متخصص تغذیه مطرح کرد؛ تأثیر چاقی بر افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان

به گزارش یسکافه، یک متخصص تغذیه، با اشاره به اینکه کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان یک اقدام مهم برای سلامت آیندگان است، به بیان سفارش هایی برای کنترل وزن کودکان و نوجوانان پرداخت.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، غزاله اسلامیان اظهار داشت: روند افزایشی شیوع اضافه وزن و چاقی فقط محدود به بزرگسالان نیست و متأسفانه بخصوص در پاندمی کرونا روند افزایش وزن در کودکان و نوجوانان شدت یافت.
وی اضافه کرد: اضافه وزن و چاقی کودکان، علاوه بر این که نتایج ابتلاء به بیماری های مزمن مانند دیابت، قلبی عروقی، ریوی، کبدی، ناباروری و اختلالات جنسی به صورت بلوغ زودرس دارد با افت تحصیلی، غیبت از مدرسه، کاهش اعتماد به نفس و کاهش کیفیت مطالعه هم همراه می باشد.
اسلامیان تصریح کرد: با عنایت به اینکه رشد کودکان و نوجوانان بسیار مهم می باشد، نباید با به کارگیری روش های نادرستِ کاهش وزن، کودکان را مبتلا به گرسنگی های سلولی و پنهان نماییم.
این دکتری تخصصی علوم تغذیه تصریح کرد: تشخیص بموقع اضافه وزن در کودکان در سلامت آینده آنها بسیار تأثیرگذار است و تا وقتی که رشد کودکان و نوجوانان ادامه دارد، درمان اضافه وزن و چاقی با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.
به گفته وی، تشخیص چاقی در کودکان با استفاده از نمودارهای نمایه توده بدن برای سن صورت می گیرد.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: میزان افزایش وزن مناسب در کودکان، بعد از سال اول زندگی تا سن ۱۰ سالگی حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم در سال باید باشد.
به گفته استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در صورتیکه کودک یا نوجوان، در بالای صدک ۹۵ نمایه توده بدن برای سن قرار گیرد، دارای اضافه وزن و چاقی است و اگر بین صدک های ۸۵ تا ۹۵ باشد، در معرض خطر اضافه وزن و چاقی قرار دارد و پایین صدک ۸۵ به معنای وضعیت طبیعی است.
وی تصریح کرد: کودکان دارای اضافه وزن نباید تحت رژیم های کاهش وزن با محدودیت شدید کالری قرار گیرند.
اسلامیان در مرحله اول، هدف متخصصان تغذیه را طراحی یک برنامه غذایی مناسب عنوان نمود که با هدف حفظ وزن یا کاهش سرعت افزایش وزن تدوین می شود تا با افزایش قد به تدریج کودک در وزن مناسب سنش قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در مرحله بعدی در مواردی که کودک دارای نمایه توده بدن برای سنِ بالای صدک ۹۵ یا بین ۸۵ تا ۹۵ است و دارای عامل های خطر دیگری مانند ابتلاء به دیابت باشد، کاهش وزن بسیار تدریجی زیر نظر متخصص تغذیه، سفارش می شود.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بخش اعظم ذائقه آموختنی است و کودکان از والدین خود، غذا خوردن را می آموزند. ازاین رو والدین نقش مهمی در شکل گیری الگوی غذایی کودک خود دارند.
اسلامیان، برقراری نظم در ساعات خواب و بیداری را در رشد و کنترل وزن کودکان بسیار تأثیرگذار عنوان نمود.
وی آهسته غذا خوردن را یکی از راهکارهای مهم در کنترل اشتها برشمرد و اظهار داشت: افرادی که سریع غذا می خورند قبل از رسیدن پیام سیری مقدار زیادی غذا خورده اند. ازاین رو باید آهسته غذا خوردن را با کودکان تمرین نماییم.
این دکتری علوم تغذیه به والدین سفارش کرد: غذای کودک را در ظرف جداگانه ای برای او بریزید تا هنگام غذا خوردن، احساس رقابت با سایر اعضای خانواده را نداشته باشد و در آرامش غذای خویش را میل کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از مصرف غذا در هنگام تماشای تلویزیون در خانه پرهیز کنید، چونکه این امر سبب عدم تمرکز در هنگام غذا خوردن و در نتیجه مصرف بیش از اندازه مواد غذایی می شود.
به گفته اسلامیان، باید به کودک آموزش دهیم همراه با غذا به میزان کافی از سبزی های تازه به صورت سالاد یا سبزی خوردن استفاده نماید.
این متخصص تغذیه انجام فعالیت بدنی منظم به صورت روزانه و به مدت حداقل یک ساعت را سفارش کرد و اظهار داشت: مدت زمان پیاده روی را باید برحسب تحمل کودک به تدریج افزایش داد تا تمایل بیشتری برای انجام آن داشته باشد.
به گفته وی، نباید به منظور تشویق کودک از خرید مواد غذایی مثل تنقلات یا رفتن به رستوران استفاده نمود.
اسلامیان با تکیه بر کنترل استرس، اضطراب و دل نگرانی های کودکان که به صورت ریزه خواری نمود پیدا می کند، سفارش کرد: در کودکان و نوجوانانی که عادت به مصرف زیاد مواد غذایی پرکالری از قبیل چیپس، نوشابه و غیره دارند بهتر است به تدریج میزان این مواد در رژیم غذایی کاهش داده شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.