سهم بیمه ها از هزینه درمان و کرونا چقدر است؟

یسکافه: با وجود این که سهم شرکت های بیمه در پرداخت هزینه های درمان عمدتاً به بیمه های تکمیلی محدود می شود ولی این بخش بالاترین نسبت پرداخت خسارت را در صنعت بیمه به خود مختص کرده است.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بتازگی ناصحی- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت – در اظهاراتی سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان را تا ۵۰ درصد اعلام و با انتقاد از بودجه پایین این سازمان گفته است که در پوشش هزینه ای، بیمه ها خیلی قوی نیستند.

وی در مورد پوشش بیمه ای داروهای درمان کرونا نیز گفته که هرچه در کمیته علمی ستاد کرونا تائید و در شورای عالی بیمه تصویب شود، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد که تا حالا نزدیک ۷۰۰۰ میلیارد تومان در مورد کرونا هزینه کرده ایم.

اما با توجه به این که در کنار بیمه های پایه که مردم از آن بابت هزینه های درمان استفاده می نمایند، قسمتی از هزینه درمان بوسیله بیمه تکمیلی توسط شرکت های بیمه طرف قرارداد پرداخت می شود، آخرین عملکرد شرکت های بیمه در آمار بیمه مرکزی از هزینه های درمانی و البته کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

بالاترین نسبت پرداخت خسارت برای درمان، کشتی و بدنه

بر طبق این گزارش، حق بیمه تولیدی صنعت بیمه امسال ۹۰.۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت ۳۷.۷ درصد رشد داشته است، همین طور خسارت پرداختی از طرف شرکتها بیمه در طول این مدت ۴۷.۲ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با ۱۰ ماه اول پارینه ۴۵.۷ درصد افزایش دارد.

بررسی وضعیت درمان در خسارت های پرداختی شرکت های بیمه نشان میدهد که با ۱۰۶.۴ درصد درصد قرار دارد و پس از آن پرداخت خسارت کِشتی با ۸۴ درصد و بیمه بدنه اتومبیل با ۵۵ درصد بالاترین نسبت خسارت پرداختی را داشته اند.

۱۶۷۰ میلیارد و بیشتر برای کرونا

اما در ارتباط با هزینه های کرونا در بیمه ها، آمار از این حکایت دارد که از شروع شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا اختتام آذرماه امسال، در مجموع نزدیک ۱۶۷۰ میلیارد تومان خسارت بابت درمان تکمیلی بیماری کرونا از طرف صنعت بیمه پرداخت شده است که حدود دو درصد مربوط به سال ۱۳۹۸، ۴۱ درصد سال ۱۳۹۹ و ۵۷ درصد برای امسال است.

۳۶ درصد هزینه های کرونا برای بستری

جزییات بیشتر حاکی از آنست که حدود ۳۶ درصد پرداخت های کرونائی به هزینه های بستری، ۱۷ درصد مصارف دارویی، ۱۴ درصد آزمایش، ۹ درصد ویزیت و شش درصد عکسبرداری اختصاص دارد و در مورد ۱۸ درصد از هزینه های گزارش شده از طرف شرکت های بیمه نوع هزینه مشخص نشده است.

حداقل ۶ درصد هزینه درمان پرداختی برای کروناست

در این حالت سهم خسارت های پرداختی شرکت های بیمه بابت هزینه های درمانی بیماری کرونا از اول اسفند ۱۳۹۸ تا اختتام آذرماه امسال، حدود شش درصد از کل خسارت های پرداختی بیمه های درمانی در این بازه زمانی است.

این را باید مورد توجه قرار داد که هزینه پرداختی بابت کرونا از طرف شرکت های بیمه می تواند بیش از این رقم باشد چونکه قبل از این هم بیمه مرکزی اعلام نموده بود قسمتی از هزینه های درمانی به دلیلهای فنی تفکیک نشده است برای اینکه برخی شرکت های بیمه امکان ثبت هزینه های بیمارستانی و پاراکلینیکی بیماری کرونا را بصورت مجزا از سایر بیماریها در سیستم های خسارت نداشته و در مورد برخی تعهدات خصوصاً ویزیت، دارو و عکسبرداری نیز به سبب عدم ثبت نوع بیماری در نسخه مربوطه، امکان تفکیک هزینه بیماری کرونا از سایر بیماریها در این موارد وجود ندارد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.