یافته محققان دانشگاه هاروارد؛ روغن زیتون سبب افزایش طول عمر می شود

یسکافه: بگفته پژوهشگران، جایگزین کردن کره یا سایر چربی های مسدودکننده عروق با روغن زیتون سالم برای قلب ممکنست سال ها به طول عمر شما بیافزاید.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است افرادی که بیشتر از ۲/۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از این مقدار چربی سالم مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های عصبی مانند آلزایمر یا بیماری های ریوی هستند.
«مارتا گواش فر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، اظهار داشت: «صرفاً اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی شما نیست که از مرگ در اثر بیماری جلوگیری می کند. ما باید به کیفیت کلی رژیم غذایی و سبک زندگی دقت کنیم و مطابق با نتایج ما، راهکار آن، افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی بعنوان جایگزینی برای سایر چربی های ناسالم می باشد.»
روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان های سالم، پلی فنول ها و ویتامین ها است و منبع خوبی از چربی های مونوغیراشباع سالم برای قلب است.
به گفته گواش فر، «یک فرضیه این است که امکان دارد مکانیسم های در ارتباط با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی روغن زیتون در این یافته ها نقش داشته باشد.»
استفاده از روغن زیتون همینطور می تواند نشانگر یک سبک زندگی سالم باشد. افرادی که در این مطالعه بیشترین روغن زیتون را مصرف می کردند، نسبت به افرادی که روغن زیتون کمتری مصرف می کردند، فعالیت بدنی بیشتری داشتند، کمتر سیگار می کشیدند و میوه و سبزیجات بیشتری می خوردند.
برای این مطالعه، محققان داده های بیشتر از ۹۰ هزار نفر از پرستاران و متخصصان سلامت را که در زمان شروع مطالعه در سال ۱۹۹۰ عاری از بیماری قلبی و سرطان بودند، تجزیه و تحلیل کردند. این افراد به مدت ۲۸ سال تحت نظر بودند. هر چهار سال یکبار، از آنها پرسیده می شد که غالباً چندین بار غذاهای خاصی نظیر چربی هایی مانند مارگارین، کره، سس مایونز، لبنیات پرچرب و روغن زیتون مصرف می کنند.
در مقایسه با افرادی که هیچ گاه روغن زیتون مصرف نمی کردند، افرادی که بیشتر از ۲/۱ قاشق غذاخوری در روز از این روغن مصرف می کردند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان، ۲۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان قرار داشتند. مرگ بر اثر یک بیماری عصبی و خطر مرگ ناشی از بیماری ریوی نیز ۱۸ درصد کمتر بود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.