی، ویروس، عفونت گوش و مشکلات گوارشی جلوگیری می کند، و امروزه با شیوع کووید ۱۹ این مهم بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.