وضعیت اقتصادی کشور بعد از کرونا؛ آمارهای رحمانی درباره تولید ماسک و دستکش با شیوع ویروس کرونا در کمیسیون امنیت ملی مجلس

یسکافه: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور پس از شیوع ویروس کرونا در جلسه امروز اظهار داشت که در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت آماری درباره ی تولید ماسک و میزان واردات آن ارائه داد و همین طور رئیس سازمان مالیاتی از احتمال تغییر زمان گردنگیر تسلیم اظهارنامه های مالیاتی سخن گفت.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این جلسه با حضور رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارت اقتصاد و نمایندگانی از وزارت اطلاعات و سپاه در محل برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.
وی افزود: در ابتدای این جلسه ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به خانواده های داغدار و تشکر از همه کسانی که برای مبارزه با کرونا تشکیل می کنند خصوصاً کادر درمانی، پرستاران و پزشکان بر لزوم حرکت جهادی در حوزه اقتصادی و تولید در سال جهش تولید اصرار کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های وزیر صمت، اظهار نمود: آقای رحمانی این توضیح را داد که مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت درگیری گسترده ای در حوزه مبارزه با ویروس کرونا دارد از تامین اقلام و نیازهای اساسی تا مدیریت تولید و احقاق جهش تولید از اولویت های این وزارتخانه شمرده می شود. طبق این توضیحات پیش از کرونا وزارت صمت روزانه ۲۰۰ هزار ماسک تولید می کرده که امروز به تولید روزانه یک میلیون ماسک رسیده است. علاوه بر این قسمتی از ماسک هم در صنوف و امور خیریه مردمی تولید می شود این یعنی حدود پنج برابر و آن هم در وضعیتی که باید بسیاری از مسائل رعایت می شد.
نقوی حسینی افزود: آقای رحمانی این توضیح را هم داد که علاوه بر این حدود سه میلیون ماسک نیز در روز در بخش های دیگر تولید می شود و مابقی آن از ناحیه واردات تامین می شود. حدود ۱۲۰ میلیون ماسک ثبت سفارش شده و تابحال حدود ۲۵ میلیون ماسک تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است. تا هفته اول اردیبهشت ماه تولید ما به حدود روزانه چهار میلیون ماسک می رسد.
وی افزود: طبق توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اکنون در مواد شوینده ظرفیت تولید به ۸۰ درصد رسیده و روزانه با کوشش های صورت گرفته تولید را به هشت برابر رسانده ایم. تولید الکل و دستکش دو برابر شده است اینها نشان میدهد که در تامین نیازهای بهداشتی مبارزه با کرونا مشکل نداریم و هرچه لازم باشد را تامین کرده ایم و همین طور قادر به تولید و تامین هستیم آن هم در وضعیتی که تحریم ها و خصومت های دشمنان مقابل ما بیشتر شده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع تنظیم بازار و تامین نیازهای اولیه مردم نیز اشاره ای داشت و بیان کرد فروشگاه ها پر از اقلام است و مردم هرچه نیاز دارند در دسترس شان است الحمدالله هیچ مشکلی در بازار نداریم و از این به بعد هم مشکلی نخواهیم داشت. لازم است از مردم خصوصاً بخش تولید و واردات که همراهی خوبی داشتند تشکر نماییم. در همین شرایط حدود چهار میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم و نگرانی وجود ندارد.
وی ادامه داد: طبق این توضیحات بانک مرکزی و بخش های مختلف اقتصادی و بخش خصوصی همکاری بسیار جدی و خوبی داشتند البته که برخی واحدهای تولیدی لطمه دیدند که تلاش می نماییم مشکلات آنها را رفع نماییم دولت هم مصوبات خوبی در رابطه با جبران لطمه های واحدهای تولیدی داشته که همچون آن اختصاص ۷۵۰ هزار میلیارد تومان به حوزه صنوف و خدمات است که نحوه ی تولید و توزیع و فهرست آنها اعلام شده این حمایت ها شامل حقوق کارگران و کارمندان این واحدهاست و همین طور زیان کارفرمایان هم می شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: طبق توضیحات وزیر دو کمک و پشتیبانی از خانواده ها صورت می گیرد که دولت اعلام نموده یک میلیون تومان به خانواده ها پرداخت می شود و مابقی خانواده های لطمه دیده به خصوص خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از طرق دیگری مورد حمایت قرار می گیرند.
نقوی حسینی افزود: وزیر تاکید داشت واحدهای تولیدی لطمه دیده از ناحیه کرونا حتما حمایت می شوند. وی همینطور بیان کرد که این وزارتخانه برنامه ویژه برای جهش تولید ارائه کرده و اساسا آنرا محقق می کند البته همه کشورها با این مشکل روبه رو بوده و رشد اقتصادی اغلب کشورها در سال قبل منفی شده ولی ما تلاش می نماییم در جمع کشورهایی با رشد اقتصادی مثبت قرار گیریم. هدف جهش تولید بازار داخلی و بعد هم بازارهای خارجی است هیچ مانع و محدودیتی در صادرات حتی در شرایط کرونایی نداریم البته که حوزه خروج مسافر از کشور راه ها بسته است تردد امکان پذیر نیست و خروجی نداریم.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، در ادامه جلسه دهقانی معاون وزیر اقتصاد گزارشی ارائه کرد که طبق توضیحات سخنگوی امنیت ملی او اظهار داشت که تامین مبالغ مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان شامل بیمارستان ها، دانشگاه ها و اورژانس ها اولویت اول این وزارتخانه است بحث مالیات و عملیات اجرایی وصول مالیات هم تا اختتام اردیبهشت ماه تمدید مهلت شده و برنامه های مفصلی برای همراهی و مساعدت با بنگاه های اقتصادی داریم. جلسات هیات مدیره بنگاه ها باید غیرحضوری باشد. مراودات بانکی به صورت غیرحضوری تنظیم شده از این فرصت استفاده شده تا با انجام کلیه امور به صورت الکترونیکی، دولت الکترونیک محقق شود.
وی افزود: در این نشست پارسایی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی هم با اشاره به شرایط، سقف و کف دریافت مالیات ها و تعویق پرداخت مالیات، توقف عملیات وصول و اجرای مالیاتی، تعویق پرداخت بدهی های مالیاتی به سه ماه آینده بیان کرد که این اقدامات سازمان در شرایط کنونی است احیانا زمان گردنگیر تسلیم اظهارنامه های مالیاتی نیز تغییر خواهدنمود ما معتقدیم باید حداکثر پشتیبانی از مودیان مالیاتی صورت گیرد.
در این نشست کواکبیان، برزگر، نجفی، گودرزی، بروجردی، جمالی، رحیمی و برومندی از اعضای کمیسیون اظهارنظر کردند که بگفته نقوی حسینی پس از صحبت های آنها رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید داشت که اولویت صادرات در سال جهش تولید به ۱۵ کشور همسایه و چین و هند خواهد بود. دقت داریم در این حرکت کیفیت فدای کمیت نشود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.