مطالعات نشان می دهد؛ فروکتوز ریسک مبتلا شدن به سرطان کبد را زیاد می کند

به گزارش یسکافه محققان می گویند شربت ذرت با فروکتوز بالا می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری کبد چرب غیرالکلی را در افراد افزایش دهد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از هلث لاین، شربت ذرت با فروکتوز بالا در خیلی از غذاها و نوشیدنی ها همچون نوشابه ها و غذاهای فرآوری شده یافت می شود.
کارشناسان می گویند با اتخاذ یک رژیم غذایی سالم حاوی غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی می توانید میزان مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا را کاهش دهید.
تحقیقات جدید نشان داده است افرادی که مقدار بیشتری از شربت ذرت با فروکتوز بالا مصرف می کنند امکان دارد در معرض خطر ابتلاء به بیماری های کبدی باشند.
در این مطالعه، محققان داده های ۳۲۹۲ شرکت کننده را که در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ثبت نام کرده بودند، تحلیل و بررسی کردند.
به طور کلی، محققان دریافتند افرادی که سطوح بالای فروکتوز مصرف می کنند، نسبت به افرادی که سطوح پایین تری از فروکتوز مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلاء به کبد چرب غیرالکلی هستند.
فروکتوز یک قند طبیعی است که در میوه ها، آب میوه ها، برخی سبزیجات و عسل یافت می شود. در حالیکه یک قند طبیعی است، یک عنصر در شربت ذرت با فروکتوز بالا، هم است.
علاوه بر این که یک عامل تأثیرگذار در چاقی و دیابت است، محققان عنوان می کنند که شربت ذرت با فروکتوز بالا امکان دارد یک عامل تأثیرگذار در ابتلاء به کبدچرب هم باشد.
علائم کبد چرب غیرالکلی شامل خستگی و درد یا ناراحتی در ناحیه سمت راست بالای شکم است.
کبد چرب می تواند منجر به عوارضی شود که شدیدترین آنها سیروز کبدی است. سیروز زمانی رخ می دهد که کبد صدمه دیده باشد. برای پیشگیری از بروز التهاب، زخم های کبد و در نهایت، این فرایند زخم می تواند منجر به سرطان کبد و نارسایی کبدی شود.
کبد چرب همینطور می تواند منجر به وضعیتی به نام NASH (استئاتوهپاتیت غیر الکلی) شود که سبب وخامت تدریجی کبد می شود.
کبد چرب شایع ترین بیماری کبدی در سرتاسر جهان است. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ این بیماری به دلیل اصلی پیوند کبد تبدیل گردد. این بیماری به صورت بالقوه با اصلاح رژیم غذایی قابل پیشگیری است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.