یک متخصص تغذیه: روزه داری تاثیری در تضعیف سیستم ایمنی ندارد

به گزارش یسکافه یک متخصص تغذیه با اشاره به تاثیر روزه داری بر سیستم ایمنی افراد، اظهار داشت: نخستین گام برای رعایت نکات تغذیه ای در ماه رمضان، مصرف صحیح وعده های غذایی است.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، منصور رضایی، به روزه داران سفارش کرد که ضمن داشتن خواب کافی و منظم، آرامش و نشاط به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ملاحظات بهداشتی و حفاظت فردی و بهداشت تغذیه توجه داشته باشند و در فاصله افطار تا سحر از همه گروه های غذایی به صورت متنوع و به اندازه نیاز استفاده کنند.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رعایت اصول تغذیه ای در ماه رمضان موجب استراحت اندام های درگیر گوارش شده و همین طور به کبد نیز فرصت پاکسازی بدن از سموم و مواد نگهدارنده ای که بوسیله غذا وارد بدن شده اند داده می شود و بدین سان می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.
رضایی، نخستین گام برای رعایت نکات تغذیه ای در ماه رمضان را مصرف صحیح وعده های غذایی ذکر کرد و بهترین تقسیم وعده ها را شامل سحری، افطاری و شام برشمرد.
به گفته وی، وعده افطاری باید مشابه صبحانه کامل در نظر گرفته شود و فرد روزه دار باید افطار خودرا با یک نوشیدنی ولرم همراه با کربوهیدرات و پروتئینی که به راحتی هضم می شود، باز کند. بدین سبب آب گرم، چای کمرنگ یا شیر ولرم همراه با چند لقمه نان و پنیر و سبزی یا گردو یا یک کاسه کوچک آش یا حلیم می تواند انتخاب های خوبی برای وعده افطار باشد.
رضایی، دریافت میزان کافی ویتامین و آنتی اکسیدان ها بوسیله مصرف میوه و سبزیجات تازه را برای تقویت سیستم ایمنی و پیش گیری از مبتلاشدن به بیماری ها به خصوص کرونا ضروری دانست و اضافه کرد: مناسب ترین زمان مصرف میوه در بین وعده های بین افطار تا شام و شام تا پیش از خواب است و مصرف میوه کامل بجای آبمیوه های طبیعی به سبب تامین قسمتی از فیبر مورد نیاز بدن ارجحیت دارد.
به گفته وی، هر فرد بزرگسال سالم روزانه بین ۲ تا ۴ واحد میوه برای تامین ویتامین مورد نیاز بدنش باید مصرف کند و کمتر از این مقدار علاوه بر عدم دریافت ویتامین کافی و تضعیف سیستم ایمنی بدن، با کاهش انرژی بدن، موجب ایجاد حالت ضعف، خستگی و عدم توانایی در تحمل گرسنگی و روزه داری می شود.
رضایی، سبزیجات را گروه مهم دیگری در تامین ویتامین ها و حفظ سلامت برشمرد و بر مصرف روزانه بین ۳ تا ۵ واحد سبزی اصرار کرد که می تواند به شکل سبزی خوردن همراه غذا یا به شکل مصرف خیار، گوجه، قارچ، سالاد یا حتی سبزی های پخته در غذا باشد.
این متخصص تغذیه با اشاره به احتمال کمبود دریافت پروتئین ها در ماه رمضان اظهار داشت: ماهیت سلول های ایمنی، پادتن ها، آنزیم ها و خیلی از هورمون های دخیل در ایمنی سلولی پروتئینی است و بدن برای تولید آنها به ریزمغذی هایی نظیر آهن، سلنیوم و روی نیاز دارد که بیشتر آنها در منابع پروتِئینی یافت می شود.
رضایی، هر گونه کمبود دریافت پروتئین را بر عملکرد ایمنی فرد موثر ذکر کرد و اضافه کرد: هر فرد بزرگسال سالم روزانه به ۰.۸ گرم پروتئین با کیفیت به ازای هر کیلوگرم وزن بدنش نیاز دارد. برای تامین این مقدار باید در وعده های افطار، شام سبک و زود هضم و سحری از گروه های غذایی پروتئینی مانند حبوبات، آجیل و مغزها، گوشت قرمز، مرغ، ماهی یا تخم مرغ به صورت متنوع استفاده گردد.
به گفته وی، این نیاز برای ورزشکاران بیشتر است و برمبنای سن، حجم، شدت و نوع ورزش یا برنامه و اهداف تمرینی این نیاز متفاوت خواهد بود. بدین سبب ورزشکاران باید در مورد مصرف پروتئین روزانه خود با متخصص تغذیه مشورت کنند.
رضایی افزود: آنچه برای تحمل حدود ۱۶ ساعت روزه داری و ناشتا بودن برای آنان لازم است، خوردن یک وعده سحری مناسب شبیه به وعده نهار است که از همه گروه های غذایی از پروتئین گرفته تا کربوهیدرات پیچیده و فیبردار نظیر غلات کامل در آن وجود داشته باشدتا در طول روز کمتر تشنه شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مصرف آب کافی و مایعات را در روزهای روزه داری مهم دانست و اظهار داشت: تامین آب مورد نیاز بدن در طول شبانه روز اهمیت دارد و درصورت دریافت مایعات کافی شامل آب یا چای کمرنگ و شیر در فاصله افطار تا سحری و بین وعده های غذایی، احتمال بروز کم آبی بدن وجود نخواهد داشت.
وی حداقل دریافت مایعات در خانم ها را ۸ لیوان و آقایان را ۱۰ لیوان از آب و مایعات برشمرد که باتوجه به شرایط آب و هوایی، فیزیولوژی یا بیماری های احتمالی این مقدار ممکنست متغیر باشد.
رضایی با اشاره به سفارش های مختلف موجود برای تقویت سیستم ایمنی که بعضی از آنها مبتنی بر شواهد علمی هستند. توجه به نکات ذکر شده و موارد زیر را در روزه داری و انجام عبادات در ماه رمضان بدون افزایش خطر مبتلاشدن به بیماری های ویروسی کمک کننده برشمرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.