رییس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد کنترل آمبولانس های دولتی با سامانه AMS، اعلام شکایت های اورژانسی و آمبولانسی به ۱۹۰

به گزارش یسکافه رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت ارتقای خدمات اورژانسی، از طریق اندازی سامانه AMS آگاهی داد و اظهار داشت: با ایجاد این سامانه تمام آمبولانس های دولتی را کنترل می نماییم و می دانیم که آمبولانس کجاست و چه ماموریتی را انجام می دهد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به تصویب اساسنامه اورژانس کشور در مجلس، دولت و شورای نگهبان بعنوان یکی از دستاوردهای دولت، اظهار داشت: ایران در سال ۱۳۵۴ بعنوان چهارمین کشور دنیا اورژانس پیش بیمارستانی را با هفت پایگاه راه اندازی نمود که این تعداد پس از انقلاب به ۷۰ پایگاه رسید و اورژانس در سال ۱۳۹۶ به سازمان ارتقا یافت.
وی اضافه کرد: در این دوره تعداد آمبولانس های ما از ۲۴۰۰ دستگاه به ۵۵۰۰ دستگاه رسید. همین طور در هفته جاری ۲۸۰ دستگاه آمبولانس دو دیفرانسیل که بسیار مجهز بوده و برای ماموریت در مناطق صعب العبور طراحی شده اند، در میان همه دانشگاه ها توزیع می شود. در زمینه آمبولانس هوایی نیز از هفت فروند به ۴۲ فروند بالگرد رسیده ایم و تا امروز ۲۷ هزار مصدوم منتقل کرده ایم که ۶۷ درصدشان مستقیما به اتاق عمل رفته اند.
کولیوند افزود: باید توجه کرد که ۵۵ درصد ماموریت های هوایی ما مربوط به حوادث ترافیکی است و تابحال ۵۵ درصد مرگ مادران حامله از این طریق کاهش یافته است. بر همین مبنا در این زمینه و با ایجاد نظام جامع اطلاعات مصدومان، معلولان و فوتی های ناشی از حوادث و با ثبت دقیق مصدومان و فوتی ها، سازمان بهداشت جهانی کشور ما را از ردیف هشتم به ردیف اول یعنی کشورهای الف آورده است. در عین حال می خواهیم بالگردهای دید در شب را با بالگردهای فعلی جایگزین نماییم.
کولیوند با اشاره به اینکه ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس داریم که بخش اعظم آن در تهران است، اضافه کرد: بر همین مبنا روزانه در تهران ۱۲۰۰ ماموریت بوسیله موتورآمبولانس انجام می شود.
وی درباره زمان رسیدن اورژانس بر بالین مصدومان نیز اظهار داشت: هم اکنون زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان در شهرهای کوچک از ۱۳ دقیقه به هفت تا ۹ دقیقه، در شهرهای بزرگی چون تهران از ۳۸ دقیقه به ۱۳ دقیقه، در جاده ها از ۲۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه و در جاده های روستایی از ۴۰ دقیقه به ۲۰ تا ۲۵ دقیقه رسیده ایم.
رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه میزان ماموریت های اورژانس سالانه بین سه میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون است، اضافه کرد: چندین سامانه هم در اورژانس ایجاد کردیم که بتوانیم در حوادث و بلایا به سرعت وارد عمل شویم و در عین حال کمترین هدر رفت منابع را هم داشته باشیم. بعنوان مثال سامانه AMS را ایجاد کردیم که تمام آمبولانس های دولتی را کنترل می نماییم و می دانیم که آمبولانس کجاست و چه ماموریتی را انجام می دهد.
مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزیکولیوند در ادامه صحبت هایش با اشاره به اقدام اورژانس کشور برای مدیریت درمان سکته های حاد مغزی و قلبی در چارچوب کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ اظهار داشت: برای سکته های قلبی باید بیمار را در ۹۰ دقیقه به مراکز درمانی برسانیم و تابحال در چارچوب برنامه مدیریت درمان سکته های قلبی ۷۰ هزار نفر منتقل شده اند که ۴۷ هزار موردشان از طرف اورژانس و زیر ۶۰ دقیقه به مراکز درمانی رفته اند. در حوزه سکته های مغزی نیز تابحال در چارچوب این برنامه ۱۲ هزار نفر نجات یافته اند.
