رکورد تازه گرمای جهانی اهداف کلیدی در مهار گرمایش زمین محقق نشده است

به گزارش یسکافه، متخصصان تغییرات اقلیمی اروپا، بعضی از قوی ترین شواهد را عرضه کرده اند که نشان داده است اهداف کلیدی در کاهش گرمایش جهانی محقق نشده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، تازه ترین گزارش سرویس تغییرات آب وهوایی کوپرنیک حاکی می باشد جهان برای نخستین بار در یک دوره ۱۲ ماهه، شاهد میانگین دمای بیشتر از ۱.۵ درجه بالاتر از سطح پیش از دوره صنعتی‎ شدن بوده که رکوردی دیگر در روند گرمایش زمین به حساب می آید.
هدف ۱.۵ درجه کمتر از یک دهه پیش در اجلاس مهم آب و هوای پاریس تعیین شد، جایی که دانشمندان اخطار دادند که گرمایش بیشتر از این سطح در طول سالیان متمادی عواقب شدید جهانی خواهد داشت.
داده های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک در رابطه با سال قبل (۲۰۲۳) نشان داده است که دما با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش می باشد و دما بین فوریه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ میلادی (سال جاری) ۱.۵۲ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است.
نمودار: BBC کوپرنیک در عین حال می گوید هشت ماه گذشته، داغ ترین ماه های ثبت شده بوده و افزایش دمای دریا حتی چشم گیرتر است.
بر مبنای یک گزارش مهم سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ میلادی، در صورت ۲ درجه افزایش دما، به جای ۱.۵ درجه، خطر تغییرات اقلیمی مانند گرمای شدید، بالا آمدن سطح آب دریاها و از بین رفتن حیات وحش، بسیار بیشتر می شود.
به گزارش بی بی سی، پروفسور «لیز بنتلی»، مدیر اجرایی انجمن رویال هواشناسی انگلیس می گوید: عبور از یک و نیم درجه سانتیگراد در میانگین سالانه خیلی مهم است. این یک گام دیگر در جهت اشتباه است ولی ما می دانیم که باید چه کار نماییم.
محققان بر این نکته تاکید می کنند که انسان ها هنوز هم می توانند در روند گرمایش جهان تفاوت ایجاد کنند همچون این که فناوری های سبز مانند انرژی های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی در خیلی از نقاط جهان رونق گرفته است.
این بدان معنا است که بعضی از بدترین سناریوهای گرمایش زمین، مثلاً افزایش میانگین دمای ۴ درجه سانتیگراد یا بیشتر در این قرن که تصور آن در یک دهه پیش ممکن بود، حالا بر مبنای سیاست ها و تعهدات فعلی بسیار کمتر در نظر گرفته می شوند.
چرا مرز ۱.۵ درجه سانتیگراد در طول سال قبل شکسته شد؟ روند گرمایش زمین، بدون شک ناشی از فعالیتهای انسان است و بیشتر از سوزاندن سوخت های فسیلی حاصل می شود که گازهای گرمایشی مانند دی اکسید کربن آزاد می کند. در اینباره حدودا اجماع وجود دارد.
اما در عین حال در ماه های اخیر، یک پدیده طبیعی به نام «ال نینو» هم دمای هوا را افزایش داده است، باآنکه معمولاً این پدیده فقط حدود دو دهم سانتیگراد باعث افزایش دما می شود.
ال نینو الگویی آب وهوایی است که از اقیانوس آرام در امتداد خط استوا سرچشمه می گیرد و بر آب وهوای سراسر دنیا اثر می گذارد. پیشتر دانشمندان آمریکایی فعال شدن اِل نینو را تایید نموده اند که به قول آنها گرمایش زمین را که به علت سوخت های فسیلی در جریان است، تشدید خواهد نمود.
میانگین دمای هوا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ از زمان فعال شدن «ال نینو»، حدودا هر روز از ۱.۵ درجه سانتیگراد عبور کرد و در سال ۲۰۲۴ هم تابحال این روند افزایشی ادامه یافته است.
