هر ۳۳ ثانیه یک ایرانی کرونایی می شود آغاز پویش من-ماسک-می زنم

به گزارش یسکافه معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک و اعلام آغاز پویش ˮ#من-ماسک-می زنمˮ از امروز، اظهار داشت: رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را می کاهد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، اظهار داشت: حالا در اغلب کشورهای دنیا برای تأمین معیشت مردم و علل اقتصادی، بازگشایی ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اقتصادی و اجتماعی، مهم ترین مواردی که سبب کاهش انتشار کرونا می شوند، رعایت فاصله یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی و استفاده از ماسک است.
#من-ماسک-می زنمحریرچی اظهار داشت: رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را می کاهد که ارقام بسیار مهم و قابل تاثیری هستند. خوشبختانه از امروز پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ “من-ماسک-می زنم” در کشور شروع می شود که انتظار ما از همگان این است که با هر دیدگاه و نظری در این کار بزرگ، همکاری و همراهی داشته باشند. در این روزها یکی از مهمترین موارد مصداقی امر به معروف و یکی از مهم ترین مصادیق نوع دوستی و علاقه مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و سفارش استفاده از ماسک به دیگران است.
چالش مبتلایانِ بدون علامتوی تصریح کرد: جوانان و نوجوانان و حتی کودکان به ظاهر سالم یا دارای علایم خفیف بیماری کرونا، عامل مهم انتقال بیماری به دیگران خصوصا پدر و مادرها و افراد مسن هستند. بنابر اعلام مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا ۱۰ نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی شوند.
وی اظهار داشت: در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصا در افراد جوان و با سن کم احتمال مبتلا شدن به بیماری بدون علامت و کم علامت بسیار زیاد است. جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان خویش را به بیماری مبتلا می کنند که گاهی منجر به مرگ و میر و بستری طولانی مدت این افراد می شود.
هر مبتلای بدون علامت، ۴۰۶ نفر را مبتلا می کندحریرچی افزود: در این مقطع حساس زمانی از لحاظ مبتلا شدن به کرونا با رعایت دستورالعمل های ساده و بهداشتی مانند استفاده همگانی از ماسک در خارج از منزل و شست وشوی مرتب دست و ترویج این اقدامات، جوانان می توانند نقش بسیار مهمی در کاهش شیوع بیماری ایفا کنند. فراموش نکنیم هر نفر مبتلای بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی می تواند ۴۰۶ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کرونا مبتلا کند.
وی تصریح کرد: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتی بادی آنها بر مبنای آزمایش مثبت شده و تصور می کنند ایمن هستند، همچنان باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ چونکه هنوز بر مبنای مستندات علمی نمی توان اعلام نمود که این افراد در مقابل کرونا ایمن هستند. رسیدن تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان به حدود ۱۰ میلیون نفر و مرگ و میر نیم میلیون نفری این بیماری زنگ خطر جدی است.
هر ۳۳ ثانیه یک ایرانی کرونایی می شودهر ۱۳ دقیقه یک بیمار کرونا در کشور جان می بازدوی اضافه کرد: هر ۳۳ ثانیه در کشور ما یک نفر به کرونا مبتلا می شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به علت کرونا فوت می کند، این مورد زنگ خطری است که باید تلاش نماییم فاصله گذاری را بیشتر رعایت نماییم.
حریرچی افزود: با این که ایران از نظر تعداد خالص مبتلا و تعداد خالص ناشی از مرگ ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد و معمولا این قسمت مورد توجه قرار می گیرد، اما از نظر تعداد موارد مبتلا شدن و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و سی ام دنیا را با ۲۵۶۱ مورد مبتلا شدن به ازای یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون جمعیت را دارد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات مردم و وزارت بهداشت گرچه توانستیم بیماری را کنترل نماییم، اما کافی نیست. در بعضی استان ها با شدت بیماری مواجهیم و اقدامات استانی و شهرستانی مان خصوصا در شهرستان های قرمز باید به حداکثر ممکن صورت گیرد که نیازمند همکاری مردم و همراهی تکت تک افراد جامعه است. عاجزانه و دوستانه خواهش می نماییم که برای سلامت خودتان و برای رفع مشکلات کارکنان بهداشت و درمان حداکثر رعایت پروتکل ها را داشته باشید.
دوگانه “اقتصاد” و “سلامت” در بحران کروناوی در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات در خصوص عجولانه بودن برخی بازگشایی ها اظهار داشت: دوگانه رعایت معیشت مردم و اهداف اقتصادی با هدف به حداقل رساندن بیماری، در همه کشورهای جهان مطرح است. گروهی امکان دارد فقط از منظر بیماری نگاه کنند و درخواست تعطیلی های طولانی مدت را داشته باشند، این درحالیست که در تمام کشورهای دنیا مشخص شده که این مورد ممکن نیست. باید در نظر داشته باشیم که مهم ترین عامل مخل و مضر سلامت، فقر است و بیماری ناشی از فقر بدترین نوع بیماری هاست. ازاین رو کشور ما هم مانند سایر کشورهای دنیا ملاحظات اقتصادی را لحاظ کرده است.
