رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) مطرح کرد هزینه های سربار حوادث ترافیکی برای سلامت

به گزارش یسکافه رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با اشاره به هزینه های سربار حوادث ترافیکی برای نظام سلامت، اظهار داشت: از آغاز سال ۹۸ تا کنون بیشتر از ۳۴۰۰ مصدوم سوانح ترافیکی از جانب اورژانس تهران به این مجتمع ارجاع داده شده اند و درصد بالایی از قربانیان سوانح ترافیکی را مصدومان سوانح موتور سیکلت می سازند.
دکتر خسرو صادق نیت در گفتگو با ایسنا، در اینباره اضافه کرد: بر اثر این حوادث طیف گسترده ای از صدمه های برگشت پذیر (مانند شکستگی ها) تا دائمی (مانند قطع نخاع و فلج اندام) و حتی مرگ ایجاد می شود. علاوه بر این متاسفانه بیشتر مصدومانی که به بیمارستان منتقل می شوند، موتورسوار هستند.
صادق نیت تصریح کرد: نکته مهم در سوانح ناشی از تصادف موتورسواران این است که امکان دارد بعد از تصادف به نظر برسد مصدوم گرفتار سانحه جدی نشده است و بنابراین از رفتن به بیمارستان خودداری شود. این در حالیست که امکان دارد مصدوم گرفتار ضربات مغزی یا خونریزی های داخلی شده باشد که تا چند ساعت نشانه ای از خود بروز ندهد. ازاین رو لازم است مصدومان حوادث ترافیکی، بخصوص موتورسواران به بیمارستان رجوع کنند تا معاینات و آزمایش های لازم بر روی آنها صورت گیرد.
وی در مورد هزینه های درمان مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی و جاده ای همچون موتورسواران، توضیح داد: از آنجائیکه مصدومان سوانح ترافیکی تا دو ماه در چارچوب بیمه، از خدمات مجانی درمان بهره مند می شوند، ازاین رو درمان این بیماران هزینهی مستقیمی برای بیمار در بر ندارد ولیکن برای نظام سلامت کشور از آغاز سال تا کنون تنها در مجتمع بیمارستانی امام خمینی بالغ بر ۷۴ میلیارد ریال هزینه داشته است.
صادق نیت خاطرنشان کرد: این در حالیست که روند درمان بعضی از این مصدومان ممکن از بیشتر از دو ماه و گاها سال ها به طول انجامد که در این صورت هزینه های به مراتب بیشتری به دنبال خواهد داشت. تمامی این هزینه ها تنها هزینه های مستقیم درمان بیمار است و هزینه های غیر مستقیمی همچون درد و رنجی که بیمار تحمل می کند و فشار روحی و استرس های بسیاری که خانواده بیمار در این مدت خواهد داشت، دوری از محیط کار و خلاء نبود وی و تأثیر آن بر فعالیت مفید وی در محل کار و اثرات منفی غیبت از کار این تعداد از مصدومان بر اقتصاد جامعه و تبدیل فردی فعال و موثر بر اقتصاد جامعه به فردی که باید مورد حمایت قرار گیرد و… همگی از عوارض و هزینه های غیر مستقیمی است که بدنبال این حوادث حاصل می شود و هزینه هایی به مراتب بیشتر از هزینه های مستقیم درمان بر کشور تحمیل خواهد نمود.
وی افزود: برای کاهش هزینه های جسمی، روحی و اجتماعی ناشی از چنین حوادثی که هم بر افراد و خانواده وی و هم بر نظام سلامت و کشور تحمیل می شود، اغلب به دلیل عدم رعایت قانون و مسائل ایمنی می باشد و بنابراین باید فرهنگ سازی صحیح در دستور کار قرار گیرد و کمپین موتورسوار خوب می تواند یکی از این روش ها محسوب شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.