اهمیت پیش گیری از مشکلات دهان و دندان در حاملگی

یسکافه: کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارتقای سلامت دهان و دندان در دوران حاملگی و شیردهی را یکی از دغدغه های برنامه های بهداشتی برشمرد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر بهناز ولی زاده ضمن بیان این مطلب حاملگی را روندی طبیعی در زندگی زنان عنوان نمود که با تغییراتی در بدن همچون دهان و دندان هم راه است.
وی با اشاره به اهمیت بهداشت دهان و دندان در دوران حاملگی و تاثیر آن بر سلامت مادر و جنین اظهار داشت: مادران حامله نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر در معرض خطر مبتلاشدن به پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه (پریودنتال) قرار دارند.
وی با اشاره به نتایج تحقیقات، اظهار داشت: تغییرات هورمونی و تغذیه ای در دوران حاملگی همچون افزایش اسیدیته دهان، تهوع و استفراغ صبحگاهی و التهاب لثه در دوران حاملگی به شکلی است که زمینه ابتلای بیشتر به پوسیدگی دندانی را در مادر حامله فراهم می آورد.
ولی زاده علاقه وافر مادران حامله به مصرف شیرینی ها یا ترشی ها را به عنوان یکی از عوامل پوسیدگی دندان برشمرد و اشاره کرد: تمایل به مصرف مکرر این مواد دندان ها را در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می دهد.
وی تصریح کرد: مادران حامله به سبب کم حوصلگی و مصرف مکرر مواد غذایی توجه کمتری به بهداشت دهان و دندان دارند. در دوران حاملگی به ویژه ماه های آخر به سبب کاهش ظرفیت معده، مقادیر کمتر ولی دفعات بیشتری غذا می خورند و ممکنست کمتر مسواک بزنند. بدین سبب امکان تشکیل پلاک میکروبی که عامل پوسیدگی دندان است در آنان بیشتر می شود.
بگفته وی نتایج مطالعات نشان داده که التهاب لثه در دوران حاملگی می تواند عامل خطری برای ایجاد زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن باشد.
ولی زاده با تاکید براهمیت مراقبت از دهان و دندان در سه ماهه اول بارداری، اظهار داشت: در این دوران به سبب تغییرات حس چشایی و افزایش رفلکس معده، تهوع و استفراغ صبحگاهی و استفراغ های مکرر سطوح دندان متناوبا در معرض اسید قرار می گیرند. این اسید می تواند بافت سخت دندان را حل کرده و موجب پوسیدگی آن شود.
وی به مادران حاملگی که گرفتار استفراغ هستند، سفارش کرد: پس از استفراغ دهان را با آب بشویند برای اینکه این کار به شست و شوی اسید معده از فضای دهان کمک می نماید.
کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تشکیل اندام ها و تکامل جنین در سه ماهه اول بارداری، اشاره کرد: بهتر است درمان های دندانپزشکی طولانی مدت در این دوره انجام نشود. مادران حامله در سه ماهه دوم حاملگی آسان تر می توانند روی صندلی دندانپزشکی قرار گیرند بنابراین؛ این دوران بهترین زمان برای انجام درمان های دندانپزشکی در طول حاملگی به شمار می آید.
وی با اشاره به این که گاهی در دوران حاملگی شاهد افزایش موضعی بافت لثه هستیم که تومور حاملگی نامیده می شود به مادران باردار، سفارش کرد: هرگونه تغییر بافت دهان حتما باید توسط دندانپزشک ویزیت شود. تومور حاملگی، سرطانی نیست و عموما فاقد درد است و بطور معمول بعد از حاملگی نیز برطرف می شود.
وی با اشاره به افزایش وزن مادر در سه ماهه آخر بارداری، اظهار داشت: مادران حامله نمی توانند مدت زیادی در حالت خوابیده به پشت روی صندلی قرار گیرند، بدین سبب در این دوره بهتر است فقط درمان های کوتاه مدت و اورژانسی دندانپزشکی برای وی صورت گیرد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ولی زاده در خاتمه برای حفظ سلامت دهان و دندان و پیش گیری از بروز مشکلات دندانی در دوران حاملگی نکات زیر را به خانم ها سفارش کرد:
ـ درصورتی که قصد حاملگی دارید حتما پیش از آن بمنظور معاینه و چکاپ به دندانپزشک مراجعه نموده و قصد خودرا به وی اطلاع دهید.
ـ در دوران حاملگی باید بطور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.
ـ درصورتی که مدت زیادی از آخرین مراجعه شما به دندانپزشکی می گذرد باید در اوایل دوران حاملگی به دندانپزشک مراجعه کنید.
ـ درصورت حاملگی هنگام مراجعه به دندانپزشک اطلاع دهید و وی را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید.
ـ استفاده منظم مسواک و نخ دندان از تشکیل پلاک و پوسیدگی و بروز بیماریهای التهابی لثه جلوگیری می کند.
ـ حداقل روزی دو بار دندان های خودرا با مسواک نرم و خمیردندان تمیز کنید و روزی یک دفعه از نخ دندان استفاده کنید.
ـ مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، پروتیین، ویتامین «آ»، ویتامین «ث» و ویتامین« د » می تواند به حفظ سلامت و رشد دندان های جنین کمک نماید.
ـ درصورت بروز دندان درد در دوران حاملگی پیش از مصرف هر داروی مسکنی حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.
ـ دندانپزشک قبل از انجام هردرمانی در مورد سلامت کلی و شرایط حاملگی با شما صحبت می کند تا بهترین زمان برای انجام درمان های دندانپزشکی را مشخص نماید.
ـ درصورتی که مشکل دندانی شما اورژانسی نباشد یا اینکه سلامت شما را تحت تاثیر قرار ندهد، تعدادی از درمان ها مانند ایمپلنت، درمان های زیبایی وکشیدن دندان عقل به پس از تولد جنین موکول می شود.
ـ از آنجائیکه طول دوره حاملگی مشخص است درمان های غیر ضروری و وسیع باید تا بعد از زایمان به تاخیر بیفتد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.