پدیده «اِل نینو» چیست؟ شبکه سی ان ان در گزارشی که پیشتر در این حوزه منتشر نموده است، می نویسد بادهایی که از شرق به غرب می وزند، آب گرم را در غرب اقیانوس آرام محصور می کنند و آنرا به سمت اندونزی و استرالیا می رانند. اما طی بروز پدیده ال نینو، این بادها آهسته می شوند و حتی امکان دارد جهتشان را وارونه کنند و این به آب های گرم تر امکان می دهد به سمت شرق تا آمریکای جنوبی پراکنده شوند.
دانشمندان همچنان تلاش می کنند برای دلیل چنین رخدادی پاسخی بیابند و می خواهند بدانند که چرا کند شدن این بادها می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه یابد.
ال نینو یکی از الگوهای آب وهوایی در مقیاس بزرگ به حساب می آید و به صورت پی درپی رخ می دهد و بر آب وهوای جهان اثر می گذارد. این پدیده هر دو تا هفت سال یک مرتبه، با شدت های متفاوت بروز می کند و در جریان آن، امکان دارد آب های شرق اقیانوس آرام تا چهار درجه سانتیگراد گرم تر از حد معمول باشند.
ال نینو که در زبان اسپانیایی به معنای «پسرک» است، نسخه وارونه الگوی اقلیمی آب وهوایی لا نینا یا «دخترک» به حساب می آید.
به نوشته ایندیپندنت، یک ال نینو قدرتمند جو را گرم می کند و الگوهای گردش را در سراسر دنیا تغییر می دهد. این مورد بخصوص می تواند بر رودباد یا جت استریم ــ نوار باریکی از باد شدید در اتمسفر فوقانی ــ بر فراز اقیانوس آرام که با قدرتمندتر شدن، طوفان های مکرر و شدیدی را در غرب ایالات متحده بخصوص در کالیفرنیا و در امتداد سواحل غربی آمریکای جنوبی ایجاد می کند، اثر بگذارد.
البته اتمسفر چیزی شبیه به یک بازی در مجموع صفر است؛ به این مفهوم که باران بیشتر در آمریکای شمالی و جنوبی به بهای میزان بارش معمولی در جنوب آسیا و استرالیا تمام می شود که به نوبه خود می تواند این مناطق را با خشکسالی مواجه کند.
خشکسالی در آمازون ال نینو حتی با این اثر هم شناخته شده است که سبب بروز سیل شدید در قسمت های شرقی آفریقا می شود؛ پدیده ای که به رانش زمین، افزایش بیماری های ناشی از آب و حتی کمبود مواد غذایی می انجامد. سیل شدید در شرق آفریقا زمانی رخ می دهد که بخش های شمالی و جنوبی این قاره با خشکسالی شدید مواجه می شوند.
یک ال نینو قدرتمند همینطور بر فصل های طوفان در سرتاسر سیاره هم اثر می گذارد. هرچه اقیانوس آرام گرم تر باشد، تعداد طوفان ها هم بیشتر می شود، در حالیکه در اقیانوس اطلس، طوفان های کمتری شکل می گیرد؛ چون که افزایش بادها در سطوح بالایی مانع از ایجاد این طوفان ها می شود. این دقیقاً اتفاقی است که در فصل طوفان سال ۲۰۱۵ رخ داد و اقیانوس آرام رکوردهای آب وهوایی را شکست، در حالیکه اقیانوس اطلس سالی نسبتا آرام را پشت سر گذاشت.
ال نینو همینطور امکان دارد بر میزان بارندگی در ایالات متحده و ماهی های اقیانوس هم تأثیر بگذارد. مانند دانه های برف، هیچ دو ال نینویی هم دقیقاً مشابه یکدیگر نیستند. بعنوان نمونه، منطقه ای با آب گرم تر در شمال اقیانوس آرام که در جریان رویداد ال نینو حد فاصل سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به «لکه» معروف شد، در جریان ال نینو سال ۱۹۹۷ وجود نداشت.
