سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد درمان رایگان کرونا در بیمارستان ها

یسکافه: سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین نتایج روش های درمانی مورد مطالعه برای درمان بیماران کرونا، در عین حال از احتمال تولید واکسن کرونا بین ۹ ماه تا یک سال آینده آگاهی داد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه، اظهار داشت: شعار هفته سلامت که از اول تا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می شود، با هشتگ “کرونا را شکست می دهیم” بوده و شعار اصلی آن «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» است که برمبنای شعار سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است. شعار جهانی نیز “حمایت از پرستاران و ماماها”ست و چون بهورزان و نیروهای بهداشتی هم در ایران اقدامات پرستاران و ماماها را انجام می دهند، این شعار را بومی سازی و انتخاب کردیم. محوریت برنامه های هفته سلامت، مقابله با کرونا بر طبق بسیج ملی مقابله با کروناست.
آخرین وضعیت روش های درمانی کروناجهانپور درباره آخرین وضعیت روش های درمانی کرونا، اظهار داشت: برنامه های مطالعات بالینی داروی فاویپراویر در دست اجراست و با توجه به این که در ژاپن و چین برای این دارو باتوجه به عوارض آن، اثربخشی خاصی برای درمان کووید ۱۹ گزارش نشده است، این دارو وارد فاز مطالعات بالینی شد و هر نوع تجویز مستلزم نتایج مطالعات بالینی است. درمان هایی مانند همویرفیوژن هم در فاز مطالعاتی بوده و اثربخشی قطعی نشان نداده اند. داروی هیدروکسی کلروکین هم بعنوان دارویی با اثربخشی نسبی در پروتکل درمانی ما قرار دارد. استفاده از اکتمرا و آمپول رمدسویر (Remdesivir) هم فاز مطالعات بالینی را طی می کند.
وی اضافه کرد: سلول درمانی برای بهبود عوارض ریوی نیز روشی بود که در بعضی بیماران اثربخشی آن دیده شده بود و دارد فاز مطالعاتی را طی می کند. باید توجه کرد که تابحال هیچ کدام از این روش ها را نمی توانیم درمان اثربخش و حتی اثربخش نسبی محسوب نماییم، هر روشی برای درمان کرونا که در دنیا در حال مطالعه بوده، همزمان در ایران هم در حال مطالعه است و ده ها طرح مطالعاتی طب مدرن و مکمل در ایران در دست مطالعه قرار دارد.
احتمال تولید واکسن کرونا تا یک سال آیندهوی اضافه کرد: همین طور امیدها این است ظرف ۹ ماه تا یک سال و نیم آینده واکسن کرونا تولید شود که البته احتمالی است. در حوزه تشخیص هم از تست های PCR بعنوان تست اختصاصی، سی تی اسکن بعنوان تست با حساسیت تشخیص بالا استفاده می شود. تست های سرولوژیک که همزمان با کشوری چون امریکا در ایران به تولید رسیده، برای تشخیص کرونا با روش الایزا در حال مطالعه است و قابلیت تولید آن وجود دارد. هنوز پروتکل های مورد استفاده تست های سرولوژیک باتوجه به نوع آنتی بادی ها مقابل کرونا تدوین نشده است و با تولید انبوه تست های الایزا خیلی از آزمایشگاه ها می توانند از این فنآوری استفاده کنند؛ چونکه فناوری تولید آن در کشور وجود دارد و به محض تایید آن می توانیم حتی بیش از تست PCR آنرا ساخته و آزمایشگاه های بیشتری را برای آن قرار دهیم.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات در خصوص ایمنی گله ای و یا قرنطینه کامل، اظهار داشت: ما بیش از ۶۰۰ هزار نفر در کشور زیر مجموعه وزارت بهداشت داریم که برخی از آنها پزشک، پرستار و کارشناس بهداشت و به صورتی صاحب نظر هستند. بعلاوه تعداد زیادی هیئت علمی داریم و قاعدتا ممکنست ۶۰۰ هزار نظر هم داشته باشیم. قاعدتا این نظرها، نظر وزارت بهداشت تلقی خواهد شد.
