یافته جدید پژوهشی؛ ارتباط مصرف گوشت با ریسک مبتلاشدن به بیماری ام اس

یسکافه: تحقیقات نشان می دهد خوردن گوشت بیشتر و بروز تغییرات در خون، سیستم ایمنی و اکولوژی روده همگی با علایم بدتر ام اس مرتبط هستند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، تعدادی از محققان دانشگاه کنتیکت آمریکا گزارش می دهند که خوردن گوشت بیشتر، داشتن تعداد کمتر باکتری های خاص در روده و وجود تعداد بیشتری از سلول های ایمنی خاص در خون، همگی با بیماری ام اس مرتبط هستند.
ام اس، یک بیماری خودایمنی است که کمتر از ۳ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آن هستند. بیماری ام اس در مناطق خاص، خصوصاً در عرض های جغرافیایی میانی شمالی شایع تر است، که نشان میدهد جغرافیا، که می تواند شامل رژیم غذایی هم باشد، به صورتی با این بیماری مرتبط می باشد. اما کشف رابطه دقیق بین رژیم غذایی، پاسخ ایمنی و ام اس دشوار بوده است.
بدیهی است که ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به پوشش عایقی اطراف اعصاب خود حمله می کند. هنگامی که پوشش عایقی به اندازه کافی لطمه می بیند، اعصاب مانند سیم هایی با عایق فرسوده بد کار می کنند. اما آنچه در وهله اول بدن را به حمله به عایق در سیستم عصبی تحریک می کند ناشناخته است.
شواهد بیشتر حاکی از آنست که باکتری ها ممکنست دراین زمینه دخیل باشند. باکتری هایی که در روده ما زندگی می کنند می توانند بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارند و آنچه می خوریم می تواند بر باکتری های روده ما تأثیر بگذارد.
دکتر «یانجیائو ژو»، سرپرست تیم تحقیق، به مطالعه رابطه بین میکروبیوم روده، سیستم ایمنی، رژیم غذایی و متابولیت های خون در ۴۹ داوطلب (۲۵ بیمار ام اس و ۲۴ داوطلب سالم) پرداخت.
ژو در این زمینه می گوید: «ما دریافتیم برخی از باکتری روده با ام اس و شدت ناتوانی بیماران ام اس مرتبط هستند.»
قوی ترین پیوند سیستمیک که پژوهشگران دریافتند مربوط به خوردن گوشت است. تجزیه و تحلیل آنها مصرف بیشتر گوشت را با کاهش جمعیت باکتری های موسوم به Bacteroides thetaiotaomicron در اکولوژی روده افراد مرتبط دانست. B.thetaiotaomicron با هضم کربوهیدرات های ناشی از سبزیجات مرتبط می باشد.
مصرف بیشتر گوشت، که در بیماران ام اس مشاهده شد، همین طور با افزایش سلول های T-helper ۱۷ در سیستم ایمنی بدن آنها مرتبط بود.
نتایج حاکی از آن بود که در بیماری ام اس، مشکلی در باکتری های روده افراد وجود دارد که آنها را از سیستم ایمنی جدا می کند و منجر به افزایش سلول های T-helper ۱۷ و حملات خود ایمنی به سیستم عصبی می شود.
محققان امیدوارند که بیشتر به سبب و معلول بین رژیم غذایی، اکوسیستم های باکتریایی در روده و پاسخ ایمنی پی ببرند و بطور بالقوه به پیشگیری یا کاستن علائم ام اس در افراد مبتلا به این بیماری کمک نمایند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.