رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست خبر داد ۱۱۶ میلیون لیتر مصرف روزانه سوخت در کشور

به گزارش یسکافه، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره بر این که طی سالهای گذشته خیلی از تکالیف قانون هوای پاک انجام نشده است، اظهار نمود: برخی پیشنهادات شامل فراهم کردن سرویس برای ادارات، تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی پاک توسط وزارت نیرو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان شد و در حال اجرا است که در زمینه رفع آلودگی هوا موثر خواهند بود.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۶ بود که قانون هوای پاک با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن به تصویب مجلس رسید و از جانب رئیس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ گردید. این قانون در چارچوب ۳۴ ماده برای ۲۱ دستگاه اجرایی مختلف تکالیفی را تعیین کرد. یکی از راهکارهایی که این قانون برای کنترل آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه فرسوده مشخص کرده بود، اسقاط و از رده خارج کردن خودرو های فرسوده بعد از رسیدن به «سن فرسودگی» است همینطور با عنایت به تاثیراتی که سوخت های فسیلی بر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی می گذارند و به تبع آن با تغییرات شدید اقلیمی مشکلاتی از قبیل خشکسالی، کم بارشی، بیابان زایی و… اتفاق می افتد، تولید انرژی از راه ایجاد نیروگاه های خورشیدی، استفاده از انرژی باد و خورشید از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بر مبنای ماده ۱۹ قانون هوای پاک هم وزارت نیرو مکلف است نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژی های تجدیدپذیر و پاک بهینه به نحوی اقدام نماید که حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور از انرژی های تجدیدپذیر تأمین شود که به قول رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو طی برنامه ای تولید ۱۰ هزارمگاوات انرژی تجدیدپذیر را اعلام نموده است و سازمان حفاظت محیط زیست هم برای تسریع این کار تلاش می کند تا بتوانیم وابستگی خود به سوخت های فسیلی را کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید:
نوسازی ۱۰۰ هزار تاکسی فرسوده طی ۲ سال
ظرفیت برخورداری ۳۰۰ روزه از انرژی خورشیدی طی سال

داریوش گلعلیزاده در گفت و گو با ایسنا ضمن تاکید براینکه طی سالهای گذشته خیلی از تکالیف در قانون هوای پاک انجام نشده است، اظهار نمود: با پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ریزی های مناسبی از جانب دستگاه ها صورت گرفت و انجام بخشی از این برنامه ها و تحقق آنها زمان بر است. در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نمی توانیم منتظر نتیجه یکباره و سریع باشیم و یک عملیات مستمر است که باید از سال ۸۶ انجام می شد اما نشد و هم اکنون قراردادهایی در داخل و خارج کشور منعقد شده است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

وی افزود: همچون اقدامات دیگری که در دستور کار قرار دارد، توسعه نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر است. وزارت نیرو طی برنامه ای تولید ۱۰ هزارمگاوات انرژی تجدیدپذیر را اعلام نموده است. سازمان حفاظت محیط زیست هم برای تسریع این کار تلاش می کند تا بتوانیم وابستگی خود به سوخت های فسیلی را کاهش دهیم همینطور در زمینه کیفی سازی انواع سوخت وزارت نفت برنامه ای را ارسال کرده که باید به شکل جدی پیگیری شود. نکته مهم اینست که ما باید همانگونه که کیفیت سوخت را به حد استاندارد می رسانیم سیاست گذاری وزارت نفت هم بگونه ای باشد که از مصرف بی رویه انواع سوخت جلوگیری شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: میانگین مصرف روزانه سوخت در کشور ۱۱۶ میلیون لیتر است که این میزان باید مدیریت شود، درغیر این صورت منابع کشور به علت بی برنامگی و مصرف بی رویه از بین خواهد رفت چونکه در بحث مصرف انرژی هم شدت مصرف بسیار بالا و نگران کننده است این در حالیست که منابع تأمین انرژی همچون منابع فسیلی محدود است. بنابراین باید در جهت مصرف بهینه سوخت با سیاست های تشویقی و تنبیهی این مورد مدیریت شود تا گرفتار کمبود سوخت نشویم.

وی با تکیه بر این که باید همزمان با ورود خودرو های پاک، خودرو های فرسوده را از رده خارج نماییم، اضافه کرد: در صورت تردد تاکسی ها و اتوبوس های فرسوده در شهر، واردات خودرو های پاک اهمیت چندان زیادی ندارد و اگر این جایگزینی ها به صورت صحیحی انجام نشود، تاثیرات آنرا به سرعت نخواهیم تجربه نمود و این کار به صورت یک فعالیت مستمر باید باشد.

گلعلیزاده در انتها اظهار داشت: خودرو ها تنها عامل آلودگی هوا نیستند و مولفه های دیگری هم در این مساله اثرگذار هستند و باید به عوامل دیگر هم دقت نماییم. در زمینه آلودگی هوا ما باید به موتورخانه ها، منابع ساکن که سوخت های فسیلی مصرف می کنند هم دقت کنیم و در بحث ارتقای تکنولوژی باید تولید خودرو های کم مصرف را هم در نظربگیریم. یک پیشنهاد دیگر هم که مطرح شده، فراهم کردن سرویس رفت و آمد برای کارکنان ادارات است. بر مبنای ماده ۷ قانون هوای پاک به منظور توسعه کاربرد وسایل نقلیه عمومی، کلیه دستگاههای اجرایی دولتی می توانند در قالب قوانین و مقررات و در حدود اعتبارات مصوب نسبت به راه اندازی سرویس رفت و آمد کارکنان در چارچوب خرید خدمت از بخش خصوصی و تعاونی مشروط به این که کلیه وسایل نقلیه دیزلی مورد استفاده در سرویسهای مذکور دارای عمر کمتر از پنج سال یا دارای پالایشگر(فیلتر) دوده استاندارد یا گازسوز یا برقی باشند، اقدام نمایند. در این صورت می توانیم شاهد کاهش تردد خودرو های شخصی در سطح شهر و کاستن از آلودگی هوا باشیم.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.