ردپای تغییرات اقلیمی در ظهور ویروس کرونا

به گزارش یسکافه در حالی تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان داده است افرادی که در مکان هایی باکیفیت هوای ضعیف زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند که با تغییرات آب و هوایی و مشارکت زندگی با گونه های حیوانی، باید انتظار داشته باشیم این تغییرات روی سلامتی ما تأثیر بگذارند.

آنچه در ادامه می خوانید، یادداشت سحر منصوری، متخصص آب و هواشناسی است که سال هاست در زمینه کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی پژوهش می کند. این یادداشت، حاصل گفت وگویی با آرون برنشتاین، مدیر دانشگاه هاروارد در مورد رابطه بین ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی و همینطور بررسی های دیگر است.

تاثیر تغییرات اقلیم بر انتشار ویروس کرونا، رابطه آلودگی هوا و افزایش ریسک مبتلا شدن به ویروس کرونا، این که چقدر احتمال دارد در نتیجه تغییرات اقلیم شاهد شیوع بیماری های عفونی باشیم و در نهایت چه اقداماتی برای پیشگیری از شیوع بیماری های آینده می توانیم انجام دهیم، همچون سوالاتی است که در این یادداشت سعی شده برای آن پاسخی عرضه شود:

«در حال حاضر ما شواهد مستقیمی در خصوص تأثیر تغییرات آب و هوایی بر گسترش کووید-۱۹ نداریم. اما می دانیم که تغییرات آب و هوایی، نحوه ارتباط ما با گونه های دیگر سرزمین ها را تغییر داده که این مورد برای سلامتی و خطر مبتلا شدن به عفونت اهمیت دارد.

تغییرات آب و هوایی، گرم شدن سیاره و جنگل زدایی که بیشتر برای اهداف کشاورزی رخ می دهد، بزرگ ترین عامل ازبین رفتن زیستگاه در سرتاسر جهان است. حیواناتی که زیستگاه خویش را از دست داده اند، مجبور به مهاجرت می شوند و در تماس با حیوانات و انسان های دیگرمیکروب را با آنها به اشتراک می گذارند.

مزارع بزرگ دام می توانند منبع سرایت عفونت از حیوانات به مردم باشند. تقاضای کمتر برای گوشت حیوانات و دام پروری می تواند خطر بیماری های عفونی نوظهور را کم کند و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای هم کم می شود.

در فوریه سال ۲۰۲۱ مطلبی توسط «رابرت می» در مورد تأثیر تغییرات اقلیم و ویروس کرونا تهیه شد که نشان می داد تغییرات آب و هوایی امکان دارد نقش کلیدی در همه گیری ویروس کرونا داشته باشد. این بررسی مشخص کرد که چگونه تغییرات اقلیمی، جنگل های جنوب شرقی آسیا را تحت تأثیر قرار داده و منجر به جابه جایی گونه های خفاش در این منطقه شده است. در واقع تغییر الگوی دما، بارش و پوشش گیاهی منطقه سبب تجمع بزرگ گونه های حیات وحش در نزدیکی سکونتگاه های انسان شده اند.

این در حالی است که در مورد رابطه آلودگی هوا و خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا در دانشگاه هاروارد هم تحقیقاتی انجام شد که نشان داده است افرادی که در مکان هایی باکیفیت هوای ضعیف زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند. قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا منجر به افزایش عفونت های تنفسی و انتقال سریع تر ویروس هایی شبیه به آنفلوآنزا و کووید می شود.

گزارش های علمی حاصل از بررسی انجام شده روی گسترش شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ۲۰۱۵ در ایالات متحده نشان می هد که چندین ویروس همچون آنفلوآنزا می توانند روی ذرات هوا حمل شوند و این نشان داده است که انتقال ویروس از راه هوا امکان دارد.

همچنین مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ و در پکن انجام شده، نشان داده است در طول اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ افزایش آلودگی هوا با ذرات معلق، خطر مرگ ناشی از بیماری سارس که مانند ویروس کووید است را افزایش داده.

بنابرین، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و به هم ریختن الگوهای دما و بارش در نقاط مختلف زمین شرایط را برای توسعه بعضی از بیماری های عفونی مساعدتر کرده است.

ما برای محدودکردن خطر بیماری های عفونی باید تمام تلاش خویش را برای کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش گرمایش زمین به میزان ۱.۵ درجه انجام دهیم.

