شروع عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها در شهرستان سرخس

به گزارش یسکافه، دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار داشت: پس از دو سال برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاه ها، همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها و کانون های داخلی گردوغبار در شهرستان سرخس شروع شد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، علی محمد طهماسبی درباب لزوم تشکیل جلسات ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار در سفرهای استانی، اظهارکرد: لازم است دستگاهها بصورت ملموس و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم مناطقی که با این پدیده درگیر هستند، قرار بگیرند.

وی با اشاره به شروع عملیات اجرائی این طرح در شهرستان سرخس پس از دو سال پیگیری و برنامه ریزی همین طور هماهنگی با دستگاهها، اضافه کرد: در این جهت اهتمام شد تا معاونان وزرا عرصه ها را از نزدیک ببینند و با مشکلات آن مناطق آشنا گردند و تا حالا سفرهایی به استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی داشتیم.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار اشاره کرد: تجربه برگزاری جلسات این ستاد در استان سیستان و بلوچستان و مشاهده مشقت هایی که وجود گرد و غبار برای مردم به وجود آورده است، نشان داد که این مساله در اتخاذ تصمیمات بهتر برای حل مشکلات مردم موثر بوده است.

طهماسبی اضافه کرد: ما در سرخس از بهمن ۱۴۰۰ تا حالا درحال پیگیری مساله هستیم و الان پس از دو سال اعتبار مناسبی برای حل معضل گردو غبار توسط دستگاهها اختصاص داده شد.

وی افزود: در منطقه سرخس دو معضل عمده داریم که یکی در داخل کشور و دیگری در خارج از مرزهای ایران است اما حالا بر حل معضل داخلی متمرکز هستیم. اراضی در این منطقه عمدتاً دیم، مرتع و آبی هستند. اراضی دیم عمدتاً شخم زده می شوند اما محصولی در آن کاشته نمی گردد. اراضی مرتعی نیز غالبا با چرای بی رویه روبه رو است. بخش بزرگی از زمینهای این منطقه مربوط به آستان قدس رضوی است و در دو سال قبل بیشترین همکاری را با ما دراین زمینه داشته است.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار جلوگیری از لطمه به تاسیسات نفتی، جاده و راه آهن را از دیگر اهداف ستاد ملی دانست و اضافه کرد: بودجه ۱۰۰۰ میلیاردریالی را با این هدف همین طور کاهش آلام مردم به این امر اختصاص دادیم و برای این امر نوع برنامه ها را از تمامی سازمان ها دریافت کرده ایم.

طهماسبی اشاره کرد: تصمیم گیری در مورد چگونگی انجام کارها و اقدامات در این خصوص توسط ستاد صورت می گیرد اما اجرای آن بر عهده دستگاهها است که سازمان منابع طبیعی وظیفه غرق اراضی مرتعی، نهالکاری و بوته کاری، بادشکن غیرزنده همین طور سازمان امور عشایر وظیفه کنترل مراتع و جمعیت های عشایر وارد شده به منطقه و سازمان هواشناسی وظیفه پیش بینی وقوع بارش ها را برعهده گرفتند که امیدواریم با انجام این اقدامات طی یک بازه زمانی میان مدت و بلندمدت به نتایج مناسبی برسیم.

وی به وظایف سازمان محیط زیست در این خصوص اشاره نمود و اظهار داشت: این منطقه منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری متنوعی دارد و وظیفه حفظ و نگهداری از آنها به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است همین طور تجهیز مراکز بهداشتی این منطقه و انجام برخی اقدامات پایه ای توسط وزارت بهداشت و سازمان زمین شناسی در حال انجام می باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار در آخر اظهارکرد: طبق برنامه ریزی های انجام یافته امیدواریم مساله کانون های داخلی گرد و غبار در منطقه سرخس با انجام این پروژه ها در بین مدت بصورت محسوس و در بلندمدت بصورت قابل توجهی کم شود که ان شاءالله در کنار پیگیری مدیریت کانون های خارجی، این مساله در سال های آتی به
صورت کامل حل شود.

اصلی ترین قرارگاه عملیاتی کشور باید برای موضوع تغییر اقلیم باشد

علی محمد طهماسبی – دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار کشور در حاشیه جلسه ستاد مقابله با گرد و غبار – اظهارکرد: تغییر اقلیم موضوع جدی و یک واقعیت غیر قابل انکاری است بنا بر این اصلی ترین قرارگاه عملیاتی کشور باید برای موضوع تغییر اقلیم باشد.

وی اضافه کرد: تغییر اقلیم سبب نابودی منابع، تجهیزات و زیرساخت ها می شود و می طلبد همه مدیران کشور به آن توجه جدی داشته باشند.

طهماسبی در ادامه اظهار داشت: سازمان فضایی کشور با بهره گیری از ماهواره داخلی که در مدار جو قرار گرفته است، با دقت یک متر مربع از منطقه سرخس و کانون های گرد و غبار تصویر تهیه و به ما ارائه کرده است.

وی با اشاره به این که به توان کشورمان که بواسطه آن امکان مطالعات و برنامه ریزی مقابله با پدیده گرد و غبار به وجود آمده است، افتخار می نماییم، اضافه کرد: این طرح مقابله باید یکپارچه باشد و در این خصوص ۱۰۰۰ میلیاردریال برای شروع پروژه مقابله و حذف کانون های گرد و غبار سرخس اختصاص داده شده است و اهتمام می نماییم تا ۲ همت نیز از بودجه سفر استانی رئیس جمهوری به استان اختصاص داده شود.

طهاماسبی با تأکید بر این که در طرح های منابع طبیعی پروژه پنج ساله اضطرار تعریف می شود، افزود: ریز وظایف دستگاه، بودجه و زمانبندی دقیق ارائه شده و ستاد به دقت به این مساله نظارت می کند و دراین زمینه اولویت اول شمال جاده مشهد سرخس است که باید با دقت صورت گیرد.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار کشور با اشاره به این که ما به هیچ عنوان مالچ نفتی را تایید نمی نماییم، اشاره کرد: دو نوع خاکپوش طبیعی در فراخوان سازمان مورد تایید قرار گرفت و حتما در این پروژه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

طهماسبی اشاره کرد: گزارش علمی و تحقیقاتی مشاور طرح طی هفته آتی کاملا با حضور اعضا باردیگر بازنگری می شود تا هیچ نقطه ابهام علمی در آن وجود نداشته باشد و در این خصوص باید حتما تا حصول نتیجه مطلوب معیشت جایگزین مردم بررسی و اجرا شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.