مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان: بیمارستانی برای بستری بیماران در زبرخان نداریم

به گزارش یسکافه خراسان رضوی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان اظهار داشت: علیرغم این که تعداد تست های مثبت کرونا در زبرخان افزایش پیدا کرده اما متاسفانه بیمارستانی برای بستری بیماران نداریم.

حامد سلیمانی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: علیرغم ارتقای زبرخان از بخش به شهرستان هنوز بیمارستانی برای بستری بیماران در شهرستان نداریم و خدمات تخصصی را نمی توانیم عرضه دهیم اما در چهار مرکز شبانه روزی و چهار مرکز خدمات جامع خدمات سلامت شهرستان زبرخان خدمات مورد نیاز هم عرضه می شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شهروندان برای دریافت خدمات تخصصی باید به شهرستان نیشابور رجوع کنند.

سلیمانی اضافه کرد: هر چند برای بستری بیماران در پیک پنجم علیرغم این که بستر و زیرساخت لازم را نداشتیم اما فضایی را برای بستری موقت بیماران کرونایی تغییر کاربری دادیم.

وی اظهار داشت: اگر مجدد شرایط به سمتی برود که برای بیماران سرپایی اجبار به تزریق داروهای ضدویروس و آنتی وایرال باشد حتما امکانات و این توانایی را داریم که مرکز بستری موقت در شهرستان ایجاد نماییم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان با اشاره به اینکه تابحال ۱۰۷ هزار و ۴۷ دوز واکسن به جامعه هدف شهرستان زبرخان تزریق شده، اظهار داشت: با عنایت به این که آمار جامعه هدف بالای ۱۲ سال شهرستان زبرخان ۵۲ هزار و ۲۴۵ نفر اعلام شده، تا کنون ۴۹ هزار و ۸۳۶ نفر معادل ۹۵.۵ درصد دوز اول خویش را دریافت نموده اند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در دوز دوم هم جمعیت گروه هدف ۵۲ هزار و ۲۴۵ نفر بوده که ۴۳ هزار و ۴۳ دوز معادل ۸۲.۱۵ درصد تزریق شده است. برای گروه سوم که شامل جمعیت بالای ۱۸ سال می شود، ۲۴ هزار و ۳۸۶ نفر نوبت دریافت واکسن شان فرا رسیده که تا کنون فقط ۱۴ هزار و ۱۶۸ دوز معادل ۵۸.۹ درصد جمعیت هدف واکسن دریافت نموده اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان تصریح کرد: خوشبختانه میانگین تزریق واکسن در شهرستان زبرخان از متوسط استانی و کشوری بالاتر است.

وی با اظهار تاسف از این که هنوز 3286 نفر نوبت دوم خویش را تزریق نکرده اند و در دریافت واکسن تأخیر دارند، اظهار داشت: با عنایت به این که پیک ششم شروع شده، می طلبد هرچه سریع تر شهروندان نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود به مراکزی که از قبل پیشبینی و اعلام شده رجوع کنند.

۳۱ نفر بستری و ۴۶۶ نفر هم در قرنطینه خانگی

سلیمانی در ادامه به آخرین وضعیت مبتلایان کرونا در شهرستان زبرخان اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای آخرین آمار حالا ۳۱ نفر بستری و ۴۶۶ نفر هم در قرنطینه خانگی هستند.

وی اظهار نمود: هر چند در مقطعی از پیک قبلی بیشتر از سه تا ۴۰۰۰ دوز در روز تزریق داشتیم اما این آمار حالا به ۳۵۰ تا ۵۵۰ دوز در روز رسیده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان اظهار داشت: هم اکنون به صورت روزانه تمام پایگاه های تجمیعی و مراکز خدمات جامع سلامت زبرخان و پایگاه تجمیعی در شهر قدمگاه آماده تزریق واکسن است.

وی اضافه کرد: هر چند به صورت میانگین ۲۳ درصد مراجعان تست شان مثبت اعلام می شود اما طی ۲ روز گذشته این آمار بسیار افزایش پیدا کرده، به صورتی که فقط در مرکز شبانه روزی شهر قدمگاه حداقل ۶۵ درصد تست های رپید مثبت بوده است. این نشان داده است قدرت سرایت پذیری امیکرون تا چه میزان بالاست.

سلیمانی خاطرنشان کرد: هر چند همان ابتدا نمی توان به صورت قطعی اعلام نمود تمام افرادی که تست شان مثبت است، مبتلا به امیکرون هستند اما چون روند تشخیص این بیماری باید به تایید برسد، مشکوک به این ویروس اعلام می شوند که به احتمال بسیار زیاد مبتلا به همین ویروس هم هستند.

۹۸.۳ درصد مادران آبستن دوز اول را دریافت کرده اند

وی در ادامه به وضعیت واکسیناسیون مادران آبستن و دانش آموزان در شهرستان زبرخان اشاره نمود و اظهار داشت: وضعیت شهرستان زبرخان در تزریق واکسیناسیون مادران آبستن و دانش آموزان از متوسط استانی و کشوری بالاتر است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۸۶ مادر آبستن در سطح شهرستان زبرخان داریم که ۹۸.۳ درصد آنها دوز اول خویش را دریافت نموده اند.

