پاسخ به ۸ پرسش درباره واکسن کووید-۱۹

به گزارش یسکافه انواع مختلفی از واکسن کووید-۱۹ در سراسـر جهان وجود دارد که با مکانیسم های متفاوتی عمل می کنند. بر این اساس باید پرسید که آیا واکسن های موجود، روی گونه های مختلف ویروس تاثیرگذارند؟ واکسن کووید-۱۹ می تواند سبب بروز عوارض جانبی خطرناک در فرد شود؟ پس از تزریق واکسن چه اقدامات حفاظت فردی باید انجام دهیم؟ و…

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بنابر اعلام وزارت بهداشت، انواع مختلفی از واکسن کووید-۱۹ در سراسـر جهان وجود دارد که با مکانیسم های متفاوتی عمل می کنند و همه آنها تاثیر خوبی در کنترل بیماری داشته اند.

– چـــرا باید واکسن کووید-۱۹ را تزریـق کنیم؟

تزریق واکسن کووید-۱۹ شانس مبتلا شدن به بیماری را به میزان قابل توجهی می کاهد و حتی اگر پس از تزریق واکسن گرفتار بیماری شوید، شدت بیمـــاری کاهــــش می یابد. همینطور تزریق واکسن علاوه بر محافظت خودتان، به محافظت سایر افراد هم کمک می نماید. همچون کسانی که در معرض خطر مبتلا شدن به فرم شدید بیماری هستند.

– آیا واکسن های موجود روی گونه های مختلف ویروس تاثیرگذارند؟

ویروس ها به صورت مداوم در حـــال تغییر (جهش) هستند. زمانی که این اتفاق می افتد گونه های مختلفی از ویروس ایجاد می شــود. در خیلی از مــــوارد گـونه های جدید تفاوتی در نحوه عملکرد ندارند، اما اگر این تغییر در بخش مهمی از ساختمــــان ویروس باشد می تواند سبب تغییر درعملکرد ویروس شود. محققـــــان تابحال گونه های مختلفی از ویروس کووید-۱۹ را کشـــــف کـرده اند اما خوشبختانه واکسن های موجود اثرگذاری خوبی روی آنها داشته است.

– آیا واکسن کووید-۱۹ می تواند سبب بروز عوارض جانبی خطرناکی در فرد شود؟

خیر، اما امکان عوارض جانبی غیرخطرناکی همچون درد محل تزریق، تب، احساس خستگی و سردرد قابل مشاهده می باشد. در صورت بروز علایم شدیدتر و یا طولانی شدن آن حتما به پزشک رجوع کنید.

– آیا واکسن کووید-۱۹ می تواند سبب مبتلا شدن به بیماری شود؟

خیر. بعضی مردم نگران مبتلا شدن به کووید-۱۹ با تزریق واکسن هستند. در حالیکه واکسن ها در یک محیط آزمایشگاهی ساخته شده، به صورت ضعیف شده هستند و نمی توانند سبب ایجاد بیماری در فرد سالم شوند.

– کدام واکسن برای من بهتر است؟

مطالعات نشان داده است تمامی واکسن های موجود عملکرد بسیارخوبی برای مقابله با ویروس دارند.

– آیا در صورت مبتلا شدن به کووید-۱۹ نیازی به دریافت واکسن هست؟

پزشکان سفارش می کنند در صورت ابتلای فرد به کووید ۱۹ لازم است بعد از بهبودی و گذراندن زمان مشخصی که متخصصین مربوطــه اطلاع رسانی عمومی کرده اند، این افراد واکسن را دریافت نمایند. در بدن افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می شوند آنتی بادی هایی تولید می شود که سبب مقاومت نسبی فرد نسبت به بیماری می شود، اما معلوم نیست این آنتی بادی ها تا چه مدت در بدن باقی می مانند. همینطور آنتی بادی هایی که از راه واکسن دریافت می شود می تواند مقـاومت بیشتری نسبت به گونه های جدید ویروس ایجاد نماید.

– آیا زنان آبستن مجاز به دریافت واکسن هستند؟

مطالعات نشان داده است که واکسن کووید ۱۹ برای زنان آبستن ایمن است و سفارش به تزریق آن شده است.

– پس از تزریق واکسن چه اقدامات حفاظت فردی باید انجام دهیم؟

باید توجه کرد که دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن، زمان لازم است تا سیستم ایمنی پاسخ دهی مناسب را در صورت مواجهه با عفونت داشته باشد. در عین حال پس از تزریق واکسن همچنان باید ماسک بزنید و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. همینطور نیازی به قرنطینه پس از تزریـــــق واکسن وجود ندارد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.