هماهنگی با عراق برای مدیریت بهداشت و درمان اربعینوی با اشاره به اقدامات اورژانس کشور برای محرم اظهار داشت: بطور کلی در اورژانس کشور ۱۷ هزار نیرو و ۵۵۰۰ آمبولانس داریم که همه آنها در روزهای محرم فعال اند. در عین حال اقدامی را با عنوان طرح داوطلبان در اورژانس آغاز نموده ایم که داوطلبان فوریت های پزشکی را جذب می نماییم و می توانیم در این مناسبت ها نیز از این داوطلبان استفاده نمود. در عین حال برای اربعین حسینی هم آماده می شویم و تمام توان و تلاش مان را می گذاریم تا کارها به صورت مناسبی صورت گیرد. مدیریت بهداشت و درمان در روزهای اربعین بر عهده اورژانس کشور است و تلاش مان این است که بهترین خدمات را در این ایام ارائه دهیم و از بروز بیماری های واگیر با عنایت به گرمی هوا پیشگیری نماییم. از قبل هم با وزارت بهداشت عراق هماهنگی های لازم را انجام داده ایم تا این خدمات را به نحو احسن انجام دهیم. در روز ۲۸ صفر نیز پوشش خدماتی خوبی را برای تمام کسانی که در این مراسم شرکت می کنند، خواهیم داشت.
آموزشی های اورژانسی در مدارسیک اورژانس یار در هر خانوادهرئیس اورژانس کشور با اشاره به اقدامات آموزشی اورژانس کشور اظهار داشت: در سال قبل در تمام مدارس آموزش های اورژانس ارائه شد و بر همین مبنا ۵۶ درصد از کل مصدومان مان کم شد که اقدامی چشم گیر بود. ما ارائه این آموزش ها را ادامه می دهیم تا جایی که در هر خانواده یک اورژانس یار داشته باشیم تا هم سطح آگاهی خانواده ها را بالا بریم و هم خودامدادی و دیگرامدادی در خانواده ها ایجاد نماییم.
۲۵ درصد تماس ها به اورژانس تهران، مزاحم تلفنی استکولیوند با اشاره به اینکه روزانه در تهران بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تلفن به اورژانس انجام می شود، افزود: ۲۵ درصد از این تماس ها مزاحمت است و برخی از تماس ها نیز با مشاوره حل می شود و نیازی به اعزام نیرو نیست، اما بطور متوسط در تهران روزانه ۵۵۰۰ ماموریت انجام می شود.
افزایش حوادث ترافیکی در خودرو های عمومیوی در ادامه صحبت هایش ضمن آگهی نسبت به افزایش حوادث ترافیکی در خودرو های عمومی اظهار داشت: باید سطح آگاهی و سلامت جسمی و روانی راکبان خودرو های عمومی را بالا بریم. راننده ها باید بدانند که جان چندین نفر در دست شان است. بدین سبب حتما باید از نظر سلامت جسمی و روحی کنترل شوند. متاسفانه حوادث ترافیکی در خودرو های عمومی در حال افزایش است؛ بطوریکه کل حوادث مربوط به حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، مینی بوس و ون در سال ۹۷، ۱۱۹ مورد بوده است، اما امسال این تعداد به ۲۰۵ مورد رسیده است. همین طور در سال قبل میزان فوتی های ناشی از این حوادث ۶۶ مورد بود و ۱۱۸۲ مصدوم نیز بر جای گذاشتند، اما امسال تعداد فوتی ها به ۹۹ مورد و تعداد مصدومان ناشی از این حوادث به ۲۴۰۲ مورد افزایش یافته است. این دردناک است. بدین سبب باید سطح دانش و سلامت راکبان خودرو های عمومی را بالا بریم. متأسفانه بیشترین فوتی های ناشی از این حوادث در سنین مولد یعنی از ۱۴ تا ۴۰ سال هستند.