ایمنی گله ای نداریمجهانپور افزود: در عین حال باید توجه کرد که واحد شمارش انسان گله نیست و در مقابله با کرونا چیزی به نام ایمنی گله ای نداریم و اگر بخواهیم نامی بر آن بگذاریم، ایمنی گروهی است. تلاش ما این نیست که ما به سمت ایمنی گروهی برویم؛ چونکه ایمنی گروهی یک رویداد است که ما با آن روبرو می شویم و در جایی جبرا اتفاق می افتد، اما نمی توان گفت استراتژی نظام سلامت این است که ایمنی گروهی ایجاد شود؛ ایمنی گروهی هم اگر جایی اتفاق بیفتد به خاطر این است که به صورتی یک بیماری ممکنست بر همه ابزارهای بشر غلبه کند و شما چاره برای مقابله با آن نداشته باشید. بدین سبب مواجهه با این مساله جبری است و اختیاری نیست و چنین انتخابی هم در وزارت بهداشت وجود ندارد.
چند درصد جمعیت کشور به کرونا مبتلا می شوند؟ سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: شاید پنج تا ۱۰ درصد جمعیت کشور یا در بدبینانه ترین حالت ۱۵ درصد جمعیت یک کشور مبتلا شوند. بر همین مبنا همه تلاش هایی که برای درمان و ایزولاسیون مبتلایان، قرنطینه افراد مشکوک یا مجاور با فرد مبتلا و اقدامات دیگری که تحت فاصله گذاری اجتماعی انجام می شود، آموزش ها و اعمال محدودیت ها، پروتکل هایی که تصویب، ابلاغ و اجرایی می شود، همه برای این است که ما به سمت ابتلای بخش زیادی از جامعه نرویم و زمان و فرصت بخریم و بار ترافیک و ازدحام ناگهانی به سیستم درمانی کشور تحمیل نکنیم تا بتوانیم از این مرحله عبور نماییم. در عین حال از این ستون تا آن ستون در هر اپیدمی بیماری نوپدید فرج است و ان شاالله گشایشی خواهد شد که در ماه ها و هفته های آتی راحت تر با این بیماری برخورد نماییم.
احتمال همزمانی کرونا با آنفلوآنزا در پاییز؛ آری یا خیر؟ وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ماندگاری کرونا تا پاییز و همزمانی کرونا با اپیدمی آنفلوآنزا، اظهار نمود: امیدواریم در هفته های آتی راحت تر بتوانیم با این بیماری برخورد نماییم. حتی امروز هم در موقعیت هفته اول اسفند قرار نداریم و و هیچ پرستار و پزشک ما در هراس و نگرانی هفته اول اسفند نیست. امیدوارم طی دو ماه آینده هم چنین حسی را نسبت به امروز داشته باشیم و وضعیت بهتر شود. امیدواریم در هفته های آتی به مهار و کنترل نسبی بیماری نزدیک شویم. البته نمی توان زمانی برای آن پیش بینی نمود و نمی توانیم بگوییم شر این ویروس برای همیشه از سر بشر کم خواهد شد یا خیر. برای اینکه این بیماری نوپدید است.
جهانپور همین طور اظهار داشت: حالا بنظر می رسد که پیش بینی صاحب نظران این است که برای ماه ها و سال های آتی احیانا باید یک زندگی مسالمت آمیزی با کرونا در نظر بگیریم و بنابر این نظرات قاعدتا فصل سرد کرونا میهمان ماست و در عین حال همیشه فصل سرد برای ما آغاز یک اپیدمی آنفلوآنزا نیز هست. بدین سبب همانطور که سال قبل با آنفلوانزای تیپ A مواجه بودیم، اگر کرونا هم تا پاییز از جامعه بشری رخت نبندد، باید هر دو ویروس را میزبانی نماییم و برای آن آمادگی داشته باشیم.
بیش از ۷۰۰ فوتی ناشی از مسمومیت با الکلسخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار مسمومیت های الکلی اظهار داشت: آمار در ایام مختلف گزارش شده و قاعدتا همچنین روند افزایشی داشته است. گزاش اولیه ما دراین زمینه ۲۷۷ فوتی بود، در دومین گزارش هم که ۳۲۰ فوتی ناشی از مسمومیت با الکل داشته ایم و سپس این عدد به ۶۰۰ مورد رسید. بعد از آن سخنگوی قوه قضاییه و پزشکی قانونی هم آمار ۷۰۰ مورد را اعلام کردند، اما بنابرگزارش های واصله بیش از ۷۰۰ مورد فوتی ناشی از مسمومیت الکلی تا به امروز ثبت شده است و احتمال افزایش آن وجود دارد.
