عقب نشینی فایزر از واکسیناسیون گسترده و سریع کرونا

شرکت فایزر اعلام نمود امسال میلادی (۲۰۲۰) فقط نیمی از دوزهای پیشبینی شده واکسن کرونا را می تواند عرضه نماید و دلیل این امر مشکلات در زنجیره پخش و تعویق تاریخ عرضه نتایج آزمایش های بالینی اعلام شده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، شرکت آمریکایی فایزر (Pfizer) روز گذشته (جمعه) اعلام نمود که قادر نیست به تمامی وعده های خود در زمینه تولید و پخش واکسن کووید۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید (سارس کوو۲) عمل کند.
روزنامه “وال استریت ژورنال” به نقل از سخنگوی این شرکت نوشت: فایزر امسال تنها حدود نیمی از دوزهای پیشبینی شده را روانه بازار خواهد نمود.
فایزر با شرکت آلمانی بیون تک (Biontech) به صورت مشترک واکسنی را تولید کرده اند که هم اکنون فقط در انگلیس مجوز پخش گرفته است.
اواسط نوامبر این دو شرکت تضمین کرده بودند که تا آخر سال جاری دست کم ۱۰۰ میلیون دوز واکسن پخش خواهند کرد، اما حالا فایزر گفته است که در این بازه زمانی حدود ۵۰ میلیون دوز روانه بازار خواهد شد و از آنجائیکه برای هر واکسیناسیون دو دوز لازم است، بدین سان تنها ۲۵ میلیون نفر واکسینه خواهند شد.
انتظار می رود که دو شرکت آلمانی و آمریکایی در سال آینده میلادی بیشتر از یک میلیارد دوز واکسن تولید و پخش کنند.

علت کاهش میزان واکسن ها
سخنگوی فایزر دو علت را برای اصلاح داده های ماه نوامبر این شرکت برشمرده است. نخست این که مشکلات پیشبینی نشده در زنجیره پخش، سبب عرضه کمتر به بازار می شود و دیگر این که نتایج آزمایش های بالینی که شرط اصلی برای گرفتن مجوز پخش است، دیرتر از تاریخ تعیین شده مشخص خواهد شد.
یکی از افرادی که در ساخت واکسن دست دارد به وال استریت ژورنال گفته است، چند ماده که برای تولید واکسن به کار می روند استانداردهای لازم را نداشته اند و این امر منجر به تاخیر در چرخه ساخته شده است. شرکت فایزر به پرسش های روزنامه آمریکایی در این حوزه پاسخ نداده است.

تاریخ پخش واکسن در آمریکا و اروپا
بیون تک و فایزر روز ۳۰ نوامبر تقاضای “مجوز مشروط” خویش را به آژانس دارویی اروپا (EMA) در آمستردام عرضه دادند. آنها پیشتر در ایالات متحده آمریکا “مجوز اضطراری” درخواست کرده بودند.
شرکت داروسازی آمریکایی مُدرنا هم اظهار داشت که از اتحادیه اروپا و آمریکا تقاضای مجوز اضطراری کرده است. واکسن این شرکت از نظر نحوه عملکرد و کارآیی، مشابه واکسن مشترک بیون تک و فایزر است.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) همینطور اعلام نمود: جلسه کمیته مشورتی برای رسیدگی به مجوز شرکت مُدرنا روز ۱۷ دسامبر برگزار می شود.

برپایه آزمایشاتی که تابحال انجام شده، واکسن بیون تک و فایزر با کارایی ۹۵ درصد در مقابل کووید۱۹ محافظت می کند.
کارشناسان هنوز منتظر اطلاعات بیشتر هستند تا بتوانند با اطمینان بگویند، آیا افراد واکسینه شده، علیرغم این که خودشان بیمار نمی شوند می توانند ناقل ویروس باشند یا خیر؟
به گزارش دویچه وله، علاوه بر بیون تک، فایزر و مُدرنا چندین شرکت دارویی دیگر هم در کشورهای گوناگون در مرحله پیشرفته روی واکسن های کرونا کار می کنند. الان چین، روسیه و بحرین واکسن هایی را در اختیار درمانگاه هایشان گذاشته اند و تحت شروط ویژه ای بخش هایی از شهروندان خویش را واکسینه می کنند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.