ورود پایگاه های اورژانس به پایگاه های بهداشت روستاییکولیوند از برنامه ریزی برای ایجاد پایگاه اورژانس در پایگاه های بهداشتی روستایی آگاهی داد و اظهار داشت: با معاونت بهداشت و درمان هماهنگی های لازم را انجام داده ایم تا بتوانیم در پایگاه های بهداشتی روستایی که ظرفیت های لازم را دارند، پایگاه اورژانس را هم راه بیاندازیم.
۴۰۰ تیم واکنش سریع در اورژانس کشوررئیس اورژانس کشور با اشاره به اقدامات اورژانس در طرح سلامت نوروزی نیز اظهار داشت: در نوروز کار اورژانس چندین برابر می شود؛ چونکه باید تمام جاده ها و مسائل بهداشتی را کنترل کند. در عین حال در سال قبل در نوروز با سیل بزرگی از شمال تا جنوب کشور مواجه شدیم اما حتی یک مورد گلایه ای از خدمات اورژانس و بهداشت و درمان وجود نداشت؛ چونکه ما آمادگی های لازم را به وجود آورده بودیم و بنا بر این موفق شدیم. در عین حال اورژانس کشور تیم های واکنش سریعی را شکل داده که در زلزله کرمانشاه به صورت ابتدایی وارد عمل شدند، اما در سیل اخیر این تیم ها بسیار کار کردند. باید توجه کرد که تیم های واکنش سریع تمام تجهیزات مورد نیاز را برای یک هفته دارند. تابحال ۴۰۰ تیم واکنش سریع اورژانس شکل گرفته است. در عین حال زمانی که زلزله تهران رخ داد اوضاع آشفته شد وهیچ کس نمی دانست کجا معین تهران است و باید چه اقداماتی صورت گیرد، اما هم اکنون ما مشخص کرده ایم که در صورت بروز چنین حوادثی در تهران، استان های معین تهران باید چه اقداماتی انجام دهند و با چه امکاناتی وارد عمل شوند.
نقش اورژانس در مدیریت پیوند اعضاوی درباره بحث مدیریت پیوند اعضا و نقش اورژانس در این عرصه اظهار داشت: در بحث مدیریت پیوند عضو، اورژانس شاهکار کرده است. ما می توانیم از هر نقطه کشور، عضو را منتقل نماییم. امسال ۱۰ مورد عملیات انتقال عضو انجام دادیم و حتی هفته گذشته همزمان دو قلب را منتقل کردیم.
هشدار درباره آمار غرق شدگیکولیوند در بخش دیگری از صحبت هایش نسبت به افزایش آمار غرق شدگی در کشور آگهی داد و اظهار داشت: متأسفانه در پنج ماهه اول سال ۹۸، ۱۰۰۶ مورد غرق شدگی داشتیم که منجر به فوت ۶۴۴ نفر شدند که در حوادث غرق شدگی ۸۲۵ مورد مرد و ۱۸۱ مورد زن بودند. همین طور ۸۵ درصد فوتی ها را مردان و ۱۵ درصد فوتی ها را زنان به خود اختصاص داده اند. در عین حال بیشترین سن غرق شدگی از ۱۱ تا ۴۰ سال است و این واقعا دردناک است؛ چونکه این حادثه کاملا قابل پیشگیری است.
رئیس اورژانس کشور افزود: بیشترین استان هایی که حوادث غرق شدگی را داشتند شامل مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بودند. همین طور استان های ارومیه، کرج و رشت بیشترین میزان فوتی ناشی از غرق شدگی را به خود اختصاص داده اند. در عین حال بیشترین حوادث ناشی از غرق شدگی در ۱۳ اردیبهشت ماه امسال اتفاق افتاده و بیشترین غرق شدگی نیز در تیرماه امسال با ۳۲۴ نفر رخ داده است.