ثبات نسبی مبتلاشدن به کرونا در کشورجهانپور در پاسخ به سوالی درباره افزایش آمار مبتلاشدن در سه استان کشور، اظهار داشت: در سه استان به این علت که تست سرپایی به شکل گسترده انجام شده، آمار افزایشی بوده و این طبیعی است و انتظار داریم که چنین اتفاقی بیفتد؛ چونکه هدف بیماریابی فعال است. در بسیج ملی مقابله با کرونا فاز اول بیماریابی فعال را اجرا کردیم و با شناسایی بیماران بوسیله سامانه غربالگری نیز، بیماران بسیاری راشناسایی کردیم. فاز دوم بیماریابی فعال افزایش تعداد تست PCR است که روزانه انجام می شود و قاعدتا علاوه بر افرادی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند یا بستری می شوند، از افراد مشکوک که به صورت سرپایی مراجعه می کنند هم تست می گیریم.
وی اشاره کرد: افزایش آمار مبتلاشدن در سه استان، به سبب افزایش انجام تست را نمی توان بعنوان روند کلی بیماری محسوب کرد. برای اینکه تست ها بالا رفته و بیماریابی فعال تر شده است و در نتیجه موارد گزارش شده بیشتر خواهد شد. بطور کلی می توانیم اعلام نماییم که در چهار یا پنج استان در ایام اخیر روند افزایشی داشتیم و در این استانها هم به صورتی به ثبات نسبی رسیده ایم، برای مثال در استان های فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی که روند افزایشی داشتیم، نسبت به قبل در این استانها به ثبات نسبی رسیده ایم و دیگر روند صعودی ندارند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: استان هایی مانند کرمانشاه و زنجان و یک استان دیگر که بیماریابی فعال دارند، بیماران سرپایی بیشتری تست شدند و قاعدتا آمار افزوده می شود، اما این به معنای افزایش شیب مبتلاشدن و شیوع بیشتر نیست، بلکه این مسئله نشان از افزایش شناسایی مبتلایان دارد. باید توجه کرد که هر موردی که شناسایی می شود ما گزارش آنرا به مردم ارائه می دهیم، اما بطور کلی تعداد موارد مثبت کمتر شده است.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره عدم اعلام آمار پنج استان برمبنای برخی اظهارات، اظهار داشت: یک ماه است که وزارت بهداشت آمار استانی را اعلام نمی نماییم. آنچه که در این زمینه در خارج از کشور منتشر می شود اطلاعات نادرست و بر پایه تحلیل اطلاعاتی شایعات است و آنچه که در داخل کشور در این زمینه منتشر می شود هم باز هم برمبنای اطلاعات غیررسمی و پراکنده از مصاحبه های استانی است. در عین حال برخی اعداد و ارقامی هم که اعلام می شود از آمارهایی که ما داریم، پایین تر است. در عین حال چند هفته است که آمار تفکیکی استانی را منتشر نمی نماییم که اتفاق مثبتی هم بود. آمارهایی که دراین زمینه منتشر می شود معتبر نیست و بر اساس اطلاعات پراکنده است. البته باید توجه کرد که ممکنست به صورت مقطعی آمار استانها را برای جمع بندی اعلام نماییم، اما این اتفاق به صورت روزانه نخواهد بود.
آخرین وضعیت پلاسمادرمانی بیماران کروناوی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مطالعات بر روی پلاسما درمانی، اظهار داشت: اگر نگوییم قدمت پلاسما درمانی به اندازه علم ایمنی شناسی است، کمتر هم نیست. این روش در کلیت موضوع خیلی کار عجیب و ابداع خاصی نیست. قبلا در مورد برخی بیماری ها خصوصاً بیماری های عفونی که واکسن، سرم و درمان خاصی نداشتند هم مورد استفاده قرار گرفته بود. به هر حال پایه تئوریک این روش مشخص است و برای هر بیماری واگیری یا هر میکروارگانیسم بدن انسان آنتی بادی برای مقابله با آن بیماری می سازد و همیشه این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم از این آنتی بادی ها برای مقابله با ویروس و میکروب در بیماران استفاده نمائیم.
