در گفت وگو با یسکافه تشریح شد سفارش های وزارت بهداشت برای سفر ایمن در نوروز

به گزارش یسکافه، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح مهم ترین نکات برای داشتن یک سفر ایمن در نوروز ۱۴۰۲، تصریح کرد: در صورت سفر با وسایل نقلیه عمومی، مقابله با بیماری های تنفسی و کرونا ضروریست و در این خصوص تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک جزو ضروریات است.
مهندس محسن فرهادی در گفتگو با ایسنا، با تکیه بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در سفرهای نوروزی، اظهار داشت: افراد یا با وسیله نقلیه عمومی و یا با وسیله نقلیه شخصی مبادرت به سفر می کنند که اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد سفر دارند، رعایت بهداشت بخصوص مقابله با بیماری های تنفسی و کرونا ضروریست و در این خصوص تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی جزو ضروریات است.
او ضمن اشاره به این که هنگام مصرف غذا حین سفر باید دقت کافی صورت گیرد، اظهار نمود: باید از تهیه غذا از رستوران های بین راهی بدون نام و نشان پرهیز کرد. اگر مقرر است غذایی بخورید به سراغ رستوران های شناخته شده که دارای پروانه کسب هم هستند، بروید.
وی ادامه داد: در صورتیکه مقرر است از غذایی که خودتان طبخ کرده اید، استفاده کنید با عنایت به گرم شدن هوا، غذا را به مدت زیاد به شکل پخته در فضای باز نگهداری نکنید، اگر فکر می کنید فاصله طبخ غذا تا زمان مصرف آن بیشتر از دو ساعت است، حتما آنرا در دمای یخچال نگهداری کنید و هنگام مصرف آنرا به خوبی گرم کنید تا با افزایش بار میکروبی غذا، بیماری رخ ندهد.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: از آب شبکه آب رسانی که تحت کنترل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی است، استفاده کنید و در غیر این صورت اگر از سلامت آب مطمئن نیستید حتما از آب بسته بندی شده استفاده کنید.
او با تکیه بر ضرورت مصرف یخ بهداشتی، خاطرنشان کرد: با گرم شدن هوا اگر قصد مصرف یخ داشتید، حتما دقت کنید که یخ به روش بهداشتی تهیه شده باشد. هیچ کدام از یخ های قالبی که در دکه های بین راهی فروخته می شود، قابلیت ‌نوشیدن ندارند و باید به شکل غیر مستقیم استفاده شوند؛ به این صورت که بطری آب یا سایر نوشیدنی ها را کنار این یخ ها قرار دهید تا خنک شوند. اگر مقرر است یخ را مستقیم مصرف کنید باید یخی تهیه کنید که از آب آشامیدنی تهیه شده باشد.
وی ادامه داد: زمانی که تصمیم به گذران اوقات فراغت در تفرجگاه ها و فضاهای سبز می گیرید به هیچ عنوان زباله های خویش را در فضای باز رها نکنید؛ پراکندگی زباله یعنی ازدیاد حشرات و جوندگان که می تواند سبب ایجاد و انتقال بیماری های واگیردار شود. رعایت بهداشت فردی همچون شست وشوی دست از تاکیدات ویژه است که از این طریق بتوان از بروزی بیماری های احتمالی جلوگیری کرد. در صورتیکه آب در دسترس نبود استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل می تواند نیاز فوری را برطرف کند، اما بعدا در نخستین فرصت باید مبادرت به شست وشوی دست ها کنید.
او تصریح کرد: بعد از استفاده از سرویس بهداشتی عمومی شست و شوی دست ها بسیار مهم می باشد، با گرم تر شدن هوا کوچک ترین عدم رعایت بهداشت فردی می تواند احتمال بروز بیماری های گوارشی را افزایش دهد که باید با استفاده از راهکارهای فوق از آنها جلوگیری کرد.
فرهادی در خاتمه بیان نمود: رعایت بهداشت اسکان در هتل، متل، مسافرخانه و… هنگام استفاده از پتو، ملحفه و… مهم می باشد و تا حد امکان در صورتیکه از بهداشت وسیله اطمینان کامل ندارند از ملحفه شخصی استفاده کنید.

منبع:

برچسب ها:, , ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.