وزیر بهداشت: ایران جزو ۱۰ کشور قوی در مبارزه با کرونا است

به گزارش یسکافه وزیر بهداشت اظهار داشت: هم اکنون جزو 10 کشور قوی در مبارزه با کرونا هستیم؛ در موج ششم کرونا، ایران از حیث مرگ و میر، در رتبه 57 دنیا قرار گرفت که این موفقیت با تلاش جمعی بدست آمد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی، در دیدار نوروزی با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران، ضمن تبریک سال نو و خداقوت به کادر بهداشت و درمان کشور که حتی در روزهای تعطیل نیز فعال می باشند، اظهار داشت: دانشگاه ایران، نام زیبایی دارد و به نام کشورمان عزیزمان ایران، مزین گشته و جای خرسندی است که با این نامگذاری، نام ایران در میان دانشگاه های کشور احیا شده است.

وی اضافه کرد: در زمان پیش از انقلاب، باوجود این که ما به خارجی ها وابسته بودیم، اما کسی ایران را نمی شناخت و مشکلات زیادی داشتیم. حالا برخی تصور می کنند که اگر به کشورهای دیگر وابسته شویم، پیشرفت می کنیم؛ درحالیکه در زمان پیش از انقلاب وابسته بودیم و هیچ پیشرفتی نکردیم. کما این که آمریکایی ها سالها در افغانستان حاکم بودند، اما جز خرابی و ویرانی، آثاری برجای نگذاشتند.

عین اللهی افزود: پیش از انقلاب، خیلی از رشته ها و مقاطع در کشورمان وجود نداشت؛ اما امروزه ایران را با نام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی می شناسند. امروزه در ایران پیشرفت های زیادی در خیلی از زمینه ها همچون همین مقابله با کرونا اتفاق افتاده و ایران، خودرا به جهانیان اثبات نموده است. ما هم اکنون جزو ۱۰ کشور قوی در مبارزه با کرونا هستیم؛ در موج ششم کرونا، ایران از حیث مرگ و میر، در رتبه ۵۷ دنیا قرار گرفت که این موفقیت با تلاش جمعی حاصل شد.

وی، بزرگترین عامل رشد دانشگاه ها را نیروی انسانی عنوان و اشاره کرد: تجهیزات، دانشجو، اساتید و امکانات و مسائل مالی در رشد دانشگاه ها مهم هستند، اما با اهمیت ترین عامل پیشرفت دانشگاه ها، نیروی انسانی حرفه ای، خبره و دانشمند است. البته نباید از سیستم های جدید و به روز نیز غافل شد.

۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم، اما کارکردی که باید داشته باشند، ندارند

وزیر بهداشت اشاره کرد: تقدیر و تشکر حضرت آقا از کادر سلامت کشور برای ما مسئولیتی دو چندانی به وجود آورده است که تلاش مان را ادامه ببخشیده و قدر این لطف را بدانیم. جای بسی افتخار است که ایشان بر موضوع دانش بنیان تاکید کرده اند و این مساله مسئولیت مان را بیشتر می کند. ما ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم، اما کارکردی که باید داشته باشند، ندارند. تلاش جمعی باید صورت گیرد تا دانش بنیان بر جای خود بنشیند. در این ۴۳ سال بعد از انقلاب اسلامی ثابت شد که اگر روی پای خود نایستیم و مستقل نشویم، همیشه در تهدید خواهیم بود. پس باید تا جایی پیش رویم که بطورمثال هیچ قلم دارویی در کشور کمبود نداشته و خودکفا شویم. در دوران کرونا شش مرکز، تولید واکسن را با انواع پلت فرم ها از سر گرفتند که نشان دهنده قدرت ما در پیشرفت و خودکفایی است. دانشگاه باید با صنعت عجین شود.

تدوین برنامه “عدالت و تعالی نظام سلامت”

عین اللهی اظهار داشت: برنامه وزارت بهداشت “عدالت و تعالی نظام سلامت” است که تدوین شده و در این برنامه بر مبحث عدالت تاکید ویژه ای شده است.

وی اظهار داشت: یکی از مسائلی که با آن روبرو می باشیم، مبحث راندمان است. هم اکنون ۱۰۰۰ بیمارستان و ۱۵۰ هزار تخت و ۵۰۰ هزار پرسنل در کشور داریم، اما با توجه به این منابع، فقط یک چهارم راندمان داریم و باید از منابع و ظرفیت های موجود نهایت بهره را ببریم.