جهانپور افزود: در این روش از پلاسمای افراد بهبود یافته استفاده می شود تا به پیکر شخص مبتلا تزریق شود تا به سیستم ایمنی آن فرد کمک نماید و به مبتلایان برای مقابله با بیماری کمک گردد. باید توجه کرد که پلاسما درمانی بطور نسبی در خیلی از بیماری های نوپدید موثر بوده و خصوصاً به صورت فوریتی در ماه های اولیه ای که بیماری و آنتی بادی بیماری معین نمی باشد و ممکنست موثر بوده باشد.
جهانپور اظهار داشت: این روش در شهرها و دانشگاه های علوم پزشکی مختلف و سازمان انتقال خون شروع شده و گاهی گزارش های اولیه مثبتی هم وجود دارد. با این وجود میزان اثربخشی دقیق آن به انتشار گزارش های بالینی بستگی دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پیک رفت و آمدی مردم در ساعات کاری، اظهار داشت: ساعت هفت تا ۱۴ بیشتر برای ادارات دولتی است. در بخش خصوصی ساعت ها مقداری متفاوت می باشد و به صورتی این تفکیک وجود دارد. هم اکنون سه گروه مختلف داریم؛ یکی ساعت مراجعه کارکنان بخش دولتی، ساعت مراجعه کارکنان بخش خصوصی و دیگری صنوف است که ساعت کاری شان متفاوت می باشد. بدین سبب سه نوع تقسیم بندی در این حوزه می باشد، اما باز هم نیازمند اطلاعاتی هستیم. البته بر پایه اطلاعات دقیق از وضعیت ترافیک و رفت و آمد شهری پیشنهاداتی به ستاد واصل شد که اگر این پیشنهادات با مطالعاتی که در حوزه رفت و آمد شهری انجام شده، مطابق باشد، تغییر و اصلاح انجام می شود. در غیر این صورت همین وضعیت که سه زمان مختلف برای مراجعه به ادارات در بخش های مختلف وجود دارد، حفظ می شود.
بررسی وضعیت سیستم تهویه متروجهانپور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تهویه مترو، اظهار داشت: در زمینه سیستم تهویه مترو بررسی هایی از طرف مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در حال انجام می باشد. در یافته های کشورهای دیگر نیز چیزی در خصوص تایید این که انتقال ویروس بوسیله هوا و سیستم تهویه مترو وجود داشته باشد، گزارش نشده است. در عین حال مرکز سلامت محیط و کار ما به صورت مستقل و با همکاری برخی دانشگاه ها در حال بررسی و مطالعه این مساله هستند و اگر محرز شود که احتمال انتقال و شیوع بیماری بوسیله مسیر هوایی و تهویه مترو وجود دارد، چاره ها و پروتکل هایی برای آن ارائه می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره نیاز ایران به کمک های بین المللی در مقابله با کرونا، اظهار داشت: به هر حال هیچ کشوری در شرایط بحران، برای مقابله با طغیان یک بیماری نوپدید نمی تواند بگوید که ما نیازمند کمک نیستیم. هر کمکی که بیاید می تواند به ارتقاء کمی و کیفی مقابله با بیماری نوپدید بپردازد و هر کشوری از این کمک ها استقبال می کند. در عین حال از همه کمک های قبلی فارغ از بهای آن استقبال و تقدیر کردیم. بااینکه اگر این نیازها منطبق بر نیازهای ضروری ما باشد که بارها و بارها وزارت خارجه اعلام نموده، بهتر خواهد بود، اما قاعدتا دندان اسب پیکشی را نخواهیم شمرد.
وی درباره همراهی و همکاری ستادها و ارگانهای مختلف با وزارت بهداشت، اظهار داشت: ما فقط در مورد حوزه سلامت می توانیم صحبت نماییم. دراین زمینه هم بنیاد جانبازان و هم آستان قدس رضوی و بطور ویژه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در کنار وزارت بهداشت قرار دارند و پشتیبانی زیادی در این بحران انجام دادند. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ گستردگی و هم از نظر خدمات، کمک های زیادی به وزارت بهداشت انجام داده است و اقداماتش در این عرصه چشم گیر و قابل توجه بود. در زمنیه اقدامات لجستیکی و حتی تامین دارو و… کمک های بسیاری انجام دادند.