حریرچی افزود: در یکی از کشورهای نزدیک ما از آنجائیکه اقتصاد کشور بر اساس گردشگری می باشد اعلام نموده اند که توریست را می پذیریم و اگر هر گردشگیری مبتلا به کرونا شد ۳هزار دلار خسارت به وی می دهیم. ازاین رو میان این دوگانه اقتصاد و سلامت باید تعادل ایجاد شود و همانطور که رئیس جمهور گفتند اگر ستاد ملی کرونا به این نتیجه برسد که بازگشت محدودیت ها لازم است، بر مبنای تقسیم بندی شهرستانی و استانی اقدام خواهد شد.
وی همینطور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره از سرگیری اجرای طرح ترافیک و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو و وسایل حمل و نقل عمومی اظهار داشت: در موضوعاتی مانند طرح ترافیک بر مبنای تصمیمات ستاد ملی عمل می شود. در بیماری کرونا اصل بر آن است که ما مواجهه اجتماعی را به حداقل برسانیم اما این موارد برپایه بحث اغنایی در ستاد ملی کرونا و ستاد استانی تصمیم گیری می شود و اقدام بر اساس تصمیم ستاد ملی خواهد بود.
چرا در حمل و نقل عمومی، فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود؟ وی درباره عدم رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در ایرلاین ها و وسایل حمل و نقل عمومی اظهار داشت: فاصله گذاری اجتماعی بسته به رفتاری است که مردم انجام می دهند. در مورد هواپیماها هم قبلا حوزه هواپیمایی اعلام می کرد که با صندلی های پُر هم پرواز برایش مقرون به صرفه نیست و مردم هم امکان پرداخت افزایش قیمت بلیت ها به دنبال اجرای فاصله گذاری ها را ندارند. بسیاری از شرکت های هواپیمایی بزرگ دنیا ورشکست شده اند و چنین چیزی را نمی توانند اجرا کنند. اما از سوی دیگر مشاهده می نماییم که به تعداد قابل توجهی از مردم ماسک و دستکش داده می شود اما تعداد زیادی از آنها ماسک را استفاده نمی کنند. ازاین رو برخی موارد به رفتار اجتماعی خود مردم بازمی گردد.
حریرچی اظهار داشت: مترو هم بر مبنای انبوه بری طراحی شده است، اما در مترو هم سفارش مان به حداقل رساندن مسافر تا حد ممکن و رعایت مسایل بهداشت فردی توسط مردم است. مردم باید توجیه شوند که از ماسک استفاده کنند. ما نمی توانیم درخواست این را داشته باشیم که کارخانجات تعطیل باشند، ادارات و دانشگاه ها و مدارس تعطیل باشند اما در اجتماع شاهد این باشیم که مردم به فراوانی شمال روند و عروسی و اجتماعات دیگر برگزار گردد.
وی اضافه کرد: ازاین رو باید تصمیم همگون بگیریم. حتی اگر کل کشور تعطیل شوند برخی جاها باید باز باشند و بعنوان مثال نمی توان بیمارستان و آتش نشانی و شهرداری و پلیس و… را تعطیل کرد، از طرفی هم همه این مشاغل نیازمند رفت و آمد هستند. بنابراین درخواست ها باید متعادل باشد. آگاه سازی مردم در رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم می باشد.
وی همینطور در پاسخ به سوالی درباره افزایش خشونت خانگی در بحران کرونا و ایام قرنطینه و برخی اظهارات در خصوص به خط قرمز رسیدن آن، اظهار داشت: اینکه آمارها به خط قرمز رسیده درست نیست، اما خشونت خانگی، فرزندآزاری و همسرآزاری ولو یک مورد هم اضافه و مازاد است. در بعضی از کشورهای دنیا این موارد به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد. در کشور ما هم هم از راه اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت و هم از راه سازمان بهزیستی و هم سایر سازمان های دولتی و خصوصا سازمان های مردم نهاد در این حوزه اقداماتی انجام می شود. امیدواریم با عنایت به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی شاهد حتی یک مورد از این موارد نباشیم.
حریرچی همینطور در پاسخ به سوالی درباره کمبود برخی داروهای پزشکی هسته ای، اظهار داشت: در بعضی از داروهای پزشکی هسته ای و در مقطعی کمبودهایی بوجود آمده بود، البته قسمتی از مبحث هم بستگی به سیاست های توزیعی دارد، یعنی مواد هسته ای با عنایت به نیاز کشور توزیع می شود که جزئیات آنرا بهتر است از حوزه مربوطه بپرسید و در این مورد اطلاعات دقیق امروز را ندارم.
کمبود جهانی واکسن آنفلوآنزا و اقدام وزارت بهداشتمعاون کل وزارت بهداشت در ادامه درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای تأمین واکسن آنفلوآنزا برای پاییز و زمستان سال جاری، اظهار داشت: در مورد واکسن آنفلوآنزا ما حتما سال جاری مصرف مان بیشتر خواهد بود، خصوصا برای افراد در معرض ریسک بالا، زنان باردار، سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه ای و… در همین راستا هم اقدامات قابل توجهی برای تهیه این واکسن انجام شده است. البته کمبود جهانی در مورد واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، ولی حتما اقداماتی انجام می دهیم که افراد در معرض خطر استفاده مناسب از آنرا داشته باشند.
ادامه دارد

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.