کم کاری تیروئید را چگونه درمان کنیم؟

به گزارش یسکافه لرستان یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم اظهار داشت: گاهی کمبود یُد یا در معرض یُد اضافی قرار گرفتن علت کم کاری تیروئید است.
مژگان کاویانی در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با مصرف دارو برای کنترل تیروئید و اینکه تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟ اظهار نمود: طول مدت درمان بستگی به دلیل کم کاری تیروئید دارد.
وی افزود: شایع ترین علت کم کاری اکتسابی تیروئید در بزرگسالان و همینطور در کودکان و نوجوانان خود ایمنی است که در این حالت به خصوص اگر پدیده خود ایمنی فعال باشد، مصرف قرص لووتیروکسین لازم است سال ها و گاهی برای همیشه ادامه پیدا کند.
کاویانی افزود: اشتباهی که خیلی از مبتلایان به کم کاری تیروئید انجام می دهند آن است که تصور می کنند وقتی با مصرف قرص آزمایشات تیروئید آنها نرمال شده می توانند دارو را قطع کنند، این درحالی است که این باور یک تصور کاملاً غلط و قطع دارو یک اقدام نادرست است.
این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: یادمان نرود که آزمایشات تیروئید با مصرف دارو به حالت نرمال در آمده و این نرمال بودن جواب آزمایشات به مفهوم آن است که دوز یا مقدار داروی مصرفی در شرایط فعلی به اندازه کافی است و لازم است دارو با همین مقدار ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی اگر واقعاً قرص تیروئید به جا و به درستی شروع شده باشد، قطع دارو به افزایش مجدد TSH و اختلال هورمونی در بدن منجر می شود.
کاویانی اظهار داشت: عدم مصرف طولانی مدت قرص برحسب اینکه کم کاری تیروئید در چه گروه سنی و با چه شدتی به وجود آمده باشد، می تواند عوارض گوناگونی را در سلامت مبتلایان داشته باشد.
این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بیان نمود: تنظیم مقدار مصرف قرص تیروئید برپایه آزمایشات دوره ای انجام شده در بیمار و با دستور پزشک صورت می گیرد و طبعاً هر زمان ممکن باشد، دوز دارو به تدریج کاسته خواهد شد و قطع کامل دارو هم به صورت تدریجی در مواردی ممکن خواهد بود.
وی اظهار داشت: برخی از علل کم کاری تیروئید اصولاً گذرا هستند و احتمال قطع دارو در آن موارد بیشتر است؛ ازجمله این موارد می توان به تیروئیدیت ها و کم کاری تیروئید بعد از زایمان اشاره نمود.
کاویانی ضمن اشاره به این که گاهی کمبود یُد یا در معرض یُد اضافی قرار گرفتن علت کم کاری تیروئید است، خاطرنشان کرد: در مورد مصرف کنندگان داروهایی مانند لیتیوم، آمیودارون، اینترفرون آلفا، برخی از داروهای ضد ایدز و حتی اکسپکتورانت ها باید عملکرد غده تیروئید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.