ثبت ۲ مورد مرگ ناشی از تب کنگو در پاکستان

یسکافه: مقامات بهداشتی پاکستان بعد از گزارش مرگ دو نفر بر اثر ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در ایالت های سند و بلوچستان، نسبت به شیوع این بیماری در این کشور ابراز نگرانی کردند.
به گزارش یسکافه به نقل از شبکه الجزیره، نخستین مرگ ناشی از این بیماری که به طور معمول به عنوان تب کنگو شناخته می شود، روز جمعه در «کراچی»، بزرگترین شهر پاکستان و مرکز ایالت سند گزارش شد.
بگفته مقامات بهداشتی پاکستان، فرد قربانی یک جوان ۲۸ ساله و قصاب بوده که نخستین بار در تاریخ ۳۰ آوریل از تب شکایت نمود.
هنگامی که وضعیت او بهبود نیافت، دو روز بعد به یک بیمارستان محلی منتقل شد اما وضعیت سلامتی او همچنان رو به وخامت گذاشت. جواب تست دنگی و مالاریا او نیز منفی بوده است. این بیمار روز پنجشنبه بعد از مثبت شدن تست تب کنگو به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد و یک روز بعد نیز درگذشت.
همین طور روز یکشنبه هم یک زن ۲۰ ساله بر اثر تب کنگو در «کویته»، مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غربی این کشور جان خودرا از دست داد.
یکی از مقامات بهداشتی پاکستان به الجزیره اظهار داشت که این زن هفته گذشته در بیمارستانی در کویته بستری شد.
بگفته این مقام بهداشتی پاکستان، از شروع سال جاری تا حالا در مجموع ۱۶ مورد مثبت ویروس تب کنگو در بلوچستان ثبت شده که از این تعداد ۱۱ مورد در این ماه شناسایی شده است.
این مقام بهداشتی پاکستان اذعان کرد: ما درحال انجام آزمایش هایی برای هر مورد مشکوک هستیم و در عین حال روی درمان و گسترش آگاهی نیز کار می نماییم. وی اظهار داشت: از آنجا که این بیماری توسط حیوانات ایجاد می شود، اداره دام ما درحال کار روی کرم زدایی و درمان حیواناتی است که وارد ایالت بلوچستان می شوند.
تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که بوسیله گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. علایم آن شامل تب، درد عضلانی، سرگیجه، درد و سفتی گردن، کمردرد، سردرد، چشم درد و فتوفوبیا (حساسیت به نور) است. همین طور این بیماری ویروسی می تواند موجب تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، گلودرد و نوسانات شدید در خلق و خو شود.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام نموده که این بیماری در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و تعدادی از بخش های آسیا بومی است. همین طور عامل این بیماری ویروسی از خانواده Bunyaviridae و جنس Nairovirus است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.