وزیر بهداشت اشاره کرد: مبحث بعدی که موجب رشد دانشگاه ها می شود، این است که باید سمتی برویم که در بیمارستان ها، مراکز بالینی و مراکز تحقیقاتی مان، علوم پایه نیز حضور داشته باشند. قابل قبول نیست در مراکز تحقیقاتی فقط بر علوم بالینی تاکید شود، این در حالیست که علوم بالینی به علوم پایه وصل بوده و بدون علوم پایه رشد مرکز تحقیقاتی امکان پذیر نخواهد بود.

بنا بر گزارش وبدا، وی با اعلان اینکه مدیریت صحیح و اصولی وابسته با دو اصل “تخصص و تعهد” است، اظهار داشت: یک مدیر خوب هر دو وجهه را باید داشته باشد که خوشبختانه در دانشگاه ایران این شاخصه ها وجود دارد.

نباید فقط به چاپ مقاله بسنده نماییم باید ریل گذاری جدیدی انجام دهیم
وزیر بهداشت در دیدار با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: ما سال ۱۴۰۱ را با فرمایشات مقام معظم رهبری شروع کردیم و رضایت ایشان از کارهای جامعه سلامت کشور، نقطه عطفی برای ما بود و به همان اندازه تکلیف مان فزون و مسئولیت مان سنگین تر می شود. مقام معظم رهبری نسبت به علم و دانش حساسیت خاصی داشته و همیشه جامعه علمی را مورد تکریم قرار می دهند.

وی اضافه کرد: دانشگاه جای دانش و دانشمند است، اگر هر کدام از ما توفیق پیدا کردیم که در دانشگاه ایفای نقش نماییم به سبب همین خصیصه است. ما برای رشد کشورمان نیاز به دانشمند داریم. کشور ما در خیلی از زمینه ها خوش درخشیده است؛ خصوصاً در حوزه کرونا جزو ۱۰ کشور برتر مبارزه با کرونا در دنیا بوده ایم.

دکتر عین اللهی اشاره کرد: در سال های قبل از انقلاب کشورمان آنچنان شناخته شده نبود، اما امروزه ایران با نام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، شناخته شده است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت پیشرفت حوزه دانش بنیان در کشور، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر موضوع دانش بنیان تاکید کرده اند و ما نیز باید در این راه گام های موثرتری برداریم تا خودکفا شویم. امروزه دانش بنیان برای ما یک تکلیف شرعی است و باید دانش و پژوهش خودرا به سمت دانش بنیان شدن پیش ببریم و از مراکز تحقیقاتی کاربردی تر استفاده نمائیم. حالا مقاله دیگر یک وسیله است و هدف نیست و نباید فقط به چاپ مقاله بسنده نماییم. باید ریل گذاری جدیدی انجام دهیم. در بعضی دانشگاه ها شهرک علم و فناوری پیش بینی می کنند که ایده بسیار خوبی است.

وی اظهار داشت: امسال در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکتها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند. برای اینکه فرآیند ای زمان بر بود. در موضوع واکسن کرونا نیز پیشرفت زیادی داشتیم.

وزیر بهداشت در این نشست، در مورد مباحث بین رشته ای، راندمان مفید از امکانات موجود، اتصال علوم بالینی و پایه در مراکز تحقیقاتی و مدیریت تخصصی، مباحثی عنوان کرده و درباب هوشمند کردن اورژانس ها اظهار داشت: اورژانس برای ما یک اولویت است. خوشبختانه با هوشمند کردن اورژانس ها هر اتفاقی در هر نقطه از کشور رخ دهد، اورژانس سریعا باخبر می شود. امسال باوجود این که حوادث ترافیکی بالا رفته، تلفات از سال های قبل کمتر است. دلیلش این است که سیستم اورژانس ها توسعه پیدا کرده است.

وی در آخر درباب کارهای نوروزی حوزه بهداشت اظهار داشت: در روزهای نوروز کادر بهداشت تلاش بسیاری کردند. با این حجم مسافر در شهرهای مختلف، نظارت های مکرر از طرف بهداشت محیط مورد غفلت واقع نشد و از این بابت باید از آنها تشکر نماییم.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.