ترخیص آمبولانس های اورژانس از گمرککولیوند در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت آمبولانس هایی که در گمرک مانده بودند، اظهار داشت: حدودا با توزیع ۲۸۰ آمبولانسی که در این هفته انجام می شود، دیگر خودرویی در گمرک نداریم.
پیگیری تخلفات اورژانس های خصوصیشکایات اورژانسی را به ۱۹۰ اطلاع دهیدوی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره نظارت بر آمبولانس های خصوصی اظهار داشت: باید توجه کرد که آمبولانس های خصوصی موظف اند بیماران غیراورژانسی را منتقل کنند و باید اقدامات شان را در قالب مقررات انجام دهند. باید یادمان باشد که خدمت رسانی به بیماران اقدامی بسیار باارزش است که نباید آنرا با چیز دیگری معامله نماییم و اگر کسی خدشه ای به این خدمت وارد کند، متخلف است.
رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه مردم می توانند انتقادات، پیشنهادات و شکایات شان را در حوزه آمبولانس ها در سامانه ۱۹۰ ثبت کنند، اظهار داشت: در هر قشری متخلف وجود دارد. برخی آمبولانس ها هم که تعدادشان کم است، امکان دارد تخلف هایی انجام دهند. در عین حال دانشگاه های علوم پزشکی بعنوان ناظران آمبولانس های خصوصی فعالیت می نمایند، اما به سبب نبود نیروی کافی، به کل شهر اشراف ندارند. در این زمینه تخلفاتی عنوان شد و ما آنها را پیگیری کردیم. حتی در هفته گذشته تخلف یکی از مراکز آمبولانس خصوصی را پیگیری کردیم و اگر تخلف اش محرز شود فعالیت هایشان را متوقف کرده و به مراجع قضایی معرفی می نماییم. در عین حال حتما باید این فرهنگ ایجاد شود که مردم تخلفات را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند. نباید به عده ای سودجو اجازه دهیم که خدشه ای به این خدمت مقدس وارد کنند.
کمبود ۱۵هزار نیروی انسانی در اورژانس کشورکولیوند در ادامه با اشاره به برخی چالش های اورژانس اظهار داشت: یکی از چالش هایمان کمبود نیروی انسانی است و اگر بتوانیم در استخدام های جدید تعدادی نیروی فوریت های پزشکی جذب نماییم، بسیار عالی است. همین الان ۱۵ هزار نیرو کم داریم و حتی درباره این عدد با سازمان امور استخدامی نیز به توافق رسیده ایم.
جذب ۳هزار نیروی در اورژانس تا سال آیندهوی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعداد استخدام های اورژانس برای امسال و سال آینده اظهار داشت: از ۹۰۰۰ استخدامی که مقرر است امسال در حوزه وزارت بهداشت صورت گیرد، ۱۰۰۰ نیرو برای اورژانس گرفته می شود و از ۱۰ هزار استخدام سال آینده نیز ۲۰۰۰ نیرو برای اورژانس گذاشته شده است.
اقدام برای تامین بالگردهای دید در شبرئیس اورژانس کشور افزود: چالش دیگرمان بحث بالگرد اختصاصی اورژانس و دید در شب است که در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده است. البته در این زمینه مشکلات مان مربوط به تحریم است، اما در کشور اقداماتی را برای بومی سازی آغاز نموده ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.
اورژانس نیازمند کمک های بودجه ایکولیوند با اشاره به اینکه تقاضا داریم از نظر بودجه ای نیز به اورژانس کمک گردد، برای اینکه اورژانس از این نظر واقعا مظلوم است، اظهار داشت: در عین حال تلاش مان این است که یک دانشکده فوریت های پزشکی مستقل داشته باشیم. در عین حال ما نیروی خانم تربیت شده اورژانس برای فوریت های پزشکی نداریم که در این زمینه وزیر بهداشت دستور دادند که نیروی زن فوریت های پزشکی تربیت نماییم.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.