واقعیت هایی که باید در مورد ضربان قلب خود بدانید

یسکافه: بیشتر بزرگسالان سالم باید ضربان قلب در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه داشته باشند. طبیعی بودن ضربان نشانه آنست که قلب شما مجبور نیست برای گردش خون خیلی سخت کار کند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، ضربان قلب یا نبض شما تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه می زند. این تعداد در هر کس متفاوت می باشد و با افزایش سن تغییر می کند. درک ضربان قلب و این که چه تعداد از آن برای شما سالم می باشد، بخش مهمی از مراقبت از سلامت بدن شمرده می شود.

چطور ضربان قلب را اندازه بگیریم؟
برای این کار حفظ آرامش ضرورت دارد. بنشینید، یک لیوان آب بخورید یا فقط چند نفس عمیق بکشید. با قراردادن انگشت سبابه و انگشت وسط خود روی مچ دست، داخل آرنج و کنار گردن می توانید ضربان قلب خودرا احساس کنید. وقتی آنرا پیدا کردید، بشمارید که در ۱۵ ثانیه چند ضربه احساس می کنید و آن عدد را در ۴ ضرب کنید.
سبک زندگی سالم، شامل حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز، تغذیه سالم، مراقبت از وزن و کاهش مصرف الکل، کافئین و سیگار می تواند برای کاهش ضربان قلب کمک کننده باشد. همین طور باید راه هایی را برای کنترل بهتر استرس پیدا کنید، مانند ورزش هایی از قبیل مدیتیشن.

آریتمی؛ مشکل در ضربان قلب
وقتی ریتم ضربان قلب غیرطبیعی است، به آن آریتمی می گویند. چهار نوع عمده آریتمی وجود دارد:
تاکی کاردی: وقتی قلب شما خیلی سریع می زند، به طور معمول بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه.
برادی کاردی: وقتی قلب شما خیلی آهسته می زند، کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه (مگر این که ورزشکار باشید).
آریتمی فوق بطنی: آریتمی که در حفره های فوقانی قلب آغاز می شود.
آریتمی بطنی: آریتمی که در حفره های پایینی قلب شما آغاز می شود.

مواردی که می توانند موجب ضربان قلب نامنظم شوند
مواردی که می توانند موجب ضربان قلب نامنظم شوند عبارتند از:
حمله قلبی، انسداد عروق در قلب (بیماری عروق کرونر)، تغییرات در ساختار قلب، مانند کاردیومیوپاتی، دیابت، فشار خون بالا، مبتلاشدن به کووید ۱۹، پرکاری تیروئید، آپنه خواب، کم کاری غده تیروئید، تعدادی از داروها، همچون داروهای سرماخوردگی و آلرژی که بدون نسخه خریداری می شوند، مصرف بیش از اندازه الکل یا کافئین، سوء مصرف مواد مخدر، ژنتیک، سیگار کشیدن، استرس یا اضطراب.
اگر احساس می کنید قلبتان خیلی سریع یا خیلی آهسته می تپد، به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس، ضعف، سرگیجه، سبکی سر، غش، درد یا ناراحتی قفسه سینه دارید، فوراً بدنبال کمک پزشکی باشید.
به گزارش دویچه وله و به نوشته نشریه پزشکی Web MD؛، تغییرات سبک زندگی برای کاهش خطر بیماری قلبی ممکنست به جلوگیری از آریتمی قلبی کمک نماید. سبک زندگی سالم برای قلب شامل موارد زیر است:
پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب
فعال ماندن از نظر بدنی
حفظ وزن سالم
سیگار نکشیدن
اجتناب از مصرف کافئین و الکل
کاهش استرس، برای اینکه استرس و عصبانیت شدید می تواند موجب مشکلات ریتم قلب شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.