رئیس سازمان بازرسی کل کشور: دریافت پول از مردم تحت عنوان خدمات دارویی توسط داروخانه ها وجاهت قانونی ندارد

به گزارش یسکافه رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با وزیر بهداشت درباره حق فنی داروخانه ها اظهار داشت: دیوان عدالت اداری بحث تعرفه حق فنی داروخانه ها را ابطال کرده است ولی برخی داروخانه ها مبالغی را تحت عنوان «خدمات دارویی» از بیماران دریافت می کنند که وجاهت قانونی ندارد و وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشد.
به گزارش یسکافه به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در این دیدار با تشکر از کوشش های دست اندرکاران حوزه سلامت اظهار داشت: امروز خط مقدم مبارزه با کرونا وزارت بهداشت است که باید از کوشش های صورت گرفته در این عرصه تشکر کرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به همکاری سازمان بازرسی با بخش درمان و سلامت کشور در مبارزه با کرونا اظهار داشت: یکی از اولویت های مهم سازمان بازرسی در کل کشور از شروع اسفند سال قبل بحث پیگیری اقدامات مؤثر در امتداد مبارزه با ویروس کرونا بود. در ستاد سازمان کمیته ای بدین منظور تشکیل و در تمام استانها همکاران بازرسی مرتباً در جلسات مربوط به پشتیبانی از بخش سلامت حضور پیداکرده و با پیگیری های میدانی و عملیاتی تلاش کردند تا مشکلات این حوزه مرتفع شود بطوریکه همکاران ما در بعضی استانها شخصاً پیگیری کردند تا دستگاه اکسیژن ساز و تجهیزات پزشکی موردنیاز برای بیماران کرونائی تامین شود.
وی با اشاره به اهمیت جان و سلامت مردم اظهار داشت: همه دستگاهها و مسؤولان باید برای رفع نیازهای بخش بهداشت و درمان در امتداد نجات جان مردم و سلامت جامعه تلاش کنند. از جانب دیگر دشمن به شدت کارهای شما را به خصوص در عرصه تولید واکسن کرونا زیر نظر دارد و چه بسا بخواهند اختلال ایجاد کنند و باید مراقبت نمود.
درویشیان در ادامه تاکید کرد: بااینکه مبارزه با کرونا اولویت نخست وزارت بهداشت است، اما سایر تکالیف نیز باید موردتوجه قرار بگیرد. یکی از موضوعاتی که با پیگیری وزارت بهداشت به سرانجام رسید، بحث تعرفه دندانپزشکی است که اصلاح آن صورت گرفته و ابلاغ گردیده و لازم است در اجرا توجه لازم صورت گیرد. چون جامعه هدف گسترده ای مشمول این طرح است و هزینه های دندانپزشکی هم خیلی بالا است و بسیاری به خاطر آن مراجعه نمی کنند و مشکلات دیگری ایجاد می شود، نظارت و اصرار بر اجرای طرح تعرفه دندانپزشکی یک خدمت بسیار بزرگ به جامعه است.
عضو شورای عالی قوه قضاییه از وزیر بهداشت خواست بحث یکپارچگی سامانه ها در وزارت بهداشت همچون سامانه ی TTAC و هماهنگی آنها با سایر سامانه های جامع از جمله: سامانه تجارت، بانک مرکزی و گمرکات تسریع شود. تا مانع قاچاق دارو و کالاهای سلامت محور و ویژه خواری بلاوجه در تخصیص ارز به برخی شرکتها شود و از جانب دیگر زمینه اجرای کامل پرونده الکترونیک سلامت و نسخه الکترونیک و نظارت بر مصرف منطقی دارو و تجهیزات پزشکی فراهم گردد.
درویشیان با تشکر از همراهی وزیر و وزارت بهداشت باسیاست های کلی جمعیت اظهار داشت: مقام معظم رهبری و همین طور رئیس محترم قوه قضاییه بر اجرای سیاست های کلی جمعیت تاکید بسیار دارند. البته وزارت بهداشت خدمات و اصلاحیه های خوبی در امتداد اجرای این سیاست ها انجام داده ولی هنوز نیاز به کار بیشتر دارد. برخی دستورالعمل ها مانند غربالگری مادران دنبال شده است و برخی دیگر از حوزه ها مانند پوشش بیمه ای بیماران نابارور هنوز بطور کامل اجرائی نشده است. همین طور باید روی اجرا این دستورالعمل ها نظارت شود.
وی با اشاره به گزارشی درباره تحقیقات انجام شده در بخش های وزارت بهداشت اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان نیاز به کار تحقیقی کاربردی وجود دارد. بدین سبب این مساله باید موردتوجه قرار گیرد که اگر هزینه ای صرف تحقیقات می شود، منافع آن به جامعه بازگردد و فقط به درج مقاله در ژورنال های علمی بسنده نشود.
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین عرب انصاری معاون فرهنگی و اجتماعی و ضرغام صادقی بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان حضور داشتند.
در ادامه این جلسه دکتر نمکی وزیر بهداشت درباب برخی موضوعات توضیحاتی ارائه کرد و قرار شد گزارش های تکمیلی برای سازمان بازرسی ارسال شود. وزیر بهداشت درباره سامانه TTAC که مربوط به رهگیری دارو کالاهای سلامت محور است، با اشاره به مشکلات پیش روی راه اندازی این سامانه، ابراز امیدواری کرد به زودی این سامانه تکمیل شود.
وی تصمیم شورای رقابت درباره توقف بخشنامه تأسیس و اداره داروخانه ها را خلاف سیاست های کلی سلامت دانست و اظهار داشت: این تصمیم در نهایت منجر به این می شود که افراد در مرغوب ترین نقطه شهر داروخانه تأسیس کنند و مردم حاشیه شهر از دسترسی عادلانه به مراکز پزشکی بازبمانند. البته وزارت بهداشت پای حفظ منافع مردم ایستاده و از دیوان عدالت خواهان اعمال ماده 91 شده است.
در این دیدار، معاونین توسعه مدیریت و منابع، درمان و حقوقی و امورمجلس وزارت بهداشت و سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی و بازرسی کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور نیز حضور داشتند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.