در پاسخ به این سؤال که چرا بیماری های عفونی نوظهور درحال افزایشند، باید اظهار داشت که ما در دهه های اخیر شاهد یک روند نوظهور بیماری های عفونی بوده ایم و بیشتر این بیماری ها از حیوانات، بخصوص حیوانات وحشی به انسان انتقال پیدا کرده اند. این روند علل زیادی دارد؛ خواسته های ما از طبیعت افزوده شده به صورتی که امروزه دایناسورها و نیمی از حیات روی زمین در ۶۵ میلیون سال پیش منقرض شده اند. گونه هایی را با سرعت زیاد از دست می دهیم و این ازبین رفتن سریع حیات روی زمین عموما به علت ازبین رفتن زیستگاه است که بیشتر از راه رشد محصولات زراعی و پرورش دام رخ می دهد.

امروزه ما مکان های کمتری به منظور زندگی و منابع غذایی کمتری برای تغذیه داریم و حیوانات، غذا و سرپناه را در جایی که مردم هستند، پیدا می کنند و خیلی از این حیوانات خانه پاتوژن هایی مانند آنفلوآنزا هستند که می توانند منجر به گسترش بیماری شوند. ازاین رو با تغییرات آب و هوایی و مشارکت زندگی با گونه های حیوانی، باید انتظار داشته باشیم که این تغییرات روی سلامتی ما تأثیر بگذارند.

در پاسخ به این که ما چه اقداماتی می توانیم برای پیشگیری از شیوع بیماری در آینده انجام دهیم، باید اظهار داشت که ما باید سرمایه گذاری های هوشمندانه انجام دهیم تا از شیوع بیماری جلوگیری نماییم. بودجه بیشتری برای تحقیقات مورد نیاز فراهم نماییم و کارهای بیشتری برای کنترل تجارت غیرقانونی حیات وحش انجام دهیم. اقدامات اقلیمی برای پیشگیری از همه گیری های بعدی مثل پیشگیری از جنگل زدایی که یکی از علل اصلی تغییرات آب و هوایی است، می تواند به پیشگیری از مهاجرت حیوانات و ازدست دادن تنوع زیستی کمک نماید و در نتیجه، خطر گسترش بیماری های عفونی را کم کند.

اپیدمی اخیر ابولا در غرب آفریقا احیانا تا حدی به این علت رخ داده که خفاش های حامل این بیماری مجبور شده اند به زیستگاه های جدید نقل مکان کنند چونکه جنگل هایی که قبلا در آن زندگی می کردند، از بین رفته بود.

ما همینطور باید در شیوه های کشاورزی بازبینی کنیم؛ بخصوص آن هایی که به پرورش ده ها میلیون حیوان در فاصله نزدیک به جمعیت انسانی ختم می شوند.

در مجموع، کاهش آلودگی هوا ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ، نفت و گازهای طبیعی به سالم نگه داشتن ریه کمک می نماید و از ما در مقابل عفونت های تنفسی مانند کرونا محافظت می کند.

ما برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی باید انتشار گازهای گلخانه ای را بشدت کاهش دهیم. زمانی که از منابع انرژی کم کربن مانند باد و خورشید برق تولید نماییم، آلاینده های مضر هوا مانند اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و دی اکسید کربن که منجر به بیماری های قلبی و سکته می شوند را کاهش می دهیم.

پیشگیری همیشه بهترین رویکرد برای محافظت از سلامتی است. زمانی که کووید-۱۹ کاهش پیدا کند، باید آماده باشیم تا با افزایش سرمایه گذاری در فناوری های کم کربن اقتصاد را از سر بگیریم.

در مجموع، هم اکنون هم بیماری کووید جان مردم را می گیرد و هم تغییرات اقلیمی اما مقیاس اقدامات برای مبارزه با آنها کاملا متفاوت می باشد چونکه بیماری های عفونی به صورت اساسی، ترسناکند و سریع نحوه زندگی ما را تغییر می دهند و تهدیدی جدی برای ما و اطرافیان ما به شمار می روند اما تغییرات اقلیمی به نظر حرکت آهسته ای دارند و خطراتشان غیرشخصی و تدریجی است.

اما مطالعات نشان می دهد اقداماتی که برای مبارزه با تغییرات اقلیم به آنها نیاز داریم، همان اقداماتی است که برای سالم تر زندگی کردن مردم به آنها نیاز داریم.»

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.