افراد لاغر واکسینه شده از مبتلا شدن به کرونا مصون نیستند

به گزارش یسکافه خراسان رضوی نتایج تحقیقات جدید محققان در بریتانیا نشان داده است واکسیناسیون کووید در مقابل بیماری های شدید در افراد با هر وزن بدن بسیار محافظت بوجود می آورد اما در بعضی موارد این محافظت کاهشی است.

به نقل از هلث، مطالعه بر روی بیشتر از ۹ میلیون بزرگسال نشان داد، کسانی که ۲ دوز واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده اند، در مقابل بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از این بیماری به شدت محافظت می شوند. اثربخشی واکسیناسیون برای افراد چاق به اندازه افراد دارای وزن سالم عالی بود.

کارمن پیرناس سانچز، سرپرست گروه تحقیق دانشگاه آکسفورد، در این خصوص اظهار نمود: نگرانی در این مورد بود که برخی شواهد نشان داده است واکسن آنفلوآنزا برای افراد مبتلا به چاقی کمتر تأثیر دارد و این مورد ما را بر آن داشت تا واکسن های کووید را هم بررسی نماییم.

بر اساس یافته ها واکسن ها به صورت مشابه برای کسانی که وزن طبیعی اضافه وزن دارند یا چاق هستند، موثر است اما هنوز تحقیقات بیشتری برای درک این که چرا چاقی بر شدت بیماری کووید تأثیر دارد، مورد نیاز است. هم اکنون وی و سایر متخصصان بر اهمیت واکسیناسیون همچون تزریق دوز تقویت کننده تاکید نمودند.

دکتر آرون گلات، رئیس بیماری های عفونی در کوه سینا نیویورک، اظهار داشت: واکسن ها برای محافظت در مقابل کووید کامل نیستند و با وجود دریافت واکسن امکان مبتلا شدن به کووید امکان دارد اما آنها در مقابل بیماری های شدید بسیار موثر هستند.

آخرین مطالعه در ارتباط با دوران پیش از امیکرون بود اما گلات اظهار داشت که واکسن ها در مقابل کووید شدید همچنان بسیار موثر هستند.

دکتر لالیتا پارامسواران، متخصص بیماری های عفونی نیویورک، با موافقت در این مورد اظهار داشت: واکسیناسیون مهم ترین روش برای پیشگیری از بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید به حساب می آید و این امر در دوره امیکرون هم صادق بوده است.

وی اضافه کرد: دوزهای تقویت کننده محافظت در مقابل بیماری های خفیف تا متوسط عرضه می دهند و پاسخ محافظتی به بیماری شدید را بیشتر می افزایند.

به طور کلی نتایج تحقیق کنونی نشان داد کسانی که ۲ دوز از هر واکسن کووید موجود در بریتانیا یعنی آسترازنکا، فایزر و یا مدرنا را دریافت کرده اند، بسیار کمتر در معرض مبتلا شدن به بیماری جدی هستند.

واکسیناسیون خطر بستری شدن در بیمارستان را میان بزرگسالان دارای اضافه وزن، چاقی و با وزن طبیعی در مقایسه با همتایان خود که واکسینه نشدند، حدودا ۷۰ درصد می کاهد. همینطور کاهش مشابهی در خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹دارد.

کسانی که کمبود وزن داشتند تا حدودی محافظت کمتری نشان دادند و محققان دریافتند واکسیناسیون خطر بستری شدن برای کووید در بیمارستان را به نصف و خطر مرگ را تا ۴۰ درصد می کاهد.

به گفته محققان علت تأثیر کم وزنی بر واکسن مشخص نمی باشد. البته این امکان وجود دارد بعضی از افراد کم وزن گرفتار بیماری هایی همچون سرطان باشند که همین مبحث پاسخ ایمنی به واکسن ها را می کاهد.

محققان همینطور دریافتند زمانی که افراد واکسینه شده به کووید مبتلا می شوند، کسانی که چاق هستند در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی با خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان یا مرگ مواجه می شوند.

از اوایل بیماری همه گیر تشخیص داده شده است که افراد چاق در معرض افزایش ریسک مبتلا شدن به کووید ۱۹ شدید هستند. کارشناسان معتقدند علل مختلفی وجود دارد که چاقی می تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل و افراد را مستعد مبتلا شدن به لخته شدن خون و مشکلات تنفسی کند.

پیرناس سانچز می گوید: با عنایت به اثربخشی بالای واکسن ها تعداد مطلق موارد شدید به شدت کاسته شده اما در بین موارد شدید کمتری که اتفاق می افتد، افرادی که وزن بدن پایین یا بالا دارند، در مقایسه با افراد با وزن سالم در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی اضافه کرد: نتایج نشان داده است که دستیابی به وزن سالم به حفاظت از افراد در مقابل کووید ۱۹ شدید کمک می نماید.

در این مطالعه تعداد کمی از افراد با هر وزنی بعد از دوز تقویت کننده کووید به شدت بیمار شدند اما به قول محققان مطالعات بیشتری برای دانستن این که آیا دوزهای تقویت کننده خطر اضافی در رابطه با چاقی را از بین می برد یا خیر مورد نیاز است.

با این حال هر سه متخصص به افراد سفارش کردند که دوزهای تقویت کننده را دریافت نمایند.

مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های ایالات متحده تزریق واکسن تقویت کننده دوم را برای بزرگسالان ۵۰ سال و بالاتر و بعضی از افراد جوان تر که از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند، سفارش می کند.

نتایج این مطالعه همینطور نشان داد بزرگسالان کم وزن کمتر از بقیه احتمال دارد واکسینه شوند؛ حدود یک سوم تا نوامبر ۲۰۲۱ واکسینه نشده بودند.

باز هم علل ناشناخته است اما محققان حدس می زنند که پیام های بهداشت عمومی که بر خطرات در رابطه با چاقی تاکید می کند، امکان دارد به افراد لاغر این ایده را بدهد که هیچ نگرانی در مورد آنان وجود ندارد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.