شناسایی ویروسی که احیانا سبب کووید طولانی می شود

خراسان رضوی نتایج تحقیق جدید نشان می دهد، تعدادی از افراد مبتلا به علایم طولانی مدت کووید-19 ممکنست در حقیقت خستگی ناشی از حمله ویروس اپشتن بار Epstein-Barr (EBV) را تجربه کنند.
به گزارش یو اس نیوز، پژوهشگران گزارش کردند که دو سوم (۳۰بیمار) گروهی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹طولانی مدت دارای سطح بالایی از آنتی بادی های اپشتن بار بودند که نشان می دهد، اپشتن بار خفته در بدن آنان توسط عفونت ویروس کرونا فعال گردیده است.
محقق اصلی تحقیق، جفری گلد، رییس سازمان جهانی و یک گروه غیرانتفاعی زیست محیطی اظهار داشت: «در حالی که سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) بطور واضح موجب بیماری حاد کووید-۱۹ می شود، نتایج التهابی این امر ممکنست منجر به مشارکت عوامل دیگر، خصوصاً اپشتن بار، در بیماری زایی پیچیده و مشکلات در رابطه با بیماری کووید در طولانی مدت شود.»
پژوهشگران اظهار کردند: بیش از ۹۵ درصد بزرگسالان حامل اپشتن بار (ویروس هرپس) هستند. این ویروس شایع ترین علت مونونوکلئوز است، بیماری که مبتلایان خودرا بطور مداوم خسته می کند.
دکتر آمش آدالجا، دانشمند ارشد مرکز امنیت بهداشت جانز هاپکینز در بالتیمور ایالات متحده اظهار داشت: «این ویروس در بدن شما وجود دارد و هر چیزی که بدن شما را تحت فشار قرار دهد می تواند موجب فعالیت آن شود. اگر بارهای ویروسی EBV را در بیماران بستری در ای سی یو (ICU) بررسی کنید شاهد افزایش آنها خواهید بود. هر فردی که در نوعی وضعیت استرس زا قرار گیرد، احیانا فعال شدن مجدد اپشتن بار یا تکرار آنرا تجربه خواهدنمود.»
آدالجا اضافه کرد: با توجه به این که EBV در میان انسان ها گسترده است و می تواند ناشی از استرس جسمی یا روانی باشد، مدارک بیشتری برای اثبات این ارتباط لازم است.
برای این مطالعه، گلد و همکاران وی ۱۸۵ بیمار مبتلا به کووید را بررسی کردند و دریافتند که حدود ۳۰ درصد آنان علایم طولانی مدت دارند.
پژوهشگران با نگاهی دقیق به ۳۰ بیمار مبتلا به کووید طولانی مدت دریافتند که ۲۰ نفر از آنان دارای آنتی بادی EBV بالا هستند که از فعالیت مجدد اپشتن بار خبر می دهد. این بیماران که سطح آنتی بادی EBV بالایی دارند، خستگی، بی خوابی، سردرد، بدن درد و گیجی را بعنوان شایع ترین علایم خود گزارش کردند. علایم دیگر شامل وزوز گوش، کاهش شنوایی و بثورات پوستی بود.
پژوهشگران استدلال کردند که عفونت کووید موجب شعله ور شدن EBV در بعضی از بیماران می شود و همین مورد موجب تحریک علایم طولانی مدت آنان می شود.

دیوید هرلی، استاد دانشگاه و میکروبیولوژیست مولکولی دانشگاه جورجیا و یکی از پژوهشگران این مطالعه توضیح داد: «ویروس کرونا که منجر به بیماری کووید-۱۹می شود با فعال شدن موضعی و سیستمیک قابل توجه آبشارهای التهابی همراه می شود. فعال سازی التهابی موضعی یا سیستمیک برای فعال سازی مجدد ویروس های هرپس که نهفته شده اند، شناخته شده است و خصوصاً EBV بطور جدی بوسیله بافت های ایمنی و مخاطی توسط محرک های التهابی باردیگر فعال می شود.»
آدلجا اظهار داشت: پیش از این که این مورد فراتر از یک فرضیه شود مطالعات بیشتر با تعداد بیماران بیشتری لازم است.
وی اشاره کرد: «به نظر من این مورد در این مرحله واقعا قطعی نیست و جزییات بیشتری برای مطالعه وجود دارد.»
آدلجا افزود: این مطالعه شواهد محکمی برای اثبات اینکه این بیماران با فعال سازی مجدد اپشتن بار قدرتمند، علایم طولانی مدت کووید را تجربه می کنند، ارائه نمی دهد.
آدالجا اضافه کرد: «آنان واقعا این مورد را ثابت نکردند برای اینکه درحال بررسی آنتی بادی ها هستند و واقعا کار زیادی با بارهای ویروسی ندارند و تعداد دو بار ویروسی که گزارش می دهند میزان زیادی نیست.»
هرلی اظهار داشت: اگر در نهایت این فرضیه ثابت شود می تواند روش های جدیدی برای کمک به افراد مبتلا به کووید به پزشکان عرضه نماید.
وی اشاره کرد: «غربالگری برای فعال سازی مجدد EBV در اوایل روند بیماری، این فرصت را به پزشک می دهد که از تعدادی داروها برای کاهش بار ویروس هرپس در بیماران و به حداقل رساندن میزان و مدت زمان کووید طولانی مدت استفاده نماید. بیشتر بیماران می توانند از غربالگری نسبتا کم هزینه بهره مند شوند حتی اگر به این معنا باشد که هیچ مدرکی در خصوص فعال شدن مجدد EBV دیده نمی گردد. می توان EBV را با آزمایش های ساده و نسبتا کم هزینه سرم کنترل کرد.»
نتایج تحقیق جدید در نشریه Pathogens انتشار یافته است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.