در گفت وگو با یسکافه تشریح شد هشدار تابش اشعه UV حتی در سایه

یسکافه: به گزارش یسکافه، مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم توجه به مقوله «پیشگیری» در عین حال در تشریح آثار مضر اشعه UV برای سلامت اظهار داشت: سرطان پوست، پیرپوستی زودرس، مشکلات بینایی و… از عوارض قرارگیری طولانی مدت در معرض این اشعه است.
مهندس علی گورانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ریشه دار بودن باورهای درمان محور در بین مردم و سهل انگاری در اقدامات پیشگیرانه، اظهار داشت: این درحالی است که اگر به موضوع پیشگیری اهمیت بیشتری داده شود دیگر لازم نیست تا این حد «درمان» پررنگ شود. با وجود خود مردم، شرایط دیگری هم در شکلگیری نگاه درمان محور موثر بودند چونکه درمان ملموس تر و بسیار زود بازده تر از پیشگیری است؛ در صورتیکه بازدهی تغییر سبک زندگی، بلندمدت باشد. ضروریست با آموزش علمی و مستمر نسبت به تغییر این باورها تلاش جدی شود.
«پیشگیری»؛ بزرگراه تامین سلامت وی ادامه داد: این درحالی است که نگاه دنیا هم به مقوله سلامت تغییر کرده است و بزرگراه مهم تامین سلامت، پیشگیری است تا با سرمایه گذاری کمتر بر این بخش، از بروز حجم عظیمی از بیماریها جلوگیری شود. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰ درصد بیماریها ریشه محیطی دارند و این یعنی اگر سرمایه گذاری درستی بر بخش بهداشت صورت گیرد می توان تا ۸۰ درصد بیماریها را کم کرد.
انواع طیف های تشعشعات نور خورشید او با اشاره به این که یکی از عوامل محیطی موثر بر سلامت، تشعشعات است، توضیح داد: تشعشعات انواع مختلف یون ساز و غیریون ساز دارد که اشعه ماوراءبنفش غیریون ساز است و در دسته تشعشعات طبیعی قرار می گیرد که از نور خورشید می آید و خود مشتمل بر سه طیف A، B، C است. طیف C پرخطر است و تقریباً توسط لایه ازن حذف می شود، طیف B مقدار بیشتری نسبت به طیف C به زمین می رسد و طیف A که کم انرژی تر است با طول موج بلندتر می تواند از لایه ازن عبور کرده و نه فقط به سطح زمین برسد بلکه از پوست موجودات هم عبور کند و در صورت مواجهه زیاد حتی مشکلاتی نظیر سرطان بدخیم پوست بوجود آورد.
سرطان پوست جزو ۵ سرطان اول در کشور مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با اعلان اینکه سرطان پوست جزو ۵ سرطان اول در کشور است، اشاره کرد: بیش از ۸۵ درصد علت بروز سرطان پوست در رابطه با پرتوگیری از نور خورشید است. این مساله بسیار پر اهمیت است به گونه ای که سازمان بهداشت جهانی یکی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار خود تا سال ۲۰۳۰ را کنترل خطر تشعشعات و لطمه های ناشی از نور خورشید قرار داده است. عمده علت بروز سرطان پوست را نیز به آفتاب گیری ناخواسته در زمان کودکی و نوجوانی نسبت می دهند.
او به شاخص دیگر سازمان بهداشت جهانی اشاره نمود و اظهار داشت: این سازمان اعلام می کند که اگر هر نفر در طول زندگی خود ۵ بار سابقه سوختگی پوست به سبب نور آفتاب را در ذهن دارد در ریسک بالای ابتلای به سرطان پوست خواهد بود.
آسیب های اشعه ماوراءبنفش بر بدن وی با تأکید بر این که اشعه ماوراءبنفش تنها سبب بروز سرطان پوست نمی شود و لطمه های دیگری هم در پی دارد، افزود: پیرپوستی زودرس نیز عارضه دیگر اشعه ماوراءبنفش است. از طرف دگیر اشعه ماوراءبنفش می تواند به شدت به چشم لطمه برساند و سبب بروز آب مروارید و سرطان های چشمی شود.
سامانه استاندارد بین المللی پرتوهای ماوراءبنفش وی با اعلان اینکه سازمان بهداشت جهانی یک سامانه شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) به وجود آورده است، اظهار داشت: آزمایشات این سامانه در نیم کره شمالی زمین انجام شده است و اکنون این سامانه در اختیار همه افراد قرار گرفته است و افراد می توانند خودرا از این خطر محافظت کنند. شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) یک استاندارد بین المللی است که عددی بین یک تا ۱۱ دارد که در هر یک از این سطوح یازده گانه مشخص شده است که چقدر انرژی به ما تابیده می شود و برای سالم و ایمن ماندن لازم است چه کارهایی انجام دهیم؛ به عنوان مثال اگر شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) عدد ۳ را نشان دهد اقدامات حفاظتی مشخصی دارد که با شاخص ۹ متفاوت است؛ به گونه ای که اگر شاخص پرتوهای ماورابنفش (UVI) عدد ۱۱ را نشان دهد دیگر اعلام می شود که افراد نباید از خانه بیرون بروند.
تا حد امکان ساعات ۱۱ تا ۱۵ در معرض نور خورشید قرار نگیرید گورانی با اعلان اینکه حالا سازمان هواشناسی مبادرت به اعلام شاخص پرتوهای ماورابنفش (UVI) در کشور می کند، اشاره کرد: اما متاسفانه به سبب آموزش پایین شاید بسیاری از مردم از تعریف پرتوهای ماوراءبنفش و عوارض آن آگاه نیستند و این درحالی است که آموزش، بنیان تغییر رفتار است. شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) در هر نقطه از کشور بسته به محل قرارگیری متفاوت است؛ اما می توان گفت در کشور ما هم به ویژه در فصل تابستان کل اعداد طیف از یک تا ۱۱ این شاخص مشاهده می شود به گونه ای اعلام می شود افراد اهتمام کنند ساعات بین ۱۱ تا ۱۵ تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرند.
خطر تابش اشعه UV حتی در سایه وی با اشاره به افزایش سفرها به شمال کشور در فصل تابستان، بیان کرد: زمانی که هوا ابری است افراد تصور می کنند در کنار ساحل دیگر اشعه UV به آنها تابیده نمی شود؛ درحالی که در وضعیت ابری و حتی قرارگیری در سایه بیش از ۵۰ درصدUV به بدن تابیده می شود. سطح تابش UV به سطح محیط اطراف هم وابسته است؛ به این منظور که هرچه سطح صیقلی تر باشد بازتابش اشعه و میزان پرتوگیری هم افزایش می یابد؛ بطورمثال اگر سطح اطرف سنگ ریزه باشد اشعه بیشتری تابیده می شود؛ بنا بر این اعلام می شود در ایام آفتابی کنار سواحل حداقل ۱۴۰ درصد پرتوگیری UV داریم ( ۱۰۰ درصد مستقیم و ۴۰ درصد بازتابش از شن و ماسه ها) که به شکل مستقیم و از سطوح است. یا در مثال دیگر کوهنوردانی که در زمستان به کوه می روند تا ۱۸۰ درصد پرتوگیری دارند که ۱۰۰ درصد مستقیم و ۸۰ درصد هم غیرمستقیم ناشی از بازگشت اشعه از دانه های برف است.
چگونه لطمه های ماوراءبنفش را به حداقل برسانیم؟ وی با تأکید بر این که پرتوهای ماوراءبنفش یکی از عوامل خطری است که مردم روزانه با آن سر و کار دارند، اظهار داشت: برای به حداقل رساندن این لطمه راهکارهای ساده وجود دارد. در این میان برخی به موضوع دریافت ویتامین D از نور خورشید اشاره می کنند که این پروسه در مدت زمان کوتاهی قابل دریافت است، ضمن اینکه ویتامین D عمدتاً از مواد غذایی دریافت می شود و این که برای دریافت این ویتامین مقابل نور خورشید قرار گیریم رفتار پرخطری است.
گورانی افزود: تردد و قرارگیری در سایه، پوشیدن لباس های با فاکتور حفاظتی ماورابنفش (UPF) مناسب به ویژه برای کسانی که مقرر است زمان طولانی خارج از منزل باشند، ضرورت دارد. این فاکتور باید به شکلی باشد که از نفوذ نور خورشید پیشگیری کند. از طرف دیگر برای قسمت های بدون پوشش بدن مانند سر، صورت، دست ها و… باید از کرم های ضدآفتاب استفاده گردد اما بازهم بهترین کرم های ضدآفتاب بیش از ۸۰ درصد محافظت نمی کند و حتی نحوه و اندازه کرم زدن نیز تعیین کننده است تا حفاظ فیزیکی بر پوست ایجاد شود. در صورتیکه مقدار کرم یا کیفیت آن مناسب نباشد حفاظت کمتر می شود.
وی ادامه داد: استفاده از عینک های آفتابی که این قابلیت را داشته باشند که از ورود اشعه UV تا طیف ۴۰۰ نانومتر پیشگیری کند مهمست که این هم مشکل بزرگی است چون عامه مردم شناخت خوبی از عینک ها ندارند. از طرفی استفاده از کلاه به ویژه برای کسانی که در معرض نور خورشید کار می کنند مانند کشاورزان و کارگران مزارع، ضرورت دارد. این کلاه باید ۷ سانت لبه داشته باشد و صورت را پوشش دهد.
چه کسانی بیشتر در معرض خطر اشعه UV هستند؟ وی با اشاره به این که اشعه UV برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک تر است، اشاره کرد: به عنوان مثال کسانی که عمل پیوند اعضا داشته اند در مقابل UV لطمه پذیرتر هستند. همین طور اشعه UV برای کسانی که به شکل ژنتیکی پوستشان کک و مک دارند و یا پوست روشنی دارند خطرناک تر است. بطور کلی در مورد محافظت در مقابل اشعه UV آموزش خود مراقبتی بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: کسانی که میان ۵۰ تا ۱۰۰خال غیرعادی داشته باشند باید سریعا نسبت به سرطان شک کنند و یکی از اصول خود مراقبتی این است که فرد مرتبا پوست خودرا کنترل کنند و بمحض دیدن هر عارضه غیرعادی به پزشک مراجعه کنند.
او نسبت به استفاده از دستگاه های برنزه کننده بدن هشدار داد و اشاره کرد: این دستگاهها به شدت خطر مبتلاشدن به سرطان را می افزایند بنا بر این سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاهها را ممنوع اعلام نموده است؛ برای اینکه لطمه های جدی به بدن وارد می کند؛ این درحالی است که آفتاب گرفتن عادی هم می تواند همین لطمه ها را بوجود آورد به ویژه این که اگر ساعات ۱۱ تا ۱۵ عصر بتابد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.