در عین حال در طول سالهای معمولی ال نینو، در جنوب غربی و جنوب شرقی ایالات متحده باران بیشتری می بارد، در حالیکه شمال با آب وهوای بسیار خشک و گرم تری مواجه می شود.
آب وهوا تنها چیزی نیست که ال نینو بر آن اثر می گذارد. آب های سطحی گرم تر در شرق اقیانوس آرام ماهی های آب سرد را که در صنعت ماهیگیری بیشتر مناطق آمریکای لاتین بسیار اهمیت دارند، از آنجا دور می کنند. در واقع، ماهیگیران این منطقه بودند که متوجه این پدیده شدند و نامش را «پسرک» یا «فرزند مسیح» در زبان اسپانیایی گذاشتند، چون که این پدیده اغلب حوالی کریسمس ظاهر می شد.
تأثیر بحران تغییرات اقلیمی بر ال نینو هنوز مورد بحث است. برخی مطالعات اخیر نشان می دهند که تغییرات اقلیمی امکان دارد آثار ال نینو را بدتر کند. در عین حال، احتمال این که تعداد ال نینو با گرم شدن سیاره بیشتر شود، وجود ندارد اما تحقیقات دیگری هم نشان می دهند که احتمال بروز ال نینوهای قدرتمندتر در چنین شرایطی دو برابر خواهد شد.
سیل و طوفان کالیفرنیا – ژانویه ۲۰۲۴ یکی از محتمل ترین عوارض جانبی گرمایش جهانی بارش های شدیدتر است؛ چون که دمای گرم تر می تواند بخار آب بیشتری را در جو نگه دارد و این می تواند سیل های ناشی از ال نینو را قدرتمندتر و ویرانگرتر کند.
اخطار سازمان ملل در رابطه با احتمال رکوردشکنی گرما در ۲۰۲۴ سازمان ملل متحد چندی قبل اخطار داد سالجاری میلادی (۲۰۲۴) تحت تأثیر پدیده ال نینو، امکان دارد گرم تر از سال ۲۰۲۳ باشد که در این صورت، رکورد گرم ترین سال زمین باردیگر خواهد شکست.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، در همین ارتباط سازمان ملل متحد خواهان کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی شد.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام نمود که مابین ماه های ژوئن تا دسامبر، رکوردهای دمایی ماهانه جدیدی ثبت می شود و به دلیل پدیده ال نینو این الگو احیانا ادامه می یابد.
اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا هم پیشبینی کرده است که احتمال دارد سال ۲۰۲۴ گرم تر از سال ۲۰۲۳ باشد و ۹۹ درصد اطمینان دارد که سال ۲۰۲۴ جزو پنج رتبه اول گرم ترین سالهای ثبت شده در تاریخ زمین خواهد بود.
آژانس آب و هوای سازمان ملل متحد اعلام نمود ژوئیه و اوت سال قبل گرم ترین ماه های ثبت شده در تاریخ زمین بود و رسما تایید نمود که سال ۲۰۲۳ با اختلاف زیادی گرم ترین سال ثبت شده بوده است. این نهاد اعلام نمود در سال ۲۰۲۳ میانگین سالانه دمای جهان ۱.۴۵ درجه سانتی گراد بیشتر از دمای پیش از صنعتی شدن (۱۸۵۰-۱۹۰۰) بوده است.
الگوی آب و هوایی طبیعی که معمولاً با افزایش گرما در سراسر جهان همراه می باشد، معمولاً دمای کره زمین را در سال بعدی بالا می برد. با عنایت به این که ال نینو در اوجش معمولاً بیشترین تأثیر را بر دمای جهان دارد، سال ۲۰۲۴ امکان دارد حتی گرم تر از سال قبل باشد.

منبع:

برچسب ها:, , ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.