علایم پوستی در کرونا شایع نیستجهانپور در پاسخ به سوالی درباره التهابات پوستی بعنوان علایم، کرونا، اظهار داشت: علامت های پوستی در این بیماری شایع نیست. باید توجه کرد که علامتها در بیماری های مختلفف متفاوت می باشد و علایم پوستی در سایر عفونت های ویروسی نیز ممکنست دیده شود و علامت اختصاصی در کرونا نبوده و شایع هم نبوده است. در پزشکی به این موارد، گزارش های موردی گفته می شود و به نسبت نابویایی، ناچشایی و در راس همه، تب و سرفه و تنگی نفس؛ راش های پوستی شیوع چندانی ندارد. در نتیجه خیلی نمی توان اظهار داشت که موارد مهم در زمینه تشخیص کرونا حسوب می شود. این مساله خیلی عواقب خاصی نداشته و جای نگرانی چندانی هم ندارد.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی دراباره وضعیت نقاهتگاه های بیمارستانی، اظهار داشت: مراکز مراقبت بالینی با همکاری خوب ارتش جمهوری اسلامی، بسیج، سپاه پاسداران، جمعیت هلال احمر و سازمان های مردم نهاد، در استان های مختلف برمبنای اعلام نیاز بوجود آمد. البته در اغلب موارد یا نیاز به آنها عملا عملیاتی نشد و یا اینکه بخشی هم که وارد فاز عملیاتی شد، قابل توجه نبود. اولا به این علت که هیچ وقت وارد فاز بحرانی نشدیم. بطوریکه که تخت های بیمارستان مان مملو از بیمار شود و نتوانیم پاسخگوی ارائه خدمات به افرادی که نیاز به ایزولاسیون دارند، باشیم. بر این اساس در بیمارستان ها تخت های خالی عادی داشتیم که می توانستند پذیرای این بیماران باشند. البته قسمتی از مردم هم به دلیلهای مختلف فرهنگی از حضور در این مراکز امتناع می کردند. در هر حال بخش عمده این ظرفیت استفاده نشد و امیدواریم هیچ وقت استفاده نشود و نیازی به بخش های بیمارستانی خالی هم پیدا نکنیم، اما اگر هر آن اتفاقی رخ دهد و با خیز مجددی مواجه شویم، اساسا مراکز مراقبت بالینی به کمک می آیند.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سامانه ۴۰۳۰ به صورت خرید خدمت کار می کند یا خیر، اظهار داشت: سامانه ۴۰۳۰ با آغاز بسیج ملی مقابله با کرونا شروع شد و نوعی مشارکت است. بسترهایی که در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام بود، در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت و به صورتی مشارکت و همکاری است.
وضعیت استقبال از سامانه ثبت اصنافجهانپور در پاسخ به سوال ایسنا، درباره اختلال در سامانه ثبت اصناف و در عین حال میزان استقبال از این سامانه، اظهار داشت: عموما مشکلی در زمینه ثبت اصناف در سامانه وجود ندارد. اگر افراد از اکسپلورر خاصی استفاده می نمایند، آنرا تغییر دهند و البته اگر با فیلترشکن وارد این سامانه می شوند، امکان ثبت اطلاعات ندارند. بدین سبب باید فیلترشکن خودرا خاموش کنند. برای اینکه با فیلترشکن امکان ادامه عملیات ثبت وجود ندارد و این کار برای افزایش ضریب امنیتی است تا کاربران با آی پی خارجی نتوانند متصل شوند. در غیر این صورت اگر باز هم مشکلی در ثبت اطلاعات داشتند، حتما بوسیله ۴۰۳۰ یا ۱۹۰ گزارش کنند تا پیگیری نماییم.
پیش بینی ثبت نام ۲میلیون و ۷۰۰ واحد شغلی در سامانه وزارت بهداشتوی اضافه کرد: پیش بینی ما این است که دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شغلی مختلف در صنوف مختلف در سامانه ثبت نام کنند که تنها قسمتی از آنها مشاغل ضروری یا کم خطر هستند که در مرحله اول مورد توجه اند و در مراحل بعدی تقسیم بندی های بعدی را انجام می دهیم. هرچند که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شغلی احیانا وجود دارد که قسمتی از آنها ممکنست در زمره مشاغل غیر رسمی باشد. حتی مشاغل غیر رسمی هم باید در این سامانه ثبت کنند.
