توریسم سلامت، بازویی قدرتمند برای اقتصاد کشور

به گزارش یسکافه مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، توریسم سلامت را بازویی قدرتمند برای اقتصاد کشور خواند و اظهار داشت: شرکت های تسهیل گری گردشگری سلامت چند ماهی است که بوجود آمده است اما شاهد می باشیم که کیفیت خدمات گردشگر درمانی در کشور به مراتب بهتر شده و اتفاقات کم نظیری در این عرصه رخ داده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا عسکری در اولین نشست مشترک بیمارستان های دارای مجوز گردشگری سلامت و مدیران عامل شرکت های تسهیل گر دارای مجوز از وزارت بهداشت اظهار داشت: حوزه توریسم سلامت می تواند بازوی قدرتمندی برای اقتصاد کشور باشد، به ویژه در شرایطی که تحریم ها خیلی از حوزه ها را نشانه گرفته اند، مسلماً بحث گردشگری سلامت می تواند کشور را از برخی بحران های اقتصادی برهاند.

عسکری اضافه کرد: دلالان، گردشگری سلامت کشور را مجالی برای سوداگری خود یافته اند و سبب آشفتگی این صنعت هستند. ازاین رو تغییر مسیر در ادامه راه یک لزوم انکار ناپذیر جهت شفافیت هرچه بیشتر است.

وی ادامه داد: برای تغییر باید از خودمان در وزارت بهداشت و بیمارستان های تابعه شروع نماییم. یکی از تغییرات این است که توانمندی بیمارستان ها در عرضه خدمت را هر چه بیشتر افزایش دهیم تا خدمات با کیفیت قابل توجه عرضه شود.

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان اضافه کرد: وقتی یک توریست سلامت با سطح انتظار خاصی وارد کشور می شود باید این انتظارات برآورده شود. به همین علت استانداردهای اعتباربخشی سختگیرانه تری اعمال و انتظارات جدیدی افزوده شد، همچون اینکه بیمارستان های فعال در این حوزه باید سایت اطلاع رسانی پویا داشته و کارشناسان آگاه به زبان های خارجه را در اختیار داشته باشند. سایت این بیمارستان ها در واقع باید مسیر درمان را از ابتدا تا آخر مشخص نماید. کف انتظار این است که مسیر درمان بیمار در بیمارستان ها شفاف باشد و ثبت دقیق بیماران در سامانه های موجود مورد تایید است.

عسکری افزود: این یک واقعیت است که هم از نظر کیفیت کادر درمان و تجهیزات پزشکی نه تنها هیچ کم نداریم بلکه از خیلی از نقاط دنیا بهتر هستیم. اما باید عرضه خدمات به نحوی باشد که برای بیمار خارجی اعتماد حداکثری ایجاد کند.

وی اظهار داشت: ایران در زمینه عرضه خدمات گردشگری سلامت حرف های زیادی برای گفتن دارد و اگر چنین نبود علیرغم این همه مشکلاتی که در عرصه تبلیغاتی برای کشور بوجود آورده اند، این همه اقبال گردشگران سلامت و بیماران خارجی را برای دریافت خدمات درمانی در کشورمان را شاهد نبودیم.

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان اضافه کرد: این آبرو را آسان به دست نیاورده ایم بلکه در قرون مختلف و با تلاش دلسوزان این عرصه به وجود آمد. ازاین رو سختگیری هایی در این عرصه صورت گرفت تا سطح خدمات بیمارستان های فعال در زمینه جذب بیمار خارجی بالا رود. تمام تلاش ما این است در این حوزه با آبرو و قدرتمند ظاهر شویم و دست همه ارکان اجرایی کشور در این راه را به گرمی می فشاریم تا راه گذشته را بهتر از پیش بپیماییم.

وی افزود: با اینکه شرکت های تسهیل گری گردشگری سلامت چند ماهی است که بوجود آمده است، اما شاهد می باشیم که کیفیت خدمات گردشگر درمانی در کشور به مراتب بهتر شده است و اتفاقات کم نظیری رخ داده است. روسای بیمارستان ها باید با شرکت های تسهیل گر سلامت تعامل کنند تا از نیازهای یکدیگر آگاه شوند و این مسیر را با هم طی کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عسکری اظهار داشت: باید بپذیریم که توریستی که در حوزه سلامت خدمات دریافت می کند با یک گردشگر طبیعی یا تاریخی متفاوت است و ازاین رو لزوم ایجاد زمینه برای فربهی هر چه بیشتر دست اندرکاران این عرصه در چارچوب ایحاد تسهیل گران سلامت انکار ناپذیر است.

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان اظهار داشت: درخواست ما از همه دست اندرکاران خدمات گردشگری سلامت شامل شرکت های تسهیلگر، بیمارستان ها، وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان نظام پزشکی، اتاق بازرگانی که در این مدت ما را کمک کرده اند این است که همکاری ها را بالا برند تا مسیر را بهتر طی نماییم و با تعامل بیشتر بتوانیم شاهد ارتقای بسیار چشم گیر کشور در حوزه گردشگری سلامت که یکی از ظرفیت های بزرگ اقتصادی کشور است، باشیم.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.