آخرین وضعیت ساماندهی جاده مرگ یوزپلنگ ها

به گزارش یسکافه، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به آغاز فنس کشی ۲ کیلومتر از جاده عباس آباد بر ضرورت تسریع در فنس کشی و نورپردازی این جاده برای محافظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید نمود.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، مرگبارترین جاده کشور برای یوزها جاده عباس آباد است. جاده عباس آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران – مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت شده توران عبور می کند. نخستین آمار ثبت شده از تلفات یوز در این جاده به سال ۸۹ باز می گردد که یک فرد یوز ماده و دو توله نابالغ تلف شدند این درحالیست که در این محدوده طی دو دهه اخیر حدود ۱۰ فرد (قلاده) یوزپلنگ آسیایی تلف شده است؛ به عبارتی بیشترین تلفات جاده ای یوز در جاده عباس آباد گزارش شده چونکه توران یک منطقه زادآور و زیستگاهی مهم برای یوزپلنگ است، بنابراین بیشترین تلفات در این جاده رخ داده است این در حالیست که به قول معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه بعنوان یکی از متولیان اقداماتی برای فنس کشی اطراف جاده عباس آباد انجام نداده است.

حسن اکبری در گفت و گو با ایسنا اضافه کرد: وزارت راه بخشی از تعهدات خویش را برای ایمن سازی جاده عباس آباد انجام داده است البته به این معنا نیست که توانسته ایم طرح را بگونه ای پیش بیریم که اثربخشی قابل قبولی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تابحال بالغ بر چهار کیلومتر از مسیر جاده عباس آباد نورپردازی شده است، اظهار داشت: دوربین های کنترل سرعت در راه نصب شده اند و در ۴۵ کیلومتر از مسیر میانگین سرعت محاسبه می شود و محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر لحاظ شده است این در حالیست که سرعت قانونی تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اطلاع رسانی و اخطار به شیوه استانداردتر و مناسبی با حمایت وزارت راه انجام شده است و تابلوهای طراحی و نصب شده در مسیر، دید خوبی دارند علاوه بر آن بنرهایی هم نصب شده است ازاین رو اطلاع رسانی و اخطار خیلی بهتر از گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه اقداماتی برای فنس کشی اطراف جاده عباس آباد انجام نداده است، توضیح داد: وزارت راه در مقطعی اعلام نمود که ۲۰ میلیارد تومان به استان سمنان برای شروع این کار مختص کرده است اما این کار در پیچ و خم سازمان برنامه و بودجه ماند و استانداری اعلام نمود از کانال مناسب تری باید این پول هزینه شود. این مسئله از جانب استان رفع و رجوع شد ولی عملا هنوز اعتباری برای فنس کشی تخصیص پیدا نکرده است.

اکبری افزود: در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست دست به کار شده و در توافق با بخش خصوصی فنس کشی را به صورت پایلوت در یک مسیر ۲ کیلومتری شروع کرده است.

وی تصریح کرد: با این وجود می بایست هم فنس کشی و هم ادامه نورپردازی تسریع شود تا شاهد حادثه بدی نباشیم. جابجایی یوزها عموما از حدود غروب تا نزدیک طلوع آفتاب صورت می گیرد. کار سختی است که محیط بانان تمام شب را پایش انجام دهند ولی این کار را حداقل در روزهای تعطیلات که رفت و آمد زیاد باشد، دنبال می نماییم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با دپو شدن پنج کیلومتر فنس تهیه شده از جانب انجمن یوز ایرانی اظهار داشت: ما در قالب قانون حتی جهت استفاده از ظرفیت حامیان مالی و در چارچوب استفاده از مسئولیت اجتماعی شرکت ها و موسسات صنعتی و معدنی مکاتباتی داشتیم. هم اکنون هم پیگیر هستیم و بطور قطع استقبال می نماییم ازاین رو با چنین فعالیتهایی مخالف نیستیم.

وی افزود: اگر جمع آوری پول و خرید فنس بدون لحاظ چارچوب ها و هماهنگی های لازم صورت گیرد، امکان دارد یک قسمتهایی از سازمان ورود کنند البته این به معنای استفاده نکردن از فنس ها نیست.

اکبری در انتها اظهار داشت: ۸۰ کیلومتر طول مسیر است که حدود ۳۸ کیلومتر آن باید فنس کشی شود. اگر بتوانیم در دوطرف جاده یک مسیر قابل قبولی را هم فنس کشی نماییم و هم همزمان پل های آنرا بسازیم، نتیجه بخش خواهد بود ازاین رو به دنبال تأمین منابع هم از راه وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه هستیم و هم از راه رایزنی بیرون سازمانی برای جذب حامی مالی. هر کدام از این منابع تامین گردد، از فنس های دپو شده برای تکمیل مسیر استفاده خواهیم کرد.

منبع:

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.