مشکل سازی مهاجران غیررسمی و بدون هویت برای بیمارستان هاوی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت درمان مهاجرین افغانستانی مبتلا به کرونا، اظهار داشت: یکی از اشکالات جدی که خصوصاً در کرونا با برخی اتباع خارجی مقیم ایران داریم، این است که گاهی با مهاجرانی مواجه هستیم که برگه درست هویتی رسمی ندارند و حتی نمی دانیم اسم و فامیل آنها درست است یا خیر. بدین سبب کاملا با افرادی با هویت غیر رسمی مواجهیم که این مساله مشکلاتی به وجود می آورد. افرادی که بیمه سلامت یا برگه اقامت یا هویتی دارند که مشکلی ندارند. اما بقیه موارد موجب بروز مشکلاتی برای بیمارستان ها شده که هویت افراد قابل شناسایی نیست و چه اقداماتی باید انجام دهند. حداکثر تلاش این است، افراد خارجی هم که حتی مشکلات هویتی هم دارند، بتوانند خدمات لازم را بدون هزینه دریافت نمایند. البته همچنان مشکلات هویتی این افراد برای بیمارستان ها و برای سامانه ثبت اطلاعاتی ما مشکل ساز است. هم اکنون یکی از مشکلاتمان این است که گاهی با هویت هایی مواجه هستیم که حتی همپوشانی هم دارند و فاقد شماره پاسپورت و… است.
جهانپور اضافه کرد: البته بیمارستان ها باید تمام تلاش خودرا انجام بدهند که موضوع رایگان شدن هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا صورت گیرد. اگر بیمار اتباع خارجی است و مبتلا به کرونا باشد، هزینه او رایگان است. ولی هر مشکل تنفسی و سندرم حاد تنفسی به مدلول کرونا نیست.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی بهداشتی با کشورهای همسایه درباره همکاریهای بهداشتی، اظهار داشت: هم اکنون تفاهم نامه همکاری مشخصی را در زمینه کرونا نداریم، اما تفاهم نامه های دو طرفه ای را که قبل از این داشتیم، بر سر جای خود باقی است. در عین حال جمهوری اسلامی ایران ریاست دوره ای نشست های منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت را برعهده دارد و بتازگی یک جلسه به صورت ویدیو کنفرانس با وزاری بهداشت کشورهای این حوزه انجام شد.
افراد مشکوک به کرونا با ۴۰۳۰ تماس بگیرندجهانپور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت غربالگری کرونا، اظهار داشت: تابحال ۷۲ میلیون نفر در مرحله اول غربالگری شده اند و مرحله دوم نیز شروع می شود تا افراد از لحاظ سلامت و علایم احتمالی باردیگر یک دفعه دیگر بررسی شوند. به جز این، افراد مشکوک به کرونا می توانند با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته و خوداظهاری کنند یا به مراکز درمانی مراجعه حضوری داشته باشند. برای اینکه روند تست سرپایی فعال تر شده است. اگر افراد نیازی به تست داشته باشند در مراکز انجام و اقدامات لازم هم صورت خواهد گرفت.
وی افزود: اگر تست سرولوژیک هم نهایی شود، می توان موارد بدون علامت و سوابق افراد را هم شناسایی کرد و بر این اساس می توان مطالعات اپیدمیولوژیک هم داشته باشیم تا برآورد نماییم که چه تعداد در کل کشور مبتلا شده اند. تست های سرولوژیک این کمک را به ما می کنند که اگر از هزار نفر، صد نفر مثبت باشند، می توان فهمید این افراد از ابتدا تا امروز در مواجهه با این بیماری قرار گرفته اند و این مساله برای مطالعات اپیدمیولوژیک سودمندتر خواهد بود.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره موارد مطرح شده در خصوص درج علل دیگری به جز کرونا در گواهی های فوت کرونایی ها، اظهار نمود: پزشکی که چنین اقدامی انجام دهد، قصور کرده است. گواهی فوت مانند یک سند قانونی می باشد و پزشکی که این گواهی را برخلاف اطلاعاتش تنظیم کند، یک تخلف پزشکی شمرده می شود و اگر هم کسی این اقدام را به او سفارش کرده است، باید آنرا به ما اطلاع دهد. در روزها و هفته های اول شیوع حتی در بعضی کشورها گزارش های رسمی و غیررسمی وجود داشت که به صورت سیستماتیک خواسته بودند علت فوت چیز دیگری درج شود. در ایران چه کسی می تواند از پزشک بخواهد علت فوت را چیز دیگری درج کند؟ اگر پزشک چنین کاری انجام بدهد، به صورتی قصور است. اگر شخصی به پزشک سفارش کرده چیزی به جز کرونا را در گواهی فوت بنویسد، باید به ما گزارش بدهد که چه کسی به او سفارش کرده، تا پیگیری نماییم که منشا آن چیست.
