محققان می گویند؛ کاهش مصرف کالری سبب افزایش طول عمر می شود

بگفته پژوهشگران، تنها کاهش اندک کالری دریافتی می تواند سبب افزایش طول عمر و شرایط سالم تر بدن شود.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، آنها همین طور پروتئینی را که نقش کلیدی در اثرات مفید کاهش دریافت کالری ایفا می کند، مشخص کردند و معتقدند ممکنست با دستکاری بتوان از آن برای بهبود سلامت استفاده نمود.
تحقیقات قبلی نشان داده است که محدودیت کالری می تواند عمر مگس ها، کرم ها و موش ها را افزایش دهد. این مطالعه برمبنای کارآزمایی بالینی ارزیابی جامع اثرات طولانی مدت کاهش مصرف انرژی، نخستین مطالعه کنترل شده محدودیت کالری در افراد سالم می باشد.
«ویشوا دیپ دیکسیت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ییل، در این زمینه می گوید: «ما در این مطالعه، به بررسی این مساله پرداختیم که محدودیت مصرف کالری با سیستم ایمنی و متابولیک چه می کند و اگر واقعاً مفید می باشد، چگونه می توانیم اثرات آنرا در انسان تقلید نماییم.»
بیش از ۲۰۰ شرکت کننده در این مطالعه حاضر بودند. از تعدادی از آنها خواسته شد تا ۱۴ درصد کالری دریافتی خودرا کاهش دهند. بقیه طبق معمول غذا خوردند. سلامت آنها به مدت دو سال تحت نظر بود.
محققان با تجزیه و تحلیل تیموس، غده ای که سلول های T، نوعی گلبول سفید که بخش اساسی سیستم ایمنی است، را تولید می کند، شروع کردند.
تیموس سریعتر از سایر اندام ها پیر می شود. بگفته دیکسیت، «تا زمانی که یک فرد بالغ سالم به سن ۴۰ سالگی برسد، ۷۰ درصد تیموس چرب و غیرعملکردی است.»
اما با افزایش سن، تیموس سلول های T کمتری تولید می کند که یکی از دلایلی است که افراد مسن در معرض خطر بیشتر مبتلاشدن به بیماری هستند.
اما پژوهشگران دریافتند غدد تیموس شرکت کنندگانی که کالری دریافتی خودرا محدود کرده بودند، چربی کمتری داشت و بعد از دو سال سلول های T بیشتری تولید کردند. هیچ تغییری در کسانی که کالری دریافتی خودرا محدود نکردند، مشاهده نشد.
این مطالعه همین طور نشان داد که ژن پروتئینی به نام PLA۲G۷ در شرکت کنندگانی که کالری دریافتی خودرا محدود می کردند، بطور قابل توجهی مهار گشت. PLA۲G۷ توسط سلول های ایمنی به نام ماکروفاژها تولید می شود.
محققان به جهت اینکه بدانند آیا PLA۲G۷ با تعدادی از اثرات محدودیت کالری مرتبط می باشد یا خیر، آزمایشاتی را بر روی موش ها انجام دادند.
به گفته محققان: «ما دریافتیم که کاهش PLA۲G۷ در موش ها مزایایی را به همراه داشت که مشابه آن چیزی بود که در مورد محدودیت کالری در انسان دیدیم.»
بر اساس یافته های پخش شده، غدد تیموس این موش ها طولانی تر عمل می کردند و از افزایش وزن در رابطه با غذا خوردن و همین طور التهاب ناشی از افزایش سن محافظت می شدند.
دیکسیت اظهار داشت: «این یافته ها نشان میدهد که PLA۲G۷ یکی از محرک های تأثیرات محدودیت کالری است. شناسایی این محرک ها به ما کمک می نماید تا بفهمیم که سیستم متابولیک و سیستم ایمنی چگونه با یکدیگر همکاری می کنند، که می تواند عملکرد ایمنی را بهبود بخشند، التهاب را کاهش دهند و بطور بالقوه حتی طول عمر سالم را بالا برند.»
به گفته پژوهشگران، این مطالعه نشان میدهد فقط کاهش کالری، و بدون رژیم غذایی خاص، تاثیر قابل توجهی از نظر زیست شناسی و تغییر وضعیت ایمنی متابولیک بر سلامت انسان دارد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.