شیوع بی دندانی در ایران بعد از ۳۵ سالگی

به گزارش یسکافه، دبیر اجرای کنگره پریودنتولوژی شیوع بی دندانی کامل پس از ۳۵ سالگی را در ایران بین ۱۹ تا ۳۸ درصد اعلام نمود و اظهار داشت: کسی که حتی یک دندان هم از دست داده باشد جزو افراد بی دندان شمرده می شود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر حسن سمیاری دبیر اجرای کنگره پریودنتولوژی درمورد این مورد که دندان کمتر سبب کوتاهی عمر می شود اظهارکرد: این مورد مستقیماً ارتباطی به طول عمر انسان ندارد اما به صورت غیرمستقیم می تواند روی کیفیت زندگی انسان اثر بگذارد.
وی شیوع بی دندانی کامل پس از ۳۵ سالگی را در ایران بین ۱۹ تا ۳۸ درصد اعلام نمود و اضافه کرد: کسی که حتی یک دندان هم از دست داده باشد جزو افراد بی دندان به حساب می آید که آمار آن هم حدود ۶۰ درصد است.
دبیر اجرای کنگره پریودنتولوژی با اشاره به اینکه بی دندانی باعث کاهش کیفیت زندگی و کاهش امید به زندگی می شود اظهار داشت: خیلی از بیماران بی دندانی کامل دارند و خیلی افسرده هستند اما وقتی دندان های آنها بازسازی می شود امید به زندگی آنها هم افزایش خواهد یافت.
سمیاری با اذعان به این مطلب که کاهش هزینه های دندانپزشکی و حمایت های بیمه ای از خدمات دندانپزشکی می تواند تعداد بی دندان ها را در کشور کم کند تاکید کرد: بهترین راه پشتیبانی از مردم در قسمت هزینه های دندانپزشکی و هزینه های درمان، استفاده از بیمه هاست؛ با وجود این که بیمه ها بعنوان سودآورترین صنعت کشور حضور دارند اما خدمات خوبی عرضه نمی دهند.
وی ادامه داد: بیمه ها مانند برخی شرکت ها همچون شرکت نفت حداقل می توانند بخشی از هزینه های دندانپزشکی بیمه شدگان خویش را تقبل کنند.
دبیر اجرای کنگره پریودنتولوژی به بیمه ها پیشنهاد کرد که تا پیش از پرهزینه شدن کار دندان (مانند به عصب رسیدن و احتیاج به روکش) مردم را به ترمیم دندان هایشان و جرم گیری دندان ها تشویق کرده و این هزینه های پایین و کارهای ساده دندان را تقبل کنند.
سمیاری با اشاره به اینکه مصرف دخانیات بخصوص سیگار می تواند باعث تعمیق بیماری های لثه ای و بیماری های دهان و دندان شود اظهار داشت: کسانی که از سیگار استفاده نمی کنند به درمان های سنگین و پیشرفته دهان و دندان هم نیاز پیدا نخواهند کرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.