وی افزود: چنین موضوعی را نداریم. اگر هم خطایی در ثبت این اطلاعات بوده، حداقل از هفته دوم شیوع ویروس کرونا به این سمت بوده که تعداد موارد مشکوک را هم بعنوان موارد قطعی در گواهی های فوت درج کرده اند تا متوفی آماده تحویل به خانواده باشد و در انتظار آزمایش پزشکی قانونی نباشد. در عین حال هیچ جایگاهی در جمهوری اسلامی ایران به بیش از هزاران پزشکی که پای گواهی فوت مهر می زنند سفارش ای نکرده که اگر تشخیص کووید ۱۹ بوده، چیز دیگری درج کنند.
جهانپور در پاسخ به سوال دیگری درباره کنترل و رصد فاصله گذاری اجتماعی، اظهار داشت: اگر بخواهیم از زاویه نظام سلامت نگاه نماییم، انتظار ما این است که تا آخر سال کل کشور تعطیل باشد و حتی با شیوه های مجازی و با بهره گیری از فناوری، همه مایحتاج در منازل تحویل داده شود. این آرزوی نظام سلامت است و وقتی می خواهیم خدمات بدهیم، ترجیح می دهیم افراد به این شکل در خیابان ها حاضر نباشند، اما این مساله ممکن نیست.
قرنطینه کامل برای طولانی مدت، ممکن نیستوی افزود: به هر حال با واقعیت های اجتماعی و اقتصادی مواجه هستیم که باید آنها را در نظر بگیریم. بدین سبب قرنطینه کامل برای طولانی مدت قابل انجام نیست. این که افراد با فاصله گذاری هوشمند بیشتر تردد کنند نیز طبیعی است. برای اینکه با بازگشایی تدریجی مشاغل، تردد افراد برای حضور در محل کار بیشتر می شود.
جهانپور همین طور اظهار داشت: البته امروز با موضوع دیگری روبه رو هستیم که اصلا ارتباطی به ترددهای ضروری و مشاغل ندارد. باید توجه کرد که نزدیک به ۲۰ میلیون دانش آموز، دانشجو و معلم تعطیل هستند، اما آیا شهر عاری از دانش آموز و دانشجوست؟. این مساله ربطی به فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی مشاغل ندارد. این ۲۰ میلیون حداقل یک چهارم جمعیت کشور است که کاملا تعطیلند، اما باز هم در ترددهای شهری آنها را می بینیم. این اتفاق نگران کننده است. البته نمی گوییم پروتکل ها همیشه و همه جا رعایت می شود. اما مسئولیت شهرندی مهمست و معتقدیم هر ایرانی یک کارشناس و ناظر بهداشتی است و می تواند مشاهدات خود در زمینه عدم رعایت فاصله گذاری را با تلفن همراه یا کامپیوتر در سامانه سجام وارد کند. این اطلاعات محرمانه است و دادستان ها هم برای حفظ سلامت بعنوان مدعی العموم وارد می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت اجرای فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها، اظهار داشت: قسمت عمده پروازها به سبب وجود نداشتن مسافر لغو شده است، اما اگر سفرهای هوایی داخلی برای ترددهای ضروری برقرار است، پروتکل برایشان وجود دارد و باید رعایت شود و سازمان هواپیمایی و شرکت های هوایی باید آنرا رعایت نمایند. اگر این پروتکل ها رعایت نشود، مردم می توانند موضوع را در سامانه سجام ثبت کنند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.