پیش از خرید قهوه ننوشید!

خراسان رضوی دانشمندان گزارش کردند خریدارانی که پیش از خرید یک فنجان قهوه رایگان می نوشند، در نهایت 50 درصد پول بیشتری خرج می کنند و 30 درصد اقلام بیشتری نسبت به همتایان خود که کافئین مصرف نکردند، خرید خواهند کرد.

به نقل از نیوز، بگفته پژوهشگران دانشگاه فلوریدا جنوبی، قهوه و کارت های اعتباری ممکنست بدترین کابوس یک برنامه ریز مالی باشند.

کافئین به عنوان محرکی قوی دوپامین در مغز ترشح می کند و ذهن و بدن را تحریک می کند.

دیپایان بیسواس، محقق ارشد این تحقیق و استاد بازاریابی در دانشگاه فلوریدا(USF)، در این خصوص اظهار نمود: این عملکرد منجر به یک حالت پرانرژی و به نوبه خود افزایش تکانشگری و کاهش خودکنترلی می شود. در نتیجه مصرف کافئین موجب تحریک خرید از نظر تعداد بیشتر اقلام خریداری شده و هزینه های بیشتر خواهد شد.

برای رسیدن به این یافته ها پژوهشگران یک دستگاه اسپرسوساز را در ورودی یک فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی و کالاهای خانگی در فرانسه و همین طور یک فروشگاه بزرگ در اسپانیا راه اندازی کردند.

با ورود به آن فروشگاه ها بیش از ۳۰۰ خریدار یک فنجان خالی رایگان دریافت نمودند. حدود نیمی از این خریداران قهوه ای حاوی حدودا ۱۰۰ میلی گرم کافئین سفارش دادند؛ در صورتیکه نیمی دیگر قهوه بدون کافئین یا آب مصرف کردند. نکته مهم این است که مشتریان هنگام خروج از فروشگاه ها رسید خرید خودرا با پژوهشگران به اشتراک گذاشتند.

بر اساس نتایج تحقیق مطمئنا افرادی که قهوه کافئین دار نوشیدند، تعداد قابل توجهی اقلام بیشتری خریداری و پول بیشتری خرج کردند.

جالب اینجاست که نوشیدن کافئین بنظر می رسد بر انواع اقلامی که مردم خریداری می کنند نیز تاثیر می گذارد. خریدارانی که کافئین می نوشیدند، اقلام غیرضروری(شمع ها و عطرها) را بیش از بقیه خریداری کردند. با اینحال هنگام خرید سودمندتر(ظروف آشپزخانه و ظروف ذخیره سازی) بین خریداران کافئین دار و بدون کافئین تفاوت های کمی وجود داشت.

محققان همین طور آزمایش چهارم را در لابراتوار انجام دادند و تاثیر کافئین را بر خرید آنلاین آزمایش کردند. آنان گروهی متشکل از ۲۰۰ دانش آموز مدرسه تجاری را برمبنای این که قهوه کافئین دار می نوشند یا بدون کافئین جدا کردند؛ سپس هر فرد باید انتخاب می کرد که کدام اقلام را از لیست ۶۶ گزینه ای خریداری کند. باز هم کسانی که کافئین مصرف کرده بودند، اقلام «تکانشی» (مانند ماساژور) را از لیست انتخاب کردند؛ در صورتیکه دیگران تمایل داشتند کالاهای کاربردی تری مانند دفترچه یادداشت را انتخاب کنند.

پروفسور بیسواس در آخر می گوید: در صورتیکه مصرف متوسط کافئین می تواند مزایای سلامتی مثبتی داشته باشد اما از جانب دیگر هم می تواند عواقب ناخواسته ای هنگام خرید ایجاد کند؛ یعنی مصرف کنندگانی که می کوشند هزینه های تکانشی را کنترل کنند، باید پیش از خرید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه بازاریابی(Marketing) انتشار یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *