وزیر بهداشت اعلام کرد فرصت ۶ ساله برای ترمیم جمعیت کشور

به گزارش یسکافه، وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در یک تهدید جمعیتی به سر می بریم، اظهار داشت: اگر تا ۶ سال آینده نتوانیم جمعیت را ترمیم نماییم، به سمت سالمندی پیش خواهیم رفت.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در مراسمی که بمناسبت روز خبرنگار برگزار شد، خبرنگاری را هنر و خبرنگار را هنرمند خواند و اظهار داشت: مانند حوزه پزشکی که یک جراح هنرمند است و با هنر خود می تواند جان انسان ها را نجات دهد.
وی با اشاره به اینکه خبرنگاری در زمینه سلامت خصوصیت خاصی دارد، اضافه کرد: خبرنگاران این حوزه راویان امید، نشاط و سرزندگی هستند و همه می دانیم که سلامت در زندگی مردم چقدر اهمیت دارد و اهمیت این مورد در دوران کرونا بسیار مشخص شد.
وزیر بهداشت سلامت را یکی از بزرگترین دستاوردهای دوران انقلاب اسلامی خواند و اظهار داشت: در دوران پیش از انقلاب کشور صد در صد وابسته غربی ها بود و در حوزه سلامت هم بسیار عقب افتاده بودیم و برای خیلی از بیماری های پیش پا افتاده ناچار به اعزام به خارج از کشور بودیم. این در حالیست که امروزه به وضعیتی رسیده ایم که در حوزه سلامت و به اذعان خیلی از سازمان های جهانی بعنوان کار برتر در منطقه و حتی جهان شناخته می شویم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای همسایه خواستار درمان در جمهوری اسلامی ایران هستند، اضافه کرد: بدین سان است که شکل های مختلف توریسم سلامت را شاهد می باشیم و خیلی از کشورها درخواست دارند از امکانات جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت استفاده کنند؛ بعنوان مثال میتوان به دانشگاه سبطین عراق اشاره نمود که بعنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی ایران در خارج از کشور و با هزینه ۱۰۰ درصدی خود عراق در کربلا تاسیس شد. ازاین رو در سفرهایمان به طور عمده درخواست هایی در ارتباط با نیروی انسانی و دارو و تجهیزات از ایران مورد مطالبه است.
وزیر بهداشت همینطور به شاخصهای سلامت و مقایسه این شاخص ها در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: در نشستی که در قاهره برگزار شد، ایران در همه شاخصهای بافاصله بالاتر از کشورهای منطقه بود.
وی ادامه داد: همینطور در سه سال گذشته امتحان بزرگی را در مساله کرونا داشتیم؛ یک عامل خارجی که برای همه کشورها یکسان بود و این ویروس نشانگر قدرت حوزه سلامت هر کشور در مقابله با آن بود.
وی ادامه داد: ما در شرایطی با این ویروس مواجه شدیم که تحریم های ناجوانمردانه هم برای کشورمان اعمال می شد؛ علیرغم همه این فشارها در کرونا هم مردم وارد صحنه شدند و بیماری مدیریت شد. در زمینه واکسیناسیون شاهد بودیم که روزی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق با حمایت مردم و سازمان های مردمی انجام شد؛ تا آذر ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲۲ هزار فوتی ناشی از این بیماری داشتیم اما از زمانیکه واکسیناسیون به حد قابل قبول رسید تا به امروز ۲۴ هزار فوتی داشته ایم که عمده آن هم در ارتباط با زمانی بود که هنوز واکسیناسیون در کشور تکمیل نشده بود و این کاهش آمار فوتی یک موفقیت بزرگ برای حوزه سلامت بود.
وزیر بهداشت افزود: در دوران کرونا در حوزه درمان هم اقدامات بسیاری انجام شد و کادر سلامت رشادت های فراوانی داشتند؛ به صورتی که در دوران کرونا ۳۵۰ شهید سلامت در همه رده ها داشتیم. خبرنگاران هم در این دوران علیرغم همه خطراتی که وجود داشت برای انعکاس مطالب در رابطه با کرونا فعالیت زیادی داشتند.
وزیر بهداشت اقدامات کشور در عرصه تولید واکسن های کرونا هم را هم یاد شده قرارداد و اظهار داشت: تنها کشوری که در منطقه توانست ۶ نوع واکسن در پلت فرم های مختلف تولید نماید، ایران بود و امروزه تعداد زیادی واکسن هم ذخیره داریم و این مورد قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان داده است.
وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه یکی از اقدامات موثر که لازم است خبرنگاران به آن تاکید ویژه داشته باشند، بحث ارتقای سلامت جامعه است، اضافه کرد: از نظر ما اگر امروز سطح سواد سلامت جامعه افزایش پیدا کرده، اساسا به خاطر تلاش خبرنگاران این حوزه است. سبک زندگی از مهم ترین مسائل مورد نیاز جامعه امروز است و خبرنگاران حوزه سلامت لازم است به طور عمده در حوزه سبک زندگی مردم فعالیت کنند.
عین اللهی امید آفرینی و اعتمادسازی را یاد شده قرار داد و اظهار داشت: رسانه های بیگانه به طور عمده امید آفرینی را در کشور هدف گرفته اند، ازاین رو باید تلاش نماییم که سرمایه های اجتماعی در کشور افزایش یابد.
وزیر بهداشت همینطور با اشاره به اینکه شغل خبرنگاری باید جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود، اضافه کرد: لازم است ما در دولت این مورد را مد نظر قرار دهیم. همینطور لازم است بسته های حمایتی، معیشتی، رفاهی و اجتماعی برای خبرنگاران مدنظر قرار گیرد.
ایشان در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه هر کاری نیاز به علم خاص خود دارد اضافه کرد: در وزارت بهداشت تمام رشته های مورد نیاز سلامت را بوجود آورده ایم؛ یکی از نیازهای ما اینست که به میان رشته ای ها دقت کنیم بخصوص در حوزه کارشناسی ارشد و رشته های حوزه سلامت و تلفیق آن با خبرنگاری دقت کنیم.
وی به طرح سلامت خانواده در وزارت بهداشت اشاره نمود و اظهار داشت: اگر می خواهیم به مقوله سلامت بپردازیم باید مقوله سلامت را از خانواده آغاز نماییم. در چارچوب طرح سلامت خانواده برای هر کد ملی یک پرونده سلامت تشکیل خواهد شد. این پرونده سلامت پایه است و اگر کسی بیمار شود و در این قالب به پزشک خانواده رجوع کند، تمام اقدامات در پرونده وی ثبت می شود و در صورت ارجاع به متخصص هم اقدامات توسط متخصص ثبت می شود. اگر کسی از این مسیر برای درمان خود اقدام نماید هزینه های بستری را تا ۹۵ درصد تقبل می نماییم و در بعضی مناطق هم این هزینه ها مجانی خواهد بود. هم اکنون طرح سلامت خانواده در ۵۹ شهرستان در حال انجام می باشد.
وی افزود: در چارچوب طرح سلامت خانواده هم برای بیمار و هم برای پزشک مشوق هایی را در نظر گرفته ایم. در عین حال بهترین روش برای سلامت انسان ها خود مراقبتی است و در این حوزه هم خبرنگاران بسیار می توانند کمک کنند.
وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش به مقوله جمعیت اشاره نمود و اظهار داشت: در یک تهدید جمعیتی به سر می بریم، و اگر تا ۶ سال آینده نتوانیم جمعیت را ترمیم نماییم به سمت سالمندی پیش خواهیم رفت. در این خصوص قانون جوانی جمعیت تصویب شده است و مردم باید برای فرزندآوری تشویق شوند.
او همینطور به مساله فرهنگ سازی در زمینه فرزندآوری و افزایش جمعیت تصریح کرد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.