چه افرادی به رژیم غذایی فاقد گلوتن نیاز دارند و چرا؟

به گزارش یسکافه غلات کامل، بخش مهمی از رژیم غذایی سالم هستند و منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده و همینطور بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی به حساب می آیند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، از آنجاییکه غلات کامل به صورت طبیعی دارای میزان فیبر بالایی هستند، امکان دارد به احساس سیری برای مدت زمان بیشتری کمک نماید که در نتیجه گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه، حفظ وزن سالم بدن را آسان تر می سازد. مصرف بیشتر غلات کامل می تواند فشار خون را هم کم کند.
با این وجود، بعضی از افراد به شکلی اختلال گوارشی مبتلا هستند که باید از مصرف “گلوتن”، از ترکیبات مهم موجود در غلات مانند گندم و جو اجتناب کنند. بیماری “سلیاک” که به آن “اسپروی سلیاک” یا “آنتروپاتی حساس به گلوتن” هم گفته می شود، یک واکنش ایمنی به مصرف گلوتن است. در صورتی که علت بروز بیماری سلیاک مشخص نمی باشد، این بیماری درحال شایع تر شدن است.
مصرف گلوتن در بیماران مبتلا به سلیاک سبب ایجاد واکنش ایمنی در روده کوچک می شود. با گذشت زمان، این واکنش به جداره روده کوچک صدمه می رساند و از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری می کند. صدمه روده اغلب سبب اسهال، خستگی، کاهش وزن، نفخ و کم خونی می شود و می تواند منجر به عوارض جدی تری شود.
در چنین شرایطی داشتن یک رژیم غذایی فاقد گلوتن برای مدیریت علایم و نشانه های بیماری سلیاک و سایر بیماری های در رابطه با گلوتن همچون حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی، آتاکسی گلوتن و آلرژی به گندم ضروریست.
رعایت یک رژیم غذایی فاقد گلوتن مستلزم توجه دقیق به انتخاب نوع ماده غذایی، مواد موجود در غذاها و همینطور داروهاست.
حذف گندم و جو از رژیم غذایی امکان دارد ناممکن به نظر برسد. با این وجود برای فردی که به این اختلال مبتلاست مقادیر کمی از گلوتن در رژیم غذایی می تواند مضر باشد، حتی اگر علائمی ایجاد نکند.
در عین حال گلوتن را میتوان در غذاها و محصولات غیر خوراکی همچون داروها، مکمل های ویتامین و مواد معدنی، خمیر دندان و دهان شویه هم مشاهده کرد.
بنابر این متخصص تغذیه می تواند به بیمار در برنامه ریزی برای یک رژیم غذایی سالم و فاقد گلوتن کمک نماید.
به گزارش مدیکال اکسپرس، با این وجود بیمار مبتلا به سلیاک همچنان می تواند از مزایای سلامتی مصرف غلات کامل بهره مند شود. برای این افراد گزینه های رژیم غذایی فاقد گلوتن شامل گندم سیاه، ذرت، کتان، ارزن، کینوا و برنج هستند. جو هم در حالیکه به صورت طبیعی فاقد گلوتن است اما امکان دارد در حین تولید با گندم، جو یا چاودار آلوده شود. جو دوسر و محصولات جو دو سر که دارای برچسب فاقد گلوتن هستند هم مشکل ساز نیستند. با این وجود، بعضی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند جو دو سر بدون گلوتن را تحمل کنند.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.