دوره پنهان بیماری ام اس چقدر است؟

یسکافه: ام. اس، بیماری مزمنی است که عمدتاً جوانان را درگیر می کند و روندی رو به رشد در جهان دارد. سوال این است که چگونه می شود از بروز این بیماری پیشگیری کرد و در عین حال علایم آن چیست؟

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بیماری ام اس، بیماری مزمنی است که عمدتاً جوانان را درگیر می کند. در عین حال بنا بر اعلام انجمن ام. اس ایران، زنان دو تا سه برابر بیش از مردان درگیر این بیماری می شوند. برای اینکه بروز برخی بیماریهای خود ایمنی در زنان بیشتر است که هنوز دلیل آن معلوم نیست. گفته می شود ممکنست تاثیرات هورمون های زنانه در بروز این بیماریها موثر باشد.

در عین حال در این بیماری علایم بالینی بسته به این که کدام قسمت از سیستم عصبی درگیر می شود، متفاوت است؛ بطوریکه ممکنست بصورت تاری دید یک چشم بروز کرده یا بصورت ضعف اندام ها یا بصورت اختلال تعادل و اختلال در حرکت یا بصورت اختلال ادراری خودش را نشان دهد. اگر این علایم در فرد جوانی دیده شد و بالای ۲۴ ساعت به طول انجامید، این فرد نیاز به مشاوره با متخصص مغز و اعصاب دارد.
دوره نهفته ام. اس
دوره پنهان بیماری ام اس متفاوت می باشد. بطوریکه ممکنست در بعضی افراد برای ماه ها و سال ها پنهان بماند. در عین حال در بعضی افراد ممکنست در شروع بیماری خودش را نشان دهد. این مساله بستگی به این دارد که پلاک التهابی در کجای مغز ظاهر می شود. در بعضی جاها که بدون علامتند، ممکنست هیچ علایم بالینی نداشته باشد و بیماری بصورت پنهان بماند. در عین حال زمان تشخیص بیماری و این که در زمان تشخیص بیمار در چه مرحله ای از بیماری قرار دارد، در درمان موثر است. هرچه تشخیص و درمان سریع تر صورت گیرد، بهتر خواهد بود.
روند رو به رشد ام. اس در جهان و ایران
باید توجه کرد که با اهمیت ترین معیارهای تشخیصی برای ام اس معاینه بالینی پزشک و قطعی کردن تشخیص بوسیله ام آرآی است. گفته می شود که در کل دنیا بیماری ام. اس روند نسبتا رو به رشدی را دارد و افزایشی در خیلی از کشورهای دنیا دیده شده و این بیماری روند رو به رشدی را در دنیا طی می کند. تعداد بیماران مبتلا به ام. اس هم در کل دنیا بالا رفته است. همین طور بنابر اعلام انجمن ام اس ایران، در کشور ما هم این روند طی دو دهه اخیر رو به افزایش بوده است.
علت و درمان بیماری ام. اس
تحقیقات بسیاری در حوزه بیماری ام اس در کل دنیا در حال انجام می باشد که این تحقیقات عمدتاً درباره ی شناخت علت بیماری و در زمینه درمان آنست. در زمینه شناخت بیماری بنظر می رسد که یک عامل منفرد منجر به بروز این بیماری نمی گردد، بلکه مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی که در راس آنها یک عامل ویروسی است، سبب ایجاد بیماری ام اس می شود. از طرفی در زمینه درمان عمدتاً روند به سمت استفاده از داروهای پرقدرت تر برای کنترل بیماری است و همین طور داروهایی که با عوارض کمتر، قدرت بیشتری داشته و سرکوب گر سیستم ایمنی هستند. باید توجه کرد که از آنجا که بیماری ام اس، یک بیماری خود ایمنی است و سیستم ایمنی بصورت سرکش و مهار نشده بافت عصبی را مورد حمله قرار می دهد، عمده داروها تلاش شان این است که سیستم ایمنی را سرکوب و تا حدودی مهار کنند.
بروز ام. اس ۱۵ درصد کاسته می شود، اگر…
از آنجا که علت بیماری ام اس بصورت قطعی معین نمی باشد، در زمینه پیشگیری سفارش جدی وجود ندارد، اما با اینحال بنظر می رسد که کاهش استرس های اجتماعی، استفاده از ویتامین D، ورزش در زمان نوجوانی و جوانی، پرهیز از سیگار و دخانیات مهم ترین شاخصهای ارائه شده در حوزه پیش گیری از بیماری ام اس باشند؛ بطوریکه گفته می شود بطورمثال اگر در جامعه ای سیگار در میان نوجوانان و جوانان برچیده و ترک شود، ۱۵ درصد از بروز بیماری ام اس کاهش می یابد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.