یک عامل مهم در جلوگیری از بیماری ها

به گزارش یسکافه افراد معمولا به نقش میکروب های موجود در روده – میکروبیوم – در بهبود وضعیت سلامتی، آگاهی و توجه چندانی دارند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، تعداد قابل توجهی از این باکتری ها در بدن وجود دارند که کارکردهای آنها متفاوت است؛ برای مثال کمک به کنترل التهاب و درمان سرطان و همینطور کنترل میزان انرژی دریافتی از مواد غذایی و خلق و خو همچون آن هاست.
زمانیکه تعادل میکروبیوم در بدن از بین می رود به این مفهوم است که برخی انواع و گروه های باکتریایی بر باکتری های دیگر غلبه کرده که در این شرایط عملکرد مطلوب آنها را مختل کرده و در نهایت این شرایط به بروز انواع گسترده ای از بیماری ها از قبیل چاقی، سرطان، بیماری التهابی روده و خیلی از بیماری های دیگر منجر می شود.
اختلاف نظرهای گوناگونی در مورد راهکارهای موثر در برخورداری از میکروب های سالم در روده که نقش موثر در حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بیماری ها دارد، مطرح شده با این وجود در یک مبحث توافق نظر وجود دارد و اینکه بدن انسان به میکروبیوم گوناگونی نیاز دارد که بتواند به سرعت با انواع گسترده ای از مواد غذایی مصرفی تطابق پیدا کند.
سایت “مدیکال اکسپرس” به بعضی از راهکارها برای برخورداری از میکروبیوم سالم و متنوع اشاره کرده است:
مصرف میوه ها و سبزیجات
درحالیکه تمامی مواد غذایی مختلف موجود در رژیم غذایی می تواند بر میکروبیوم روده اثر بگذارد، “فیبر خوراکی” در شکل گیری میکروبیوم سالم تأثیر دارد. مصرف میزان قابل توجه و مختلف از میوه ها و سبزیجات راهکاری مهم و موثر در تغذیه باکتری های سالم در روده است.
افزودن نشاسته مقاوم
خیلی از ترکیبات نشاسته ای موجود در رژیم غذایی همچون نان سفید و پاستا به سرعت تجزیه شده و جذب می شود. اما بخشی از این نشاسته در مقابل هضم مقاوم است و همچون یک فیبر خوراکی عمل کرده و باکتری های موجود در روده را تغذیه می کند. تأثیر نشاسته های مقاوم در پشتیبانی از تمامی عملکردهای میکروبیوم روده شناخته شده است. سیب زمینی و حبوبات همچون منبع نشاسته های مقاوم هستند.
مصرف فیبرهای غذایی مختلف
نه تنها تمامی میکروبیوم های روده بلکه تمامی فیبرها مشابه نیستند. بعضی از فیبرها و میکروبیوم ها بهتر از انواع دیگر ترکیب می شوند. بنابراین لازم است افراد بررسی نمایند که چه نوع فیبرهای خوراکی سبب می شود روده از سلامت بهتری برخوردار شود.
ورزش کردن
انجام مرتب حرکات ورزشی نه تنها برای سلامت قلب بلکه برای سلامت روده سفارش می شود. مطالعاتی که اخیرا انجام گرفته نشان داده است بعضی از “لاکتات” تولید شده در حین ورزش کردن بر بعضی از میکروب های روده اثر می گذارد هرچند چرایی و چگونکی آن معلوم نیست.
افزودن خوراکی های حاوی پروبیوتیک به رژیم غذایی
خوراکی های حاوی پروبیوتیک مواد غذایی هستند که وجود انواعی از میکروارگانیسم ها در آنها مشاهده می شود که برای سلامت مفیدند. انواع مختلفی از میکروارگانیسم های مفید وجود دارند که به مواد غذایی از قبیل ماست اضافه شده یا به صورت طبیعی در غذاهای تخمیر شده وجود دارند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.