سلیمانی اضافه کرد: متأسفانه برخی از شهروندان به خاطر باورهای غلط و یا این که اعتقادی به واکسن نداشتند و یا به خاطر علائمی که داشتند، هنوز واکسن خویش را تزریق نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه به خاطر حساست هایی که وجود دارد واکسیناسیون مادران آبستن از اولویت های ماست، خاطرنشان کرد: تمام مادران آبستن مورد ره گیری و پیگیری هستند تا به پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای آن دست از کسانی که علاقه ای به تزریق هیچ نوع واکسنی ندارند وجود دارد، اظهار داشت: به علت این که در تابستان گروه هایی بودند که در فضای مجازی و همینطور به شکل علنی در سطح شهرستان تبلیغات ضدواکسن داشتند، مداخلاتی صورت گرفت و گاها جلساتی با این افراد برگزار گردید. برخی مواقع هم دستگاه قضایی و پلیس فتا ورود داشتند که تا حدودی وضعیت مدیریت شد اما چون فضای مجازی از کنترل خارج است، در خیلی از موارد ما نمی توانیم شرایط به خوبی مدیریت نماییم اما واحد آموزش شبکه بهداشت و درمان زبرخان اقدامات قابل توجهی را برای اهمیت واکسیناسیون داشته است.

سلیمانی بیان نمود: با عنایت به این که در پیک پنجم کرونا فقط ۲۳ فوتی داشتیم و از این تعداد ۱۸ مورد کسانی بودند که بالای ۶۰ سال داشتند و ۸۰ درصد این افراد واکسن نزده بودند؛ بنابراین اهمیت تزریق واکسن را در سطح شهرستان به صورت علنی اعلام نمودیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه ۲.۵ ماه است که پس از پیک پنجم هیچ مورد فوتی در شهرستان زبرخان نداشته ایم و این اهمیت تاثیرگذاری واکسن را نشان داده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان اضافه کرد: با عنایت به این که پوشش واکسیناسیون سالمندان در سطح شهرستان قابل توجه بوده، تمام تلاش خود به کار گرفته ایم تا تمام شهروندان را مجاب به تزریق واکسن نماییم.

نگران عادی انگاری همشهریان هستیم

وی اظهار نمود: متأسفانه شاهد برخی عادی انگاری ها از سوی شهروندان در سطح شهرستان هستیم. از سویی شهرستان زبرخان چون در مجاورت چهارراه مواصلاتی و نزدیک به مشهد قرار دارد، مجاوران و مسافران داخلی و خارج از کشور که می خواهند به مشهد مقدس مشرف شوند، در شهر قدمگاه توقف دارند که متاسفانه حداقل رعایت پروتکلهای بهداشتی را هم ندارند.

سلیمانی بیان نمود: بر مبنای آخرین بررسی های صورت گرفته ۵۶ تا ۵۸ درصد فقط از ماسک استفاده می نمایند.

تعطیلی هفت مدرسه

وی در ادامه به وضعیت بهداشت مدارس اشاره نمود و اظهار داشت: در شروع پیک ششم بمحض شناسایی موارد مبتلا به این ویروس اقدامات لازم صورت گرفت، به صورتی که اگر یک نفر شناسایی می شود، کلاس درس و اگر ۲ نفر مبتلا به ویروس بودند، باید کل مدرسه تعطیل می شد. الان هم نزدیک به هفت مدرسه در سطح شهرستان تعطیل می باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان تصریح کرد: هر چند از همان ابتدای شیوع کرونا و زمانی که مدارس فعال بود، به صورت مداوم از وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی بازدید می شد اما حالا بر مبنای چک فهرست هایی که اعلام شده، نزدیک به ۸۲ درصد پروتکل ها در مدارس رعایت می شود اما در روستاها به خاطر شرایط و کمبودهایی که وجود دارد، گاها حداقل ها هم رعایت نمی گردد.

وی اظهار نمود: هم اکنون دانش آموزان و معلمانی که به ویروس مبتلا هستند، ره گیری می شوند و هیچ گونه مماشاتی در این خصوص نداریم. خوشبختانه در این خصوص آموزش و پرورش شهرستان هم همکاری بسیار خوبی داشته و بمحض این که مواردی شناسایی می شوند، مدرسه یا کلاس درس را برای حفظ سلامتی دیگر دانش آموزان تعطیل می کنند.

سلیمانی اضافه کرد: بر مبنای آنچه اعلام شده از فردا تمام مدارسی که در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارد، به مدت ۲ هفته در خراسان رضوی تعطیل می شود. این مورد مشمول این شهرستان هم می شود.

وی بیان نمود: تا چند روز قبل ۲۷ دانش آموز داشته ایم که تست رپید و PCR آنها مثبت بود. در این خصوص هماهنگی های لازم به عمل آمده اما این آخرین آمار نیست.

سلیمانی اظهار نمود: الان در این شهرستان از ۴۶۰۰ دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سالی که حائز شرایط برای تزریق واکسن هستند، تا کنون ۹۰.۲ درصد دوز اول واکسن را دریافت نموده اند.

سلیمانی در ادامه ضمن اشاره به وضع موجود و ورود ویروس امیکرون به کشور و شهرستان زبرخان و قدرت سرایت پذیری بسیار بالایی که این ویروس دارد، از تمام شهروندان خواست ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پروتکلهای بهداشتی، زدن ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات هر چه سریع تر پوشش واکسیناسیون خویش را کامل کنند.

وی اظهار داشت: با عنایت به اهمیت واکسیناسیون و قطع زنجیره انتقال مراکز واکسیناسیون سطح شهرستان با تمام توان فعال است.

بر اساس آخرین آمار جمعیت شهرستان زبرخان ۶۷ هزار و ۵